Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z posledních vyrobených Trabantů je k mání nejetý, jeho cena zavírá ústa těm, kteří se mu smáli
7.12.2022 | Petr Miler
Jestli chcete auto, které psalo tečku za jedním opravdu dlouhým a nepříliš šťastným automobilovým příběhem, toto je mimořádná příležitost. Prakticky nový Trabant z konce výroby s motorem 1,1 a certifikátem autenticity se v prodeji opravdu nevídá.
Trabant je živoucím důkazem toho, že se i velmi špatná věc může stát ikonou svého druhu. Nejprimitivnější z primitivních aut, na kterém člověk neznalý poměrů socialistického plánovaného hospodářství nechápe vůbec nic, by za normálních okolností neměl šanci uspět na jakkoli fungujícím trhu. Pokud ale z těchto slov uděláte karikaturu a v zemích střední a východní Evropy necháte fungovat jen pár automobilek, kterým fakticky zamezíte podstatně inovovat, může se i z Trabantu stát docela úspěšné zboží prodávané po milionech.
Automobilová z nouze ctnost z Deutsche Demokratische Republik se zapsala do myslí většiny z nás jako stroj s plastovou karoserií skrývající dvouválcový dvoutaktní motorem o objemu 0,6 litru. Nabízel výkon maximálně 26 koní, s hmotností okolo 600 kilogramů ale nejel zase tak špatně, jak by se mohlo zdát. Zrychlení na stovku okolo 20 sekund tedy neohromí, je ale třeba mít na paměti, že šlo současně o maximální rychlost. Ukažte nám jiný vůz, který dokáže zrychlit z klidu na maximum za takový čas...
Ale žerty stranou, Trabant nepotřebuje zesměšňovat, je sám žertem na kolech, což je ale právě to, co mu v některých sférách vydobylo kultovní statut. Stal se symbolem jedné éry a znají ho dobře i lidé, kteří ji osobně vůbec nezažili. Zdaleka ne každý ale ví, že nejprodávanější a nejproslulejší verzí 601 jeho životní příběh neskončil. Jakkoli to může znít bizarně, VEB Sachsenring se už v porevolučních časech rozhodl tomuto stroji vdechnout další život. A nedá se říci, že by uspěl.
Tečku za érou Trabantu psal nepsal model 601 ani jeho verze 601 S, ale Trabant 1.1 označený podle motoru, který je pod jeho kapotou. V letech 1990 a 1991 se do BMV (Bakelitové Motorové Vozidlo, kdyby náhodou někdo nevěděl) montoval čtyřtaktní řadový čtyřválec z Volkswagenu Polo, který nabídl až 41 koní výkonu. Objem nebyl celý 1,1 litru, ale to je nakonec jedno, podstatné je, že vůz byl s použitím nového motoru vskutku razantně přepracován.
Palivová nádrž se přesunula z motorového prostoru do zadní části auta, řadicí páka byla nově na podlaze a přední náprava dostala kotoučové brzdy. Změnila se také přední maska, pojetí nárazníků a pochopitelně zmizel charakteristický trabantí ryk i s modrým kouřem z výfuku. Žádný prodejní hit to pochopitelně nebyl, nemohl být, o tom svědčí i krátká doba výroby, o to cennější ale pro některé může být.
Na fotkách níže vidíte jeden z vozů z tzv. Edition 444, tedy jedno z posledních 444 vyrobených aut s oním čtyřtaktním motorem, které VEB Sachsenring (firma pod jiným jménem existuje dodnes jako dodavatel komponentů pro automobilovou výrobu) vyrobil v roce 1991. Prodáno ale bylo až v roce 1996 a poprvé registrováno dokonce v roce 1999. Je to kombík, tedy verze Universal, a někdo si jej zjevně pořídil jako relikvii. Proto má také dodnes najeto pouhých 3 726 km.
Je to prakticky nové auto, i když prodávající připouští, že léta stání na něm zanechala pár nedostatků především ve formě počínající povrchové koroze kovových částí. To je ale vše, jinak před sebou máme téměř nepoužitý Trabant kombi patřící mezi 444 posledních vyrobených kusů vůbec, to je prostě vzácnost. Jste v pokušení otevřít peněženku? Může být, auto je na prodej, levně ale opravdu nevyjde - stojí 9 970 Eur, tedy asi 243 tisíc Kč. To už bude chtít hodně nadšeného sběratele „trabuků”, na každý pád je to jasný vzkaz těm, kteří se tomuto vozu svého času smáli jako bezcennému šrotu. Dnes jím rozhodně není.
Díváte se na jeden z posledních 444 vyrobených Trabantů, vzácnou verzi 1,1 s motorem od VW. Může být váš prakticky nejetý, ovšem ne levně. Foto: Autopoint an der B 180, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva