Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu

Forman je auto, o které by si u nás spousta lidí neopřela ani kolo. A podle toho stojí obyčejné kousky v bazarech. V USA jde ale o naprostou raritu, a tak se i jen normálně zachovalý exemplář prodal dráž než u nás vyhledávané americké muscle cary.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu

25.3.2023 | Petr Prokopec

Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu

/

Foto: Bring A Trailer, tiskové materiály

Forman je auto, o které by si u nás spousta lidí neopřela ani kolo. A podle toho stojí obyčejné kousky v bazarech. V USA jde ale o naprostou raritu, a tak se i jen normálně zachovalý exemplář prodal dráž než u nás vyhledávané americké muscle cary.

Ještě v polovině 80. let minulého století byla Škoda na západ od československých hranic většině lidí jen pro smích. Automobilka nicméně již usilovně pracovala na změně. Protože však u moci byli i nadále komunisté, docházelo k nemalým sporům mezi vládou a italským designérem Nuccio Bertonem. Ač tedy vývoj Škody Favorit odstartoval již v roce 1983, finální návrh vzhledu byl odsouhlasen až v půlce roku 1985. Výroba a prodej nicméně odstartovaly až v roce 1987. A jakkoli Bertone navrhl i dvoudveřový hatchback a čtyřdveřový sedan, tyto verze na montážní linky nikdy nezamířily.

Favorit byl tehdy vedle Lady Samara a Yugo Sana jednou ze tří východoevropských novinek, které sázely na kompaktní rozměry a pohon předních kol. Škoda nicméně nad konkurenci vyčnívala s pomocí svého designu. Zároveň automobilka nakoupila i licenci na velké množství západní techniky. I když tedy stále mezi ní a třeba Volkswagenem existovala propast, ve srovnání s takovou Škodou 120 došlo na její neskutečné zmenšení. V kombinaci s nízkou cenou tak Favorit bodoval třeba ve Velké Británii nebo Dánsku.

Nešlo nicméně o jediné zahraniční trhy, kam se první předokolka značky dostala. Favorit byl rovněž k dispozici také v řadě jihoamerických zemí, mimo jiné i v Kolumbii. Tam pak ostatně původně zamířil i jeho praktičtější příbuzný, tedy kombík Forman, jenž se začal vyrábět v roce 1990. Právě na tuto karosářskou variantu se nyní zaměříme, neboť jeden exemplář byl prodán v online aukci na webu Bring A Trailer jako jediný - a rozhodně jediný prodávaný - kousek dovezený do USA. Nadmíru zajímavé je nejen výsledek, ale také komentáře přihazujících, neboť negativní není jediný z nich.

Místo toho je Forman obdivován, což našince může překvapit. Je nicméně třeba si uvědomit, že v Americe jde aktuálně o pomalu stejnou exotiku, jakou je pro nás třeba Ford Mustang. Tím pochopitelně české kombi nehodláme nikterak srovnávat se zámořským muscle carem, jde pouze o přiblížení daných vjemů. Ostatně dynamika přeci jen nebyla silnou stránkou ani u Škody Favorit, ani u Formanu. Obě verze totiž užívaly letitý 1,3litrový čtyřválec, jenž produkoval maximálně 68 koní.

Prodaný exemplář přitom pochází z roku 1994. Tedy nejen z konce výroby, ale hlavně z doby, kdy Škoda již třetím rokem spadala pod koncern Volkswagen. Němci pak u modelů Favorit a Forman zapracovali hlavně na pohonné jednotce, zesíleny byly také dveřní panty. Dovnitř se pak nastěhovala sedadla z produkce VW, stejně jako třeba palubní desky a přístrojové štíty. Škoda pak navíc zlepšila výstupní kontrolu kvality a přepracovala rovněž i čelní partie.

Dosavadní majitel vůz koupil v roce 2021 v Kolumbii, odkud jej loni převezl do Spojených států. S kombíkem pak najel zhruba tři tisíce kilometrů, tachometr tak aktuálně ukazuje 90 860 km. Zda ale v mezičase nebyl přetočen, nikdo nepoví. Nejspíše ale na podvod nedošlo, neboť karoserie i kabina působí poměrně zachovale. Součástí prodeje je pak také řada náhradních dílů, další ale bude muset nový majitel objednávat z Bogoty, kde jich není zrovna nedostatek.

Lze už jen zmínit, že o bíle lakovaný exemplář se strhla nemalá aukční bitva. Během ní se cena vyšplhala na 6 007 dolarů (cca 132 500 Kč), což je zhruba čtyřnásobek toho, za kolik se podobný Forman prodává u nás či ve zbytku Evropy. Výše zmíněné srovnání s Fordem Mustang tak vlastně nebylo od věci, mnohem mladší a výkonnější muscle car lze totiž ve Státech pořídit od zhruba 5 000 USD (110 200 Kč), a to snadno i v lepším stavu, než je tento Forman. Pozoruhodné.


Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 1 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 01Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 2 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 02Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 3 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 03Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 4 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 04Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 5 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 05Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 6 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 06Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 7 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 07Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 8 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 08Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 9 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 09Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 10 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 10Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 11 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 11Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 12 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 12Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 13 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 13Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 14 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 14Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 15 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 15Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 16 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 16Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 17 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 17Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 18 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 18
Tak to je on, amerických srdcí šampión. Bíle lakovaný Forman s 91 tisíci najetými kilometry se totiž nedávno v online aukci prodal za neskutečných 132 500 Kč. Foto: Bring A Trailer, tiskové materiály

Zdroj: Bring A Trailer

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše