Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu
25.3.2023 | Petr Prokopec
Forman je auto, o které by si u nás spousta lidí neopřela ani kolo. A podle toho stojí obyčejné kousky v bazarech. V USA jde ale o naprostou raritu, a tak se i jen normálně zachovalý exemplář prodal dráž než u nás vyhledávané americké muscle cary.
Ještě v polovině 80. let minulého století byla Škoda na západ od československých hranic většině lidí jen pro smích. Automobilka nicméně již usilovně pracovala na změně. Protože však u moci byli i nadále komunisté, docházelo k nemalým sporům mezi vládou a italským designérem Nuccio Bertonem. Ač tedy vývoj Škody Favorit odstartoval již v roce 1983, finální návrh vzhledu byl odsouhlasen až v půlce roku 1985. Výroba a prodej nicméně odstartovaly až v roce 1987. A jakkoli Bertone navrhl i dvoudveřový hatchback a čtyřdveřový sedan, tyto verze na montážní linky nikdy nezamířily.
Favorit byl tehdy vedle Lady Samara a Yugo Sana jednou ze tří východoevropských novinek, které sázely na kompaktní rozměry a pohon předních kol. Škoda nicméně nad konkurenci vyčnívala s pomocí svého designu. Zároveň automobilka nakoupila i licenci na velké množství západní techniky. I když tedy stále mezi ní a třeba Volkswagenem existovala propast, ve srovnání s takovou Škodou 120 došlo na její neskutečné zmenšení. V kombinaci s nízkou cenou tak Favorit bodoval třeba ve Velké Británii nebo Dánsku.
Nešlo nicméně o jediné zahraniční trhy, kam se první předokolka značky dostala. Favorit byl rovněž k dispozici také v řadě jihoamerických zemí, mimo jiné i v Kolumbii. Tam pak ostatně původně zamířil i jeho praktičtější příbuzný, tedy kombík Forman, jenž se začal vyrábět v roce 1990. Právě na tuto karosářskou variantu se nyní zaměříme, neboť jeden exemplář byl prodán v online aukci na webu Bring A Trailer jako jediný - a rozhodně jediný prodávaný - kousek dovezený do USA. Nadmíru zajímavé je nejen výsledek, ale také komentáře přihazujících, neboť negativní není jediný z nich.
Místo toho je Forman obdivován, což našince může překvapit. Je nicméně třeba si uvědomit, že v Americe jde aktuálně o pomalu stejnou exotiku, jakou je pro nás třeba Ford Mustang. Tím pochopitelně české kombi nehodláme nikterak srovnávat se zámořským muscle carem, jde pouze o přiblížení daných vjemů. Ostatně dynamika přeci jen nebyla silnou stránkou ani u Škody Favorit, ani u Formanu. Obě verze totiž užívaly letitý 1,3litrový čtyřválec, jenž produkoval maximálně 68 koní.
Prodaný exemplář přitom pochází z roku 1994. Tedy nejen z konce výroby, ale hlavně z doby, kdy Škoda již třetím rokem spadala pod koncern Volkswagen. Němci pak u modelů Favorit a Forman zapracovali hlavně na pohonné jednotce, zesíleny byly také dveřní panty. Dovnitř se pak nastěhovala sedadla z produkce VW, stejně jako třeba palubní desky a přístrojové štíty. Škoda pak navíc zlepšila výstupní kontrolu kvality a přepracovala rovněž i čelní partie.
Dosavadní majitel vůz koupil v roce 2021 v Kolumbii, odkud jej loni převezl do Spojených států. S kombíkem pak najel zhruba tři tisíce kilometrů, tachometr tak aktuálně ukazuje 90 860 km. Zda ale v mezičase nebyl přetočen, nikdo nepoví. Nejspíše ale na podvod nedošlo, neboť karoserie i kabina působí poměrně zachovale. Součástí prodeje je pak také řada náhradních dílů, další ale bude muset nový majitel objednávat z Bogoty, kde jich není zrovna nedostatek.
Lze už jen zmínit, že o bíle lakovaný exemplář se strhla nemalá aukční bitva. Během ní se cena vyšplhala na 6 007 dolarů (cca 132 500 Kč), což je zhruba čtyřnásobek toho, za kolik se podobný Forman prodává u nás či ve zbytku Evropy. Výše zmíněné srovnání s Fordem Mustang tak vlastně nebylo od věci, mnohem mladší a výkonnější muscle car lze totiž ve Státech pořídit od zhruba 5 000 USD (110 200 Kč), a to snadno i v lepším stavu, než je tento Forman. Pozoruhodné.


















Tak to je on, amerických srdcí šampión. Bíle lakovaný Forman s 91 tisíci najetými kilometry se totiž nedávno v online aukci prodal za neskutečných 132 500 Kč. Foto: Bring A Trailer, tiskové materiály
Zdroj: Bring A Trailer
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Nové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před 3 hodinamiVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 4 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 6 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 7 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1