Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je dodnes nejetá, vývozní Škoda Favorit. Může vám vydělat slušné peníze
17.12.2020 | Petr Miler
Kdysi nejběžnější auto českých silnic se dnes vídá v provozu stále méně a narazit na pěkný kus v bazaru je ještě obtížnější. Tento je prakticky dokonalý, navíc z prvních let výroby, jednou může stát násobně víc.
Nedávno uběhlo už 33 let od chvíle, kdy Škoda poprvé ukázala model Favorit. Tím byla jeho historie formálně otevřena a i když trvalo ještě asi rok, než se tento vůz začal pořádně vyrábět, cestu za úspěchem mu to nezkřížilo. S trochou nadsázky lze říci, že motorizoval porevoluční Československo a pak i Českou republiku. A z dnešního pohledu je možná ještě významnější tím, že pomáhal vrátit naši zemi na automobilovou mapu světa.
Byl to právě Favorit a jeho relativně moderní konstrukce, která vzbudila zájem Volkswagenu o českou automobilku. Nebýt převzetí firmy, stěží by se z fabriky v Mladé Boleslavi stalo něco víc než montovna zahraničních aut. A takových tu dnes máme dost i bez ní. Že tohle není jen český výmysl, dosvědčuje i letošní volba britského Autocaru, který vnímá Favorit úplně stejně a označil jej za vůbec nejdůležitější vůz v historii značky.
Právě do dob, kdy si Favorit teprve dělal jméno ve světě, se dnes vrátíme díky jedné bazarové nabídce. Psal se rok 1990, Československo si teprve zvykalo na nově nabytou svobodu a o převzetí Škody Volkswagenem tou dobou věděli možná pánové Hahn s Piëchem. Favorit byl skutečně na začátku své cesty a vypadal podle toho. Bez pozdějších „548 vylepšení”, kterým pomohli právě Němci, vypadal jak zvenčí, tak zejména vevnitř opravdu nuzně a jeho tehdejší, primitivní hnědý interiér skoro bez jakékoli výbavy nelze označit za hezký snad ani po pár sklenkách něčeho ostřejšího.
Časy se ale mění a co nám bylo na začátku 90. let spíše trnem v oku, to je dnes pozoruhodným návratem do minulosti. Zejména tyto Favority z počátku výroby v naprosté většině dávno neexistují a pokud přece jen, jsou na odpis zralé. Auto, které vidíte na fotkách níže, je jiné. V listopadu 1990 si jej jistě s pýchou koupil zákazník z Německa a pak s ním 30 let sotvakdy nevyjel.
Za celou tu dobu tak vůz najel pouhých 17 600 km a naprostou většinu času strávil v garáži. Přesto byl pravidelně servisován a prodávající firma říká, že auto v je dokonalém technickém i vizuálním stavu. A z fotek v inzerátu na zdrojovém odkazu nemáme možnost říci, že by přeháněla, najít na tomto autě kosmetickou vadu je skoro nemožné. I ona plochá hnědá sedadla vypadají jako nová a v chodu jsou dokonce i proslulé analogové hodiny na místě otáčkoměru.
Řeči o sběratelském kousku též nevypadají přehnaně, takové Favority už se v prodeji nevidí. A zajímavý je tento exemplář tím spíše, že je vyveden v ne zcela obvyklé, žluté barvě. Pokud byste o něj měli zájem, je k mání pořád v Německu, ve městě Beucha za 7 900 Eur, tedy asi 206 tisíc Kč.
Zní to jako nesmyslná suma za třicetileté „fávo”, ale opak je nejspíš pravdou. I z tohoto vozu se stává předmět zájmu těch, kteří skladují desítky aut v klimatizovaných garážích a pokud jej skladovat plánujete, za 10, možná 20 let to bude nejspíše velmi ceněná rarita s několikanásobně vyšší hodnotou. Pochopitelně, křišťálovou kouli nemá nikdo z nás, nedokážeme si ale představit, že by se na dosud obvyklém vývoji něco podstatného změnilo.










Favorit z počátku výroby v dokonalém stavu se vidí leda v archivu škodovky, jako v případě vyobrazeného vozu. Teď je ale jeden velmi podobný na prodej. Ilustrační foto: Škoda Auto
Bleskovky
- Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021 - Golfista vyhrál tři auta stejné značky za čtyři měsíce, už neví, co s nimi dělat
20.2.2021 - Americké čištění mnohaproudé dálnice od sněhu je symfonie pro sedm pluhů
19.2.2021
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - K mání je vzácný Mercedes milovaný diktátory, má velmi pozoruhodnou historii
27.11.2020 (1) - Ford má na krku žalobu kvůli motorům EcoBoost, odcházejí jim klíčové díly
9.12.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
15.1.2021 (1) - Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
15.1.2021 (1) - 16 let starý dieselový Mercedes S ukázal, co svede na Autobahnu, v jednom je nepřekonatelný
8.2.2021 - Škoda Octavia je stále větší problém pro VW Golf, šlape mu na paty jako nikdy dřív
11.2.2021 (1) - Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 (1)
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 21:16 - abgx1
- IT poradna 21:11 - abgx1
- Onboard videa 20:13 - M.Z.
- Škoda Auto obecně 19:48 - řidičBOB
- Octavia IV 17:32 - řidičBOB
- Genevo ONE - Zkušenosti 17:08 - Kavis
- Koronavirus 14:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 14:04 - Lachende Bestien
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 13:29 - pavproch
- iso konektor 08:02 - OndraK123