Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z nejlepších motorů historie se v aukci prodal skoro za milion, i když se už nikdy nerozběhne
4.12.2021 | Mirek Mazal
I mezi skutečně legendárními motory najdeme stroje, které v takové společnosti ční nad všemi ostatními. Tento je jedním z nich a zjevně je adorován tak moc, že se prodal za obrovské peníze i jako zaručeně nefunkční „kus nábytku”.
V historii formulové stáje Scuderia Ferrari najdeme hned několik památných ročníků. V moderních dějinách jde hlavně o sezónu 2004, kdy italská stáje naprosto neohroženě kralovala startovnímu poli a vyhrála neskutečných 15 z 18 závodů. Michael Schumacher tehdy z prvních 13 klání zvítězil ve 12, v jednom nedokončil. Ve zbytku sezóny pak spíše hledal motivaci...
Cestu k časům suverénní nadvlády rudé barvy vydláždila sezóna 2003, kdy se Schumacher musel mnohem více činit, nakonec ale na mistrovský titul dosáhl též. Stalo se tak nejen zásluhou jeho umění, ale i techniky formule Ferrari F2003-GA F1. Prvotřídní stroj postavený na počest Gianniho Agnelliho měl motor uprostřed uložený před zadní poháněnou nápravou. Kapalinou chlazený atmosférický desetiválec DOHC disponoval třílitrovým objemem a používal vstřikováním Magnetti-Marelli. Výkon motoru, který je považován za jeden z nejlepších v historii ef-jedniček, dosahoval až 845 koní při 18 300 ot./min a monopost v závislosti na zpřevodování dosahoval rychlosti až přes 360 km/h.
Verze F2003-GA nesla iniciály zesnulého strůjce Fiatu, který zemřel v lednu roku 2003. Ostrá premiéra monopostu přišla v květnu, kdy Michael Schumacher vyhrál kvalifikaci na Velkou cenu Španělska. První den Ferrari F2003-GA v Grand Prix dopadl dobře. Premiéra nového vozu je vždy emotivní věc, jásal tehdy Jean Todt, toho času šéf stáje Scuderia Ferrari a další ze strůjců její někdejší dominance.
Doby dnes už dávno minulé připomíná už dokončený prodej jednoho z dochovaných motorů F2003-GA, o kterém informuje aukční firma Collecting Cars jako o velkém úspěchu. A nepřehání - pohonná jednotka s interním označením 052 si totiž v uplynulém týdnu našla nového majitele, který za ni nakonec zaplatil tučných 36 tisíc euro, tedy asi 917 tisíc Kč. To je pořádná cifra za už nepoužitelný motor, který neobsahuje písty a další důležité „vnitřnosti”. Je to prostě jen artefakt, výzdoba garáže nebo bytu, ne víc. Jeho cena ale zkrátka odpovídá historii, která je s tímto výjimečným agregátem spojena.
Nevíme, jestli se tento technický skvost objevil v některých závodech sezóny - patrně nikoli, když o tom prodávající nehovoří. Stroji na ceně jistě přidalo spojení se sedminásobným mistrem světa, tehdy ještě zdravé legendy tohoto sportu, přesto je výsledek aukce pozoruhodný.











Vzpomínka na éru neporazitelných Ferrari řízených Michaelem Schumacherem se v aukci prodal za cenu velmi dobrého auta, i když je nadobro nefunkční. Foto: Collecting Cars
Zdroj: Collecting Cars
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejčtenější články
Známý fotograf ukázal, jak to dnes vypadá na dubajských vrakovištích, je to skutečně úplně jiný svět
2.6.2025Nejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
2.6.2025Z primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
2.6.2025Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025