K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta

Dekády v garáži, to je ve stručnosti osud tohoto auta, jehož příběh se začal psát až v době, kdy se v tehdejší ČSSR začalo cinkat klíči. Kdo má zálusk na opravdu vzácnou stodvacítku v opravdu dobrém stavu, tohle je šance.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta

2.3.2022 | Petr Miler

K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta

/

Foto: F. Ebert, publikováno se souhlasem

Dekády v garáži, to je ve stručnosti osud tohoto auta, jehož příběh se začal psát až v době, kdy se v tehdejší ČSSR začalo cinkat klíči. Kdo má zálusk na opravdu vzácnou stodvacítku v opravdu dobrém stavu, tohle je šance.

Existuje několik aut, která se stala v dobrém i zlém symboly někdejšího socialistického bloku. V našich končinách jím byla především Škoda 120, nejobvyklejší typ modelu 742, který - ač byl jen jedním z typů - jí vlastně dal jméno. Jezdit stodvacítkou byla svého času norma, ne však proto, že by takové auto všichni chtěli, ale protože si většina lidí jiné nemohla koupit. Pokud si tedy mohli koupit vůbec nějaké.

O dominantní početní zastoupení verze 120 s motorem 1,2 (přesně měl objem 1,174 litru) o výkonu 38,3 kW se postarala nejen relativní dostupnost, ale také fakt, že se jako jediná vyráběla od samého počátku výroby modelu 742 až do jejího úplného konce. Tohle auto vznikalo mezi léty 1976 a 1990, kdy bylo vyrobeno 1 068 189 exemplářů (taková Škoda 130 je s 49 749 vyrobenými vozy vedle toho v podstatě rarita) a dnes před sebou máme jeden z kousků, které příběh stodvacítky uzavíraly.

Ačkoli mnozí žijí v tom, že Škoda 120 žila tak nanejvýš do poloviny 80. let, realita je jiná, poslední vyrobené vozy vznikly až v roce 1990, tedy dávno po začátku výroby Favoritu. Šlo už jen o dvě auta, a je tedy velmi nepravděpodobné, že by před námi stál jeden z nich (přesné pořadí vozu od posledního vyrobeného se snažíme zjistit), exemplář vyrobený nejpozději v roce 1989 před námi ale stojí zcela jistě.

Byl vyvezen do Německa, kde si jej první majitel koupil až v dubnu 1990. A moc za uši mu nedal, s touhle šedomodrou krasavicí jezdil jen velmi zřídka a většinu času ji garážoval. Okolo přelomu milénia ji odstavil do garáže, ve které zůstala dodnes i s pneumatikami Barum OR34. Před sebou tak máme skutečně vzácný kus jinak tuctového vozu ve zcela výjimečném stavu.

Není úplně nejetý, 30 579 km na tachometru ale za 32 let na světě nestojí za řeč. Stav odpovídá - i když je zcela původní, na autě není patrné téměř žádné opotřebení a vypadá, jako by z výrobní linky sjelo spíše před 2 roky. Majitel říká, že jej netrápí koroze a technicky je tak fit, že s ním můžete rovnou odjet. Na zmíněných pneumatikách to může být svérázná jízda, ale to už je jiný příběh.

Je to zkrátka atraktivní nabídka, atraktivitu ceny 7 990 Eur zvažte sami. Při současném „válečném” kursu je to přes 203 tisíc korun, což opravdu není málo na relativně primitivní auto, kterého svého času všude jezdily mraky. Narazit dnes na takový kousek je ale obtížné a když se to povede, statisíce stojí docela obvykle. Tento je pozoruhodný zejména tím, že nebyl ani den v provozu v době, kdy v českých zemích ještě vládl komunisté.


K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 1 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 01K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 2 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 02K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 3 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 03K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 4 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 04K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 5 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 05K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 6 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 06K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 7 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 07K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 8 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 08K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 9 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 09K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 10 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 10K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 11 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 11K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 12 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 12K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 13 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 13K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 14 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 14K mání je jedna z posledních vyrobených Škod 120, dneška se dožila ve stavu nového auta - 15 - Skoda 120 1990 nejeta prodej 15
Toto je jedna z posledních vyrobených a přihlášených Škod 120, v Německu jezdila až od dubna 1990. A vlastně ani moc nejezdila, dnes je na prodej ve stavu 1A s 30 tisíci km na tachometru. Foto: F. Ebert, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.