Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je jedna z posledních zachovalých Škod Fabia RS TDI, dieselová legenda dnes nedává plechy lacino
10.1.2024 | Petr Miler
Může to znít neuvěřitelně, ale tohle kdysi docela mohutně rozšířené auto je dnes v prodeji raritou prakticky v jakémkoli stavu, natož pak v podobném tomuto. Vůz po teprve druhém majiteli s nájezdem v řádu desítek tisíc km je napříč Evropou unikát.
Když jsme před necelými třemi roky přemítali nad tím, zda má smysl koupit ojetou původní Fabii RS, když její ceny konečně klesly, ani jsme netušili, že jde o vzácný moment, kdy lze ještě vybírat z různě ojetých exemplářů za ještě nějak přijatelné peníze. Od té doby z trhu Fabie RS TDI prakticky úplně zmizely - některé byly „dojety”, jiné nabourány a ta hrstka zbývajících kusů obnáší pár extrémně ojetých vozů a sem tam méně jetý vůz za neskromnou cenu.
Nepřeháníme ani trochu, v tuto chvíli vidíme na různých inzertních portálech v Evropě pouhých 5 dostupných aut, což je z milionů nabídek na trhu až neuvěřitelně málo. Jen dvě auta mají navíc najeto pod 250 tisíc km a mezi touto dvojkou doslova září vůz, který vidíte na fotkách níže. Vymyká se všemu, co poslední dobou mezi prvními Fabiemi RS bývá k mání.
Nabízen je z rukou teprve druhého soukromého majitele dealerem z Německa. A byť není ve stavu vysloveně 1A, nad jeho kondicí budou muset uznale kývnout i ti, kterým spojení „Škoda Fabia RS” moc neříká. Tento černý kousek sice sjel z výrobní linky v roce 2004, od té doby ale najel jen 75 tisíc kilometrů. Ani ne čtyřtisícová porce kilometrů připadající na každý rok v provozu je na dieselové RS mimořádně malá a je vidět na stavu všeho, co máme před očima. Auto uniklo většině obvyklých, nutno dodat laciných úprav a jindy vysleplá světla, zoxidovaná koncovka výfuků či jiné typické neduhy v tomto případě nejsou patrné.
Ani na fotkách interiéru není vidět výraznější opotřebení. Po otevření dveří jsou vidět i stále velmi zachovalé sedačky stvořené specificky pro tuto verzi, jejichž výraznější boční vedení jindy dostává na frak. Vůz pár drobným vizuálním (odstranění zadního stěrače, lakovaný kryt motoru apod.), výbavovým (neoriginální autorádio) i technickým úpravám (motor má zvýšený výkon na 155 koní) nakonec neušel, po 20 letech ale nemůžete očekávat kompletně původní auto. Vybírat si opravdu už není z čeho, alternativy jsou jen podstatně horší.
Z výroby dostala tato Fabie RS pod kapotu samozřejmě naftový čtyřválec 1,9 TDI s 96 kW (130 koní) a 310 Nm, který se zde dočkal zmíněného mírného zvýšení výkonu. Očekávat tak lze o něco lepší než tovární technické parametry (stovka za 9,6 s, maximálka 204 km/h), které ve spojení se spotřebou 5,6 litru nafty na 100 km svého času stačily na statut legendy. Ty doby pamatuji, jako mladému „petrolheadovi” mi přišla Fabia RS TDI spíš k smíchu, s odstupem času ale musím uznat, že své kouzlo prostě měla.
A má ho dodnes, cestou k laciné ojetině ale prostě není. Kkaždá legrace něco stojí a tahle vyjde docela draho - 8 999 Eur znamená asi 222 000 Kč, což je na brzy 20 let starou Fabii soda. Je to ale skutečně možná poslední málo jeté eReSo s motorem TDI v prodeji - takto zachovalé kusy se v nabídce opravdu už nevídají.


















Původní Fabia RS ještě s motorem TDI je dnes i v podobném stavu naprostou raritou. Tato je k mání v Německu teprve od druhého majitele, v prodeji je to dnes unikát. Foto: Autohaus Kemper und Auto Studio, publikováno se souhlasem
Zdroj: Autohaus Kemper und Auto Studio@Mobile.de
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před hodinou
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 4 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
