Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je kombi od Porsche, 1 z pouhých 2 Mercedesů 500 TE
28.2.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Porsche kombi vlastní značky nikdy nevyrobilo, pro další automobilky z Německa ale ostrá auta dělalo. Kombíky 500E existují jen dva.
Mercedes 500E je jedním z aut, která definovala třídu supersedanů - na jednu stranu komfortních a prostorných, na druhou velmi výkonných a nekompromisně rychlých aut. Že takové auto pochází od Mercedesu, nepřekvapí, jen schopnosti inženýrů třícípé hvězdy by ale nestačily k tomu, aby se z 500E stala taková legenda, jakou je dnes.
Mercedes tehdy část vývoje a ruční výrobu vozu svěřil Porsche, které se do auta otisklo takovým způsobem, že 500E dynamicky nezapadne ani dnes. Pod jeho kapotou si našel místo velký pětilitrový osmiválec s atmosférickým plněním, který dával výkon až 240 kW (326 koní) v 5 700 ot./min a pracoval s vozem vážícím více než 1 700 kg. To nedělá žádný úchvatný poměr, přesto se Porsche podařilo „vytřískat” z tohoto vozu obdivuhodnou dynamiku. Udávaná akcelerace z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a maximální rychlost 260 km/h byly spíše konzervativní hodnoty - dobový tisk vozu naměřil stovku i za 5,5 sekundy.
Co je důležitější, vůz díky pečlivému ladění podvozku a ovládacích prvků dokázal svou rychlost prodat i jinde než na Autobahnu a spolu se svým vzhledem si vysloužil tehdy ne až tak zprofanované označení „vlk v rouše beránčím”. Však se na tohle auto podívejte - je to seriozní manažerský sedan, ne sporťák. Jenže on byl tak trochu obojím, před 26 léty.
Vznikla tak skutečná legenda, dodnes ceněný vůz, který si za čtyři plné roky své výroby získal přes 10 tisíc zákazníků. Potíž ale byla, že se vyráběl jen jako sedan, což pro některé bylo málo. A tak krom Mercedesu a Porsche muselo přijít ke slovu třetí slavné jméno - Günter Artz.
Tento člověk se proslavil šílenými přestavbami jakým byl třeba VW Golf 928 - vzal techniku nejdražšího Porsche, spojil ji se vzhledem tehdy nejlevnějšího Volkswagenu a stvořil jeden z nejbláznivějších sleeperů všech dob. Zákazníkům ale dokázal dodat i rozumnější věci, a tak se stalo, že u Artze postavili dva kombíky 500 TE. Vzali tedy onen supersedan od Porsche a udělali z něj... superkombi od Porsche, jinak to nelze nazvat.
Z hlediska označení „kombi od Porsche s jinou značkou” to není takový unikát, tou dobou stavěli v Zuffenhausenu rovněž Audi RS2, matku splašených kombíků. V případě 500 TE postavených jinak než na koleně to ale unikát je - jeden vůz si Artz postavil sám pro sebe, druhý dodal zákazníkovi. A právě ten první je nyní k mání, jde prý o poslední auto, kterým Günter Artz jezdil před svou smrtí.
Je to pozoruhodný stroj, ještě větší sleeper svou technikou jinak dokonale odpovídající uctívanému 500E. A je zrovna na prodej, což je stav, který jsme dosud nikdy nezaznamenali - jde o skutečně unikátní příležitost vlastnit kus německé automobilové historie. Auto jezdilo, má na tachometru 330 tisíc km, majitel ale říká, že nedávno prošlo renovací a bylo vždy pečlivě servisováno. Stav tedy má být vynikající, ale upřímně, tohle je spíše relikvie než auto, které byste si koupili na „natáčení” dalších statisíců kilometrů.
Toto se prostě vídá zřídka. Pár aktuálních fotek doplňujeme staršími snímky a můžeme vám ukázat také původní fakturu za přestavbu - stála skoro 45 tisíc německých marek, v roce 1993 velké peníze. A malou částku vůz nestojí ani dnes - 68 tisíc Eur, tedy asi 1,8 milionu Kč. Za „olítaný”, 23 let starý vůz to jistě leckomu přijde hodně. Jenže tady se cena měří jinými parametry... Podívejte se na něj, aspoň za pohled tohle superkombi z dob, kdy podobná třída aut prakticky neexistovala, rozhodně stojí.






Aktuální stav vozu odpovídá provedené částečné renovaci pravidelné péči
Snímky auta z minulých let ukáží více
Zdroj: Springbok Sportwagen
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Možná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
před 2 hodinamiČínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
včeraNechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
15.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Most Superbike: Dominantní Toprak včera 21:55
- V SSP300 Humberto Maier, 8. Svoboda, 22. Novotný včera 21:51
- Superpole pro Mahiase, 21. Vostatek, Kocourek a Feigl NQ včera 21:48
- Test Honda CB1000 Hornet SP: nespoutané bláznovství včera 13:44
- Bimota pokračuje i v roce 2026 ve stejné sestavě včera 08:47
Nejčtenější články
Zkrachovala další německá automobilová firma, výrobce úchvatného Mercedesu. Před úpadkem ji nezachránily ani čínské peníze
18.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025Mini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
18.4.2025Číňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
18.4.2025Nejprodávanější VW, který za 250 tisíc nabízí víc než Octavie, dostal úplně nový vzhled. Teď vypadá jako laciné čínské auto
19.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva