Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je motor z neporazitelné Formule 1 Michaela Schumachera, je to umělecké dílo
25.11.2019 | Mirek Mazal
Motor jednoho z nejúspěšnějších monopostů historie F1 řízený jeho statisticky nejlepším pilotem se v prodeji nevídá, o to zajímavější tato nabídka je. Už pohled na celý stroj bere dech.
Letos od 22. listopadu do 2. prosince probíhá pod taktovkou aukční síně RM Sotheby's prodej memorabilií Formule 1. Výhradně internetová dražba se zaměřuje na královský motoristický sport od konce 80. let do přelomu tisíciletí. Ostře sledovaný prodej zahrnuje širokou škálu předmětů od malých modelů monopostů až po skutečné závodní komponenty.
Klíčovým jménem zmíněné éry ef-jedniček zůstane už navždy Michael Schumacher, který si během ní připsal sedm mistrovských titulů ve dvou stájích a stanovil bezpočet rozličných rekordů. To se pochopitelně odrazilo i v počtu nabízených sběratelských předmětů souvisejících s jeho jménem. Zmínku by si jich možná zasloužilo více, tím nejzajímavějším z nich je ale jednoznačně pohonná jednotka Ferrari F2002 Tipo 051/B/C V10 z roku 2002.
Legendární agregát se od prvního testování jevil jako velmi rychlý, zkušební jízdy na tovární trati ve Fioranu vedly k přepisování tabulek časových rekordů. Monopost se v letech 2002 a 2003 stal nejsuverénnějším závodním strojem v historii seriálu F1 a motor návrháře Paola Martinelliho tvořil jeden ze základních kamenů dominance. Byla to skoro neporazitelná formule, z 19 startů získali Michael Schumacher nebo Rubens Barrichello hned 15 zlatých vavřínů za první místo v závodě. Jednoznačné kralování týmu Scuderia Ferrari Marlboro korunovalo dvojité vítězství v poháru konstruktérů během let 2002 a 2003.
Motory v té době používaly přirozené plnění do deseti válců sevřených pod pravým úhlem. Třílitrový objem stačil na výkon 610 až 670 kW (829 až 911 koní) u hranice 19 tisíc otáček za minutu v závislosti na závodním nastavení. Vstřikování i palivový systém domácí značky Magneti Marelli fungoval ve spolupráci s mazivy a palivem značky Shell.
Soupeři měli k dispozici i papírově lepší techniku, ale lehká kompaktní konstrukce Tipo 051 spolu s nízkým těžištěm daly formuli F2002 vynikající ovladatelnost. Mistrovský Schumacher s kolegou Barrichellem byli prakticky nepřemožitelní, souhrn úspěchů z jediné sezóny překonal i do té doby vládnoucí duo Alain Prost - Ayrton Senna.
Kus dějin šampionátu Formule 1, skutečné umělecké dílo fascinující nejen svou technikou, ale i vzhledem bude zájemcům dispozici ještě sedm dní. Nejštědřejší z nich zatím nabídl do banku 18 500 dolarů (428 tisíc Kč), cena ale jistě ještě poroste. Firma RM Sotheby's počítá s prodejní sumou mezi 50 a 70 tisíci dolary (1,2 až 1,6 milionu Kč).









K mání je desetiválec z veleúspěšné éry týmu Scuderia Ferrari Marlboro, který pomohl Michaelu Schumacherovi k mnoha vítězstvím. Je to technický i vizuální svkost
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Ford upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 4 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 5 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 7 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 8 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 10 hodinami