Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Historicky jediný dieselový Golf GTI na prodej v pěkném stavu připomíná, co to byl rychlý a úsporný lidový luxus
19.7.2025 | Petr Miler
Golf a luxus? Jasně, když se podíváte do toho dnešního, napadne vás tak maximálně něco o luxusní úspoře nákladů, ještě před 20 roky ale bylo všechno jinak. Tohle auto má mimo jiné velkorysá kožená sedadla typu gauč a dřevěný volant. A k tomu historicky unikátní kombinaci provedení a pohonu.
Tohle auto vám na první pohled asi moc výjimečné nepřijde, tedy pokud se opravdu dobře nevyznáte v jeho historii. Však jde o Volkswagen Golf čtvrté generace, který byl svého času (ostatně jako všechny jeho iterace) nejprodávanějším autem v Evropě. Mezi léty 1997 a 2003 se jej vyrobilo 4,92 milionu kusů a vidět ho na silnici není vlastně nic zvláštního ani dnes, víc jak 20 let po skončení výroby.
Jenže není Golf jako Golf, chce se říci. Tato jeho generace byla nabízena v dnes až neuvěřitelném počtu verzí a motorizací, z nichž některé se dočkaly jen omezeného zájmu zákazníků, nezřídka kvůli své ceně. Jednou z takových bylo provedení s motorem 1,9 TDI PD o výkonu 110 kW (150 koní), které se do jeho nabídky dostalo až v druhé polovině životního cyklu mezi léty 2000 a 2003. Koupit jste jej mohli jen s nejvyšším výbavami, dokonce i jako GTI, to je historicky naprosto unikátní věc.
Možná teď řeknete, že naftové Golfy GT prodává VW skoro odnepaměti. A máte pravdu. Jenže šlo vždy o verzi GTD, která i z nabídky osmé generace Golfu vypadla až s jeho faceliftem. Ve čtvrté generaci se někomu z vedení označení GTD nelíbilo, a tak nebylo použito - sportovní verze s motorem TDI si říkala prostě GTI TDI. A byl to také jeden z mála koncernových vozů, který se tohoto motoru dočkal.
Byl to vrchol jedné evoluce, v případě Golfu to byl nejsilnější diesel, který se do něj montoval. Mimo něj tento dnes legendární motor vznikl už jen v jedné lepší verzi. Se 118 kW (160 koní) byl montován do dalšího zajímavého exota, tehdejší dieselové Ibizy Cupra. Navíc spousta lidí tvrdí, že Golf IV byl poslední opravdu kvalitní Golf, na kterém se prostě nešetřilo a do nižší střední třídy vnášel luxus, který tehdejší konkurenti nenabízeli.
Vůz, který máme před sebou, tato slova nerozporuje. Je to právě verze GTI s motorem 1,9 TDI PD se 150 koňmi, kterých na trhu ojetých aut najdete naprosté minimum. A když už na nějaký narazíte, jde obvykle o dávno opotřebované a porůznu opravené kusy. Tento je jiný. Na tachometru má už nemalých skoro 214 tisíc km. Za 23 let existence to vlastně není tak mnoho, ale celkově je to prostě dost a spousta lidí nad autem ohrne nos už proto. Ale věřte, že na GTI TDI je to pořád málo a hlavně - tohle auto je navzdory tomuto nájezdu velmi, velmi zachovalé a naprosto originální.
Ne každý je fandou jednoduché elegance Golfu IV, ale mně osobně nikdy nebyla cizí. Nejsem ani zdaleka obdivovatelem „všeho koncernového”, ale při pohledu na použité materiály, jednoduchou nadčasovou architekturu a některá řešení se nelze ubránit dojmu, že před sebou máte „něco víc”. Díváme se do víc jak dvě dekády starého ojetého vozu, přesto působí mimořádně. Už ta sedadla, dřevěné obložení, xenonová světla, prostě spousta prvků, která byla v té době mimořádné. V Golfu jste je mohli mít, pokud jste je mít chtěli - i jako GTI, i v kombinaci s motorem TDI, i v kombinaci s velmi slušným výkonem. Dnes vám VW takové věci prostě neprodá, i kdybyste ho začali mlátit pytlem s penězi.
Pro tohle všechno cena tohoto auta navzdory zmíněnému nájezdu není malá, požadovaných 16 000 Eur znamená skoro 400 tisíc Kč, za to už koupíte leccos mnohem novějšího. Jenže tohle je vážně mimořádná nabídka a nejen svou povahou. 1,9 TDI PD byl v těchto verzích skutečně motorem, který „jel a nežral”, jak si zvykli tvrdit naftomilové. Jeho 150 koní v 4 000 ot./min a 320 Nm v 1 900 ot./min se staralo o zrychlení na stovku za 8,6 sekundy a maximální rychlost 216 km/h. Kombinovaná spotřeba 5,4 litru nafty na 100 km v dnešní době nezapůsobí, jenže „za pět” se tehdy s Golfem 1,9 TDI PD jezdit dalo docela snadno.
Nic špatného vám o voze neřekne ani Richard Hammond (ano, ten Hammond) v recenzi verze GTI TDI z dob, kdy ještě nedělal pro Top Gear a kterou pro doplnění také přidáváme. Vrcholný naftový Golf 4. generace asi neocení každý, pokud ale po něčem takovém pasete, tohle je vážně neobvyklá možnost, jak se dostat k originálu v pěkném stavu. Je to dobový obraz jedné z vrcholných nabídek koncernu VW v nižší střední třídě a nelze mu ani dnes upřít jisté kouzlo. Nakonec, i ta tři červená písmena v označení TDI na nějakém „koncernovém” autě hned tak nespatříte...















Tohle je jeden z mála dodnes originálních Golfů IV GTI 1,9 TDI se 150 koňmi v evropském prodeji. Nemá najeto málo, přesto vypadá velmi dobře a tak trochu vrací čas. Foto: Tano Neumann, publikováno se souhlasem
Zdroj: Tano Neumann GmbH@Mobile.de
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025Rusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nástupce Rey u Yamahy: Kostky jsou vrženy včera 14:45
- Superpole získal Mattia Casadei, 19. Vostatek včera 14:30
- V Motegi na čele Bezzecchi včera 12:18
- Salač musí do opravného Q1 včera 11:42
- Ducati Panigale V4 R 2026: poprvé s technikou z MotoGP včera 11:40
Nejnovější články
VW musel zasáhnout v reakci na nezájem o své elektrické modely, z nastalé situace viní všechny, jen ne sám sebe
před 7 hodinamiNěmci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro borce, nebo jde o vrak?
před 9 hodinamiNová spalovací verze Fiatu 500 dokázala zdánlivě nemožné. Je současně nejrychlejší i nejpomalejší v nabídce celého motoru
před 10 hodinamiNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
včeraČíňané nepřeháněli, jejich další klon je ztělesněnou noční můrou Rolls-Roycu
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.26. 23:17 - abgx1
- IT poradna 09.26. 20:16 - Brus
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.26. 16:23 - delphin
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.26. 15:03 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 09.24. 22:30 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.24. 20:12 - Truck Daškam
- Politický koutek 09.24. 07:20 - řidičBOB
- Onboard videa 09.23. 18:46 - řidičBOB