K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte

Porsche si lidé obvykle nekupují jako auta na intenzivní každodenní ježdění, s nástupem jiných než čistě sportovních modelů a úsporných pohonů se ale mnohé změnilo. Tohle auto je toho nejlepším důkazem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte

22.7.2022 | Petr Miler

K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte

/

Foto: Paul, publikováno se souhlasem

Porsche si lidé obvykle nekupují jako auta na intenzivní každodenní ježdění, s nástupem jiných než čistě sportovních modelů a úsporných pohonů se ale mnohé změnilo. Tohle auto je toho nejlepším důkazem.

Svět se mění a... Porsche s ním, chce se říci. Kdysi úzkoprofilově zaměřená automobilka vyrábějící pár sportovních modelů a investující skoro všechny zbývající prostředky do motorsportu se v posledních dekádách změnila v dojnou krávu první kategorie. Přepočteno na jedno auto vydělávají některé konkurenční značky jako třeba Ferrari ještě více peněz, jenže ty pošlou na trh nanejvýš okolo deseti tisíc aut ročně. Porsche jich prodává statisíce.

Ekonomická efektivita fungování automobilky je ohromující. Nevděčí za ni ale primárně ikonické 911, třebaže i na té jistě vydělává dobře a prodává ji na poměry sportovních modelů za miliony korun v neuvěřitelných počtech. Mléko teče hlavně z modelů jako Cayenne, Macan a Panamera, které posunuly automobilku směrem k mainstreamu a hrnou do její kasy obrovské marže. Zejména Cayenne a Macan nejsou až tak specifické stroje, jde o vozy stavící na technice používané Audi a Volkswagenem a jako takové nemohou být vývojově příliš drahé. V cenících se ovšem zkrátka nedrží.

Nejde navíc jen o to. Dalším faktorem je, že jsou mnohem intenzivněji používána, což k Porsche hrne další peníze skrze servisní prohlídky a opravy. Pro důkaz nemusíme chodit daleko - zejména modely Cayenne a Panamera najíždí nesrovnatelně více kilometrů než 911 nebo 718, což zkrátka musí být znát. A připomíná to i auto, které vám dnes chceme ukázat.

V tuto chvíli je to totiž daleko nejvíce ojeté moderní Porsche (protože u těch starých je často obtížné zmapovat celou historii) v prodeji na celém světě. Tento Cayenne ujel už 540 tisíc km, což je na jakékoli Porsche úctyhodné a vlastně i docela absurdní číslo. Porsche si obvykle kupují lidé, kteří nemají hluboko do kapsy a nemají ani problém ukázat okolí, že „na to mají”. Takoví obvykle nedrží jedno auto 10 let na půlmilionové nájezdy, neboť by pak mohli vypadat jako že... na to nemají a musí „ždímat starý pekáč”. Nemluvě o ekonomickém aspektu, neboť udržovat Porsche v chodu je velmi, velmi drahé a s rostoucí kilometráží bude údržby jen přibývat. Snadno může být levnější koupit nový vůz se zárukou a znovu snést počáteční pokles hodnoty.

Donedávna nemyslitelné číslo bylo majitelem nameteno za nedlouhých 12 let cestování hlavně po německých dálnicích a v tomto ohledu je vůz i ódou na zvolený naftový pohon. Je nejen úsporný, ale i trvanlivý, nedokážeme si představit mnoho benzinových Turb, která by takovou porci kilometrů zvládla za jakkoli udržitelné ekonomické bilance. Tato základní dieselová verze s tím očividně neměla problém, ani ni při velmi bohaté výbavě, která obvykle znamená, že je v autě jen víc věcí, které se mohou pokazit. Škoda, že se Porsche na diesely vykašlalo, zejména osmiválcová provedení měla úroveň, rychlost i stále vysokou provozní efektivitu.

Co je zajímavé, auto není ani moc levné, ostatně vypadá lépe než mnohé méně jeté kusy. Nebudeme říkat, že jde o nějakou zánovní „voňavku”, navzdory světlému interiéru ale ani ten nevypadá poničeně. Natož pak exteriér. Podle prodávajícího je to právě tím, že se o auto po celou dobu řádně staral, ale který prodávající vám to neřekne... Auto vám ukazujeme spíše pro zajímavost, ale kdybyste o něj přece jen měli zájem, k dispozici je za 18 350 Eur (asi 450 tisíc Kč) v německém Nordhornu.


K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte - 1 - Porsche Cayenne Diesel 2010 extra jete prodej 01K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte - 2 - Porsche Cayenne Diesel 2010 extra jete prodej 02K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte - 3 - Porsche Cayenne Diesel 2010 extra jete prodej 03K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte - 4 - Porsche Cayenne Diesel 2010 extra jete prodej 04K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte - 5 - Porsche Cayenne Diesel 2010 extra jete prodej 05K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte - 6 - Porsche Cayenne Diesel 2010 extra jete prodej 06K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte - 7 - Porsche Cayenne Diesel 2010 extra jete prodej 07K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte - 8 - Porsche Cayenne Diesel 2010 extra jete prodej 08K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte - 9 - Porsche Cayenne Diesel 2010 extra jete prodej 09K mání je nejvíce ojeté moderní Porsche, je to smutná óda na techniku, kterou novou už nekoupíte - 10 - Porsche Cayenne Diesel 2010 extra jete prodej 10
Model Cayenne posunul Porsche i mezi auta na každodenní ježdění. Tohle najelo za 12 let přes půl milionu km a nevypadá na to. Je to taková pojízdná óda na diesely, nad kterými Porsche už před pár léty zlomilo hůl. Foto: Paul, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.