Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácné osobní letadlo jednoho z mála evropských diktátorů, existuje jich jen 7
14.5.2021 | Petr Miler
O velké raritě se vskutku pozoruhodnou historií můžeme hovořit v případě tohoto přibližovala. Možná ani nebudete vědět, že něco takového vůbec kdy vzniklo.
Evropa v posledních dekádách nepoznala mnoho vládců, o kterých bychom mohli hovořit jako diktátorech, třebaže se jistě najdou tací, jež tímto termínem počastují Vladimira Putina nebo Alexandra Lukašenka. Jedním z těch zcela nesporných byl ale Nicolae Ceausescu, druhý a poslední vládce komunistického Rumunska, který tuto zemi držel v otěžích prakticky od roku 1965 do roku 1989.
Ačkoli se všechny komunistické země tehdejšího východního bloku mohly zdát svým zřízením navenek stejné, realita je jiná a Rumunsko mělo od tehdejšího Československa hodně daleko. Ceausescu vládl Rumunům mnohem pevnější rukou a i jeho velikášský přístup k tomu, co se v Rumunsku té doby navzdory životní úrovni obyčejných lidí stavělo či co si sám Ceausescu pořizoval, tomu odpovídalo.
Známa je i jeho záliba v letadlech a létání a legenda praví, že i na lov vyrážel zásadně jen v jedné ze svých helikoptér, ze které nevystupoval ani kvůli obhlédnutí ulovené kořisti - to nechal na jiných. Ať už to tak bylo nebo ne, čtyři vrtulníky skutečně vlastnil, stejně jako dva Boeingy 707 pro dálkové lety a k nim jeden ROMBAC 1-11.
Pokud vám toto označení nic neříká, nedivíme se, jde o velkou vzácnost. Jde o letadlo vyrobené v Rumunsku, jak už ale jeho označení napovídá, není ryze rumunské. Stroj vznikl jako upravená licencovaná kopie BAC 1-11 od British Aircraft Corporation, zkrátka rumunský BAC. Je pozoruhodné, že něco takového Rumuni dokázali dát dohromady - a že s tím pak Ceausescu létal -, ale stalo se to. Velká sláva z toho ovšem nebyla, postaveno bylo jen 9 letadel, z nichž 2 byla nedokončena. To páte hotové se pak stalo Ceausescovým osobním strojem a dnes je na prodej.
Vidět jej můžete na fotkách níže tak, jak je ve své tiskové informaci zveřejnila aukční síň Artmark. Právě ta jej získala jako jednu z položek nadcházející aukce, ve které bude ROMBAC 1-11 s Ceausescovým označením YR-BRE dražit s vyvolávací cenou 25 tisíc Eur, tedy asi 637 tisíc Kč. To není mnoho na takovou vzácnost, je ale otázkou, co s ní - ač Artmark nezabíhá do detailů týkajících se stavu stroje, z fotek je zjevné, že sice není na odpis, k letuschopnému ale bude mít daleko. A jako relikvie je to trochu nepraktická věc, do obýváku si ji asi nedáte.
Jde totiž o stroj s délkou 32,61 m a rozpětím křídel 28,5 m a prázdnou hmotností 27,4 tuny. Poháněn je dvěma motory Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, díky nimž dokáže až 119 pasažérů přemístit rychlostí nejvýše 870 km/h na vzdálenost až 3 500 km bez dotankování. Ceausescu měl pro své stroje k dispozici čtyři posádky v případě letadel a šest v případě helikoptér, z nichž nejméně dvě byly vždy připraveny jej přemístit kamkoli si Nikolae C. zamanul. Byly připraveny i ve chvíli, kdy v zemi vypukla revoluce v prosinci 1989, Ceausescu se ale rozhodl zůstat v Rumunsku. Dnes už víme, že to neměl dělat...












Ceausescovo letadlo domácí výroby je vážně výjimečná věc s pozoruhodnou historií, teď je na prodej. Foto: Artmark
Zdroj: Artmark
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
17.8.2025VW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
17.8.2025Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
17.8.2025„Průlomový” a „revoluční” druhý Model T Fordu je ve skutečnosti ještě větší nic, než se zprvu mohlo zdát
18.8.2025Korejci se pokusili dokázat, že nepotřebují logo slavné značky, aby uspěli v luxusním segmentu, ale zjevně narazili
18.8.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB