Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je poslední ostrá zadokolka Fordu v Evropě, zánovní Sierra RS Cosworth
6.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Evropský Ford vlastní zadokolky dávno nenabízí a přivandrovalý Mustang je trochu jiný druh. Okřídlené Sierry z 80tých let mají i dnes své kouzlo.
Existují auta, kterých byla ještě celkem nedávno na silnicích spousta a dnes už tomu tak není. Hezky to ukázala nedávná statistika v článku o oblíbených autech, která rychle mizí ze silnic. Co tam chybělo, je Ford Sierra, protože aspoň u nás byl v 90. letech častějším úkazem menší Escort.
Sierra ale byla v celé Evropě velmi oblíbená. Dělala se i se šestiválci a měla pohon zadních kol - až na některé verze, které byly čtyřkolky. A fanoušci rallye si jistě vzpomenou na ostrou verzi RS Cosworth. Ty pozdější z měly právě pohon všech kol, „standardní” Sierra RS Cosworth ale byla ještě zadokolka. Spousta jich jezdila rallye na všech možných úrovních, však silniční verze taky byla homologační auto pro soutěžní stroj skupiny A. Dnes jich je pochopitelně minimum, protože výroba začala v roce 1986, a většina dostala nějaké úpravy nebo má za sebou náročných třicet let.
Stroj, který tu máme dnes, ovšem není takový případ. Na fotkách vypadá jako nový, jako by ho Ford vytáhl z muzea a nafotil ve studiu. Tak to samozřejmě není, ale stav tohoto auta je téměř dokonalý. Má za sebou jen asi 16 tisíc kilometrů a posledních 20 let byl v rukou jednoho majitele-sběratele, který nezanedbával údržbu - motor třeba každý rok dostal nový olej.
Motor, dvoulitrový řadový čtyřválec umístěný vpředu podélně, je kapitola sama pro sebe. Je samozřejmě laděný u Cosworthu a je to turbomotor z 80. let, což s sebou nese určité předem dané vlastnosti, jako třeba gigantická prodleva turba. Pro lepší použitelnost na silnicích skutečného světa s důchodci a amatéry za volanty se však u Cosworthu snažili o zmírnění turbolagu - instalovali menší dmychadlo a motoru dali trochu větší kompresní poměr.
Výkon v silniční specifikaci je 204 koní, což při hmotnosti okolo 1,2 tuny nebylo k zahození - akcelerace na stovku se odehrála za 6,5 sekundy, maximální rychlost činila 240 km/h. Přidáme-li si k tomu pohon zadních kol a žádné elektronické systémy myslící za vás, máme tu slušný stroj na zábavu.
Tento kus je zvenčí v téměř dokonalém stavu, lak je původní, je tu jen jeden malý důlek na přídi auta a pár drobných nedostatků, z nichž dost viditelná je křivě sedící lampa v levém předním rohu. Lak je ale údajně tak lesklý, že více odráží nedokonalosti zdí studia, kde byl vůz fotografován. V podobně dokonalém stavu je interiér, který nenese takřka žádné známky používání a nemá žádné dodatečné úpravy.
Po technické stránce čekejte podobně perfektní stav, motorový prostor je krásně čistý, na pár fotkách, které máme k dispozici, nejsou vidět žádné nedostatky. Pneumatiky Firestone nejsou původní, s tímhle autem se přeci jen trochu jezdilo, takže se dá očekávat, že byl udržován i podvozek. Prostě - lepší Sierru RS Cosworth než tuhle budete hledat hodně dlouho.
Tomu samozřejmě odpovídá i cena. Vůz byl prvně registrován v Rakousku v září roku 1986, takže letos na něj u nás dostanete veteránskou registraci. Aktuálně je na prodej ve Velké Británii, ale dovézt ho - nebo s ním i dojet po ose - by neměl být po technické stránce problém. Za tohle všechno bude potřeba zaplatit 32 495 liber, tj. asi 1,14 milionu korun. Není to málo, ale na ceně tento vůz dost pravděpodobně poroste, pokud ho neomotáte o strom.






















Černý stroj má za sebou jen asi 16 tisíc kilometrů
A protože stejný prodávající nabízí i druhý stroj podobné specifikace a je o něco levnější, mrkneme se i na něj. Je v metalické barvě Moonstone Blue, pochází také z roku 1986 a je to stejná Sierra RS Cosworth s dvoulitrem o 204 koních pohánějících zadní kola přes manuální převodovku od Borg-Warneru. Rozdíl je kromě barvy také v první registraci, která byla provedena v prosinci roku 1986 na Sicílii. První majitel vůz měl do roku 2011.
A také je rozdíl v kilometrovém proběhu - tento modrý stroj za svých třicet let najezdil něco přes 72 tisíc kilometrů. I tak je ve stavu blízkém dokonalosti, jak po mechanické stránce, tak i v interiéru a na laku je prý jen pár drobných nedostatků. Prodává ho stejný dealer jako černý stroj výše, a za trochu nižší cenu - 28 495 liber, tedy necelý milion korun. Sierry v tak dobrém stavu se dnes obvykle nevidí - ve standardu rozhodně ne a RS Cosworth jen zřídka. Takže máte-li zájem vrátit se do časů, kdy Ford v Evropě smýšlel o své klientele docela jinak než dnes...
Morý vypadá na stejně dokonalý stav a tahle barva mu možné sluší víc
Zdroje: 4starclassics.com poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Do Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
před 6 hodinamiZáběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
včeraŘidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Nejnovější články
Téměř vyhynulé auto z dob levných lidových sporťáků se dá koupit nejeté, i po 1. majiteli nestojí skoro nic
před hodinouNejžádanější Bentley končí s motorem W12, i když zájem o něj byl do poslední chvíle obrovský
před 3 hodinamiTesle hoří bateriové úložiště za skoro miliardu korun. Hasiči dostali instrukce, ať ho radši ani nezkouší hasit
před 4 hodinamiDo Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
před 6 hodinamiVW zastaví výrobu svých klíčových elektromobilů. Ví, že je skoro nikdo nechce a chtít ani nebude
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 09.28. 12:58 - pavproch
- Cyklistické vlákno 09.28. 12:51 - pavproch
- Land Cruiser vs Outback 09.28. 09:27 - Jaggie
- Elektromobily a vse kolem nich 09.27. 09:46 - řidičBOB
- berlingo rifter proace city combo 09.27. 01:07 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.26. 23:07 - M.Z.
- Dotaz: číštění ulic a zákaz zastavení. 09.26. 17:57 - Truck Daškam
- Audi A8 (H4) 2013 3.0 tdi - držák "uchycení" blatníka 09.26. 10:07 - spooon