Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je první silniční McLaren, M12 GT Coupe vznikl 23 let před F1
11.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tento konkrétní stroj je poslední M12 Spyder, který dostal karoserii kupé a také registraci pro silniční provoz.
Když se řekne první silniční McLaren na světě, většina lidí si vybaví ikonický McLaren F1. Ten skutečně od první myšlenky mířil do silničního provozu, ale nebyl to úplně první vůz této značky, který mohl jezdit po veřejných silnicích z vůle samotného McLarenu. O mnoho let dříve se jím stal model M12 GT Coupe, který zároveň skutečně byl ideálem svého druhu - závodním autem pro veřejné silnice.
Původně ale vznikal právě jako závodní auto. Na monokokové šasi modelu M6 byla posazena aerodynamická karoserie modelu M8, závodního auta, které jezdilo v sérii Can Am v 60. letech minulého století. Model M12 byl autem pro zákazníky-závodní týmy, McLaren s ním neplánoval jezdit v rámci továrního týmu. Dokonce jej ani sám nestavěl, kompletaci nechával na týmu Trojan Racing.
Šasí bylo připraveno na osmiválec Big Block od Chevroletu, ovšem různé týmy si namontovaly různé motory. Vzniklo celkem 14 kusů, z nichž některé byly exportovány do Japonska, jiné do Ameriky, některé dostaly aerodynamické úpravy jako např. velká zadní křídla pro lepší přítlak, jiné zůstaly sériové.
Verze M12 GT Coupe byla variantou pro silniční provoz a vznikla z vůle ještě samotného Bruce McLarena, ještě před jeho tragickou smrtí. Ten chtěl se svými auty soutěžit v Le Mans, zjistil ale, že by pro takové nasazení musel vyrobit alespoň 50 silničních aut, což bylo na jeho tehdy malou firmu příliš velké sousty. Účasti v Le Mans se tedy vzdal, myšlenka postavit silniční vůz jej ale neopustila, a tak jej stvořil „jen tak”.
Auto na snímcích, na které se díváme, je jedním z několika jednotek kusů, která se jimi stala, svůj život však nezačalo jako kupé. Je to poslední vyrobený kus M12 Spyder s číslem šasi 60-14, skutečně závodního auta. Vznikl v roce 1969, hned putoval do Ameriky pro sérii Can Am.
V týmu Vica Franzeseho však figuroval jako záložní auto, nejezdily se s ním primárně závody. Až v roce 1972 s ním závodil Pete Sherman na okruhu Road America, dojel sedmnáctý. O pár týdnů později na okruhu Donnybrook dojel devátý v obrovské konkurenci Porsche 917/10 a továrních McLarenů M8.
Pak vůz s šasi č. 60-14 ještě dvakrát změnil majitele a v roce 1977, v rukou Larryho Crossana, dostal po přestavbě na verzi kupé v Kalifornii s posvěcením McLarenu registrační značky. Od té doby bylo toto auto jen silničním vozem. Vůz pak ještě několikrát změnil majitele a v roce 1989 byl importován do Švýcarska. Od té doby je v Evropě a od roku 2011 má jednoho majitele. Ukázalo se také minimálně jednou na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.
Ten se nyní rozhodl svůj vůz prodat. Je k mání u německé firmy Jan Lühn, která se zabývá obchodem s exkluzivními auty. Cenu neznáme, ale počítejte s velkou sumou. Tohle je údajně jediné M12 GT Coupe, které dostalo Chevy V8 Big Block, jak bylo původně plánováno. Před několika lety byla k mání jiná M12 bez registrace pro silnice za zhruba 4,5 milionu korun, tahle ale bude už vzhledem ke své výjimečnosti a historické hodnotě s cenou ještě o pořádný kus jinde...







Tenhle McLaren M12 GT Coupe původně závodil, nyní je na značkách a je na prodej






Ukázal se také v minulosti v Goodwoodu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před hodinou
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 4 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
