Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je ta pravá komunistická bída, nejlevnější Škoda ČSSR v pozoruhodném originálním stavu
9.9.2022 | Petr Miler
Nebyla o mnoho více populární než pozdější Fabie Junior či Octavie 1,4 MPI, o to vzácnějším zbožím ale dnes tohle auto je. A jako rarita je to zajímavý vůz, jen je třeba se smířit s tím, že za sice zachovalý, ale nikterak muzejní stav dáte docela tučnou sumu.
Škody 742, které u nás prosluly hlavně jako stopětky a stodvacítky, jistě nemusíme připomínat. Byly to symboly československé normalizace a jako takové nepředstavovaly nic ohromujícího. Hlavně základní varianta 105 coby nejslabší verze vozu měla motor o objemu jen 1 046 cm3 (odtud jméno 105), který dával pouhých 44 koní a se čtyřstupňovým manuálem (nic jiného pro tuto verzi nebylo k dispozici) se rozjel jen na 130 km/h. V průběhu čtrnácti let výroby vzniklo na 840 tisíc kusů jen této varianty, takže za vzácnost ji považovat nejde, dokonce ani dnes. To se ale bavíme hlavně o typickém provedení 105 L.
Existovaly i jiné verze a specifikace, ze kterých se obvykle věnujeme těm vyšším. Něco jako Škoda 135 GL bylo za komunismu nesplnitelným snem pro všechny, kteří neměli známé na těch správných místech, pozoruhodný - a podobně vzácný - byl ale nakonec i úplný základ. Nejlevnější verze 105 S, tedy Standard, nejenže nenabídla opěrky hlavy, ale ani loketní opěrky ve dveřích nebo stahovací okna zadních dveří. Na tyhle „luxusní výdobytky” si člověk musel připlatit a většina lidí to byla ochotna udělat stůj co stůj. Verze S platila už za komunismu za bídu s nouzí, málokdo ji chtěl. A pokud se něco v Mototechnách válelo bez zájmu, byla to právě tato provedení.
Pokud byste tedy dnes chtěli sehnat zachovalé eSko, je to skoro nemožné, tyto verze sotvakdo hýčkal a to málo prodaných vozů dávno zmizelo z povrchu zemského. V německém Blankenhain se ale nyní objevil na prodej vůz, který je skutečnou Škodou 105 S se vším všudy. A byť to není vyložený stroj času (zejména na interiéru je znát opotřebení), po 40 letech a 78 400 najetých km je to velmi zachovalý kousek.
Tuto „stopětku” s původním designem (varianta L před jakýmsi faceliftem, pak si vůz říkal M) někdo dodneška zachoval a v naprosto originálním stavu. Má tedy původní lak, techniku či interiér, a tak vše zůstalo tak nuzné, jak to v roce 1982 nuzné bylo. Výplně předních dveří tedy nemají loketní opěrky a madla dveří, které nahrazují látková táhla, chybí hlavové opěrky, zadní stahovací okna, je tu základní přístrojová deska... To vše jsou pro Standard charakteristické prvky.
Auto zjevně mělo slušnou péči, a tak navzdory své originalitě není zrezlé a krom zmíněného interiéru ani viditelně opotřebované. Prostor pro zavazadla je zachovalý, ten nezřídka vypadá na odpis, motorový prostor je též ve slušném stavu, vidíme jen patřičnou patinu. Jestli je to chtěné auto dnes, posuďte sami, nejlevnější už ale není ani náhodou.
Hezké stopětky a stodvacítky dnes snadno stojí statisíce a tato vlastně není výjimkou. Požadovaných 5 490 Eur znamená asi 135 tisíc Kč, to skutečně není málo. Kdo by kdy řekl, že z komunistické bídy jednou bude drahá sběratelská rarita? Ale zjevně je to tak, ani nemusí jít o nějaký extra kousek v muzejním stavu.











Tato Škoda 105 S z roku 1982 nevypadá jako by ji včera vyrobili, je ale velmi zachovalá a ve všech klíčových ohledech - včetně řady ošizených prvků - originální. Také ale nestojí zrovna málo. Foto: Fahrzeughandel Schorcht, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 5 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
Nejčtenější články
Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025Šéf Bugatti pochopil. Od fanouška elektromobilů se dostal k tomu, že nabídne spalovací vůz. A sám sní o stroji s motorem V10
3.6.2025Producent Top Gearu dostal zákaz řízení na půl roku poté, co se svým Porsche jel 38 km/h na třicítce, to je kruté
3.6.2025Bentley otočilo. Přichází s novým čistě spalovacím vrcholem ve chvíli, kdy už žádné takové auto přijít nemělo
3.6.2025Novému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor. Prý je tak dobré, že na něj může být hrdý každý Američan
3.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva