Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácná Invalidka, vedle sovětské SMZ S-3 je luxusem všechno
2.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Invalidek vznikly statisíce, ale po pěti letech se šrotovaly a lidé dostávali nové. Dnes už je jich jen pár, s touto na ale bude dost práce.
Usnadnění života pro handicapované lidi je dnes normou, takže se nepozastavujeme nad plošinami, nízkopodlažními autobusy a bezbariérovým přístupem v podstatě kamkoliv. O tom, že vyhrazená parkovací místa často zejí prázdnotou, by se dalo debatovat, ale to jindy. Dnes tu máme vůz, který měl usnadnit život invalidům v Sovětském svazu, a to už od 50. let minulého století, jmenoval se SMZ S-3.
Tenhle stroj se prvně ukázal v roce 1952 jako tříkolka s motorem o osmi koních. Oranžový vůz na obrázcích níže je třetí generace, označená S-3D, která přišla na svět v roce 1970. Je to nejsilnější a nejlépe vybavená, ale také nejošklivější verze. Motor je stále vzduchem chlazený jednoválec, tentokrát už o výkonu 18 koní, a stále je K mání je vzácná Invalidka, sovětská SMZ S-3 má čtyři kvalty dopředu i dozaduto dvoutakt. Slova o nejlepší výbavě se vztahují k topení, které se objevilo až zde, a tak bylo použití v zimě mnohem snazší.
Také má tahle třetí generace, kterou si můžete do detailu prohlédnout na fotkách níže, slušnou světlou výšku a díky nízké hmotnosti - jen okolo 400 kg - se neztratí ani mimo asfalt. To se v Sovětském svazu mimořádně hodilo, protože tam asfalt na řadě míst chyběl. Prostor pro zavazadla je minimální, prostornost v kabině je prý poměrně dobrá na to, že tohle auto má rozvor 1,7 metru a šířku necelého 1,4 metru.
Pozoruhodné jsou tu však úplně jiné věci než technická specifikace a luxusní kabina. Tohle auto nebylo v SSSR běžně k prodeji, zdarma nebo za velmi nízkou cenu je dostávali invalidé, a to ve všech třech generacích. Po pěti letech ho vrátili a úřad jim vždy přidělil nové; to staré bylo sešrotováno. Invalidky byly stavěny s životností pěti let, proto tento postup. A aby byl možný i po ekonomické stránce, je jasný důraz na co nejnižší výrobní náklady. Proto je tu i topení luxusem.
Z technických zajímavostí ale zmiňme dvě unikátní vlastnosti. SMZ S-3D měl čtyřstupňovou manuální převodovku pro jízdu dopředu. Zpětný chod se řadil mimo převodovku, což znamenalo, že i na zpátečku byly k dispozici čtyři rychlostní stupně a šlo jet stejně rychle jako dopředu. A pochopitelně, protože řadě invalidů chyběly nohy, Invalidky byly konstruovány kompletně na ruční ovládání. Malá chromovaná táhla na volantu ovládají lanko plynu, velká pod ním rozpojují spojku, aby bylo možno řadit.
Invalidek se vyrobily celkem statisíce; výroba S-3D skončila až v roce 1997. Jenže drtivá většina z nich se vrátila úřadům a byla sešrotována, takže dnes jsou to poměrně vzácná auta. Na světě zůstávají v podstatě jen ty, které se řidičům-invalidům podařilo nějak dostat do svého soukromého vlastnictví. Pár se jich najde, i když běžným jevem opravdu nejsou, tím spíše pak mimo SSSR.
O více mohou zajímat fanoušky divných starých autíček, které o to víc potěší zpráva, že jedna Invalidka je aktuálně na prodej na eBay. Je z roku 1983 a je zcela bez dokumentů, což může být problém při přihlášení i jako historické vozidlo. A sice stojí jen 550 liber, tedy cca 19 tisíc korun, a je k ní spousta náhradních dílů, ale je ve skutečně špatném stavu a bude potřebovat renovaci.
Přesto by to mohl být zajímavý projekt, zejména pokud bude nový majitel schopen si většinu věcí udělat sám. Moc tu toho skutečně není, problémy třeba při plnění klimatizace skutečně nečekejte, protože tu nic takového není, a okna jsou posuvná. Naleštěnou Invalidkou ovšem na sraze veteránů budete dost pravděpodobně jediní a pokud vás v ní někdy zastaví policisté, budou k vám jistě ještě shovívavější než k Josefu Abrahámovi za volantem Velorexu ve Vrchní, prchni...










Tahle Invalidka bude potřebovat hodně péče
I takováhle "leštěnka" ale může být výsledkem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 5 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 11 hodinami