Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální
14.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Jen ve třech exemplářích vznikl pokus o moderní československou dodávku, která by nahradila zastaralou Škodu 1203. Tento může být váš.
Osmdesátá léta jsou v Československu známá spíše geopolitickými změnami než vývojem nových automobilů, i na ten ale došlo. Nejznámějším produktem té doby byla nesporně tehdy revoluční Škoda Favorit, nejen v Mladé Boleslavi se ale pokoušeli o něco nového. Vedle AZNP existovaly také Bratislavské automobilové závody (BAZ), tehdy nejmladší automobilka ve střední Evropě. Založeny byly v roce 1971 s cílem vyrábět osobní vozy a jejich součástky.
Počátky nebyly snadné. Firma sídlila v nevyhovujících prostorách a vývoj neměl jasně stanovenou koncepci. Podařilo se vyvinout pár zajímavých prototypů, ale na zavedení výroby kvůli neschopnosti plánovaného hospodářství přizpůsobit se běhu dějin nikdy nedošlo. Později vývoj osobních automobilů úplně skončil a BAZ dostala od tehdejšího politického vedení země úkol vyrábět užitkové a nákladní vozy.
První automobily se zde začaly montovat až začátkem 80. let, kdy započala montáž Škody Garde a také modernizované Pragy V3S. Současně ale probíhaly práce na vývoji různých užitkových aut. Na bázi Škody Favorit vznikla dodávka MNA 900, která od Favoritu převzala některé díly (přední světlomety, čelní sklo). MNA označuje „malý nákladní automobil“ a číslo 900 je nosnost vozu. Souběžně vznikal i větší model MNA 1000 s motory Moskvič. Ta měla nahradit zastaralou Škodu 1203 a současně svou zaobleností přivést na československé cesty modernější styl 90. let.
Před rozpadem Československa byla výroba MNA odsunuta na neurčito, po politických změnách v roce 1989 celý projekt malého nákladního automobilu Československa zanikl. Národní podnik BAZ byl transformován a po několika vyjednáváních byl v roce 1992 prodán Volkswagenu.
V průběhu času v BAZ vznikla řada zajímavých prototypů, přesto je velká vzácnost objevit některé z nich v prodeji. Dříve jsme vám jeden takový ukazovali a teď tu máme další. Je jím MNA 1000, šedý exemplář s benzínovým motorem o objemu 1.6 litru a výkonem 63 kW. Najeto má údajně 10 000 km, první registrace proběhla v lednu 1988 a dosavadní slovenský majitel informuje, že se jedná o jeden ze tří vyrobených kusů. Vůz podle fotek čeká úplná renovace, ale dle prodávajícího je v originálním a kompletním stavu.
Auto je značně zbědované, to ale neznamená, že je levné. U nabídky svítí cena 29 999 Eur, tedy asi 766 000 Kč. Mít takový výjimečný model téměř neznámého vozu by se mohlo zamlouvat sběratelům, otázkou ovšem je, zda pro někoho bude mít až takovou cenu. Na každý pád to výjimečný obraz toho, jak československý svět malých dodávek mohl vypadat, kdyby nedošlo na osudný rok 1989...






V tomto stavu je nyní na prodej 1 ze 3 vyrobených prototypů MNA 1000
Vůz můžeme vidět i na dobových obrázcích z vývoje...
...a prohlédnout si můžeme i jeden ze zachovalých kusů, který dnes stojí v muzeu
Zdroje: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Novému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor, prý je tak dobré, že na něj může být každý Američan hrdý
před 3 hodinamiDalší silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
před 11 hodinamiNejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
včera
Nejčtenější články
Nová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
5.5.2025Na tomto elektromobilu někdo za rok prodělal 1 milion Kč, i když ho ani pořádně nevybalil, nepřihlásil a skoro nic s ním nenajel
5.5.2025Nejnovější specialita Mercedesu působí opravdu zoufale, oslavuje neexistující tým Formule 1
5.5.2025„Západní” automobilový průmysl je z valné většiny ztracen a musí dostat pořádnou ránu, aby se konečně probral
5.5.2025Mechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
5.5.2025
Živá témata na fóru
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.03. 14:49 - pavproch
- Jak vyhledat majitele Autovraku (potřebuju poradit) 06.03. 13:11 - Michal Sýkora
- Rychlodotazy 06.02. 22:19 - mlunovozík
- BMW Divize 06.02. 19:37 - delphin
- S větrem ve vlasech.... 06.02. 17:07 - jerry
- Politický koutek 06.02. 11:34 - Stepan
- Autopojištění - kalkulace 06.02. 10:31 - Vojta1988
- P: zvody a koncovka akrapovič R1300 GS 06.01. 10:53 - martinecko