Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
5.5.2025 | Petr Prokopec
Motor působí od počátku trochu jako pevnost, neboť se do něj skoro nedá dostat, uvnitř pak vypadá na svůj nájezd až neuvěřitelně zachovale. Co ho tedy nakonec odpravilo?
Pro Subaru je to už po léta typické technické řešení. Řeč v tomto případě není o stálém pohonu všech kol, ale o plochých motorech zvaných také boxery. Nejčastěji se jedná o čtyřválce, mimo ně však japonská automobilka přišla také s šestiválci. Vůbec poprvé je nabídla v roce 1988, kdy se jednotky ER27 dočkalo kupé XT. O tři léta později pak dorazil agregát EG33, který se nastěhoval pod kapotu modelu Alcyone SVX. Zásadní zlom však přišel až v roce 2000, kdy tehdy nový šestiválec EZ30 začalo Subaru používat v modelu Legacy a spřízněném Outbacku. O sedm let později se pak z třílitru stala tři-šestka, která v nabídce značky vydržela až do roku 2019.
Bez šestiválců se tedy Subaru musí obejít již šestým rokem, což shodou okolností koresponduje s počtem hvězd, které má automobilka ve znaku. Není tak vhodnější chvíle, než si na plochý boxer s označením H6 posvítit. Nápomocen nám u toho bude mechanik Eric Berg, který stojí za kanálem I Do Cars na Youtube. Ten připomíná, že motory Subaru za držáky obecně neplatí, ploché šestiválce EZ30 ale platí za jedny z nejtrvanlivějších pohonných jednotek vůbec. O to víc kroutí hlavou nad jednotkou, která se mu dostala do rukou, neboť navzdory úctyhodnému nájezdu nevykazuje téměř žádné opotřebení, ač na první pohled nevypadá oslnivě. O to větší záhadou je, že v tomto případě nefunguje, jak má.
Pohled pod pokličku je tentokrát trochu složitější, neboť čelní kryt rozvodů drží na svém místě neskutečných 39 šroubů. Většina z nich je navíc po čase zarezlá, což jejich vymontování protahuje. Podobně je tomu u víka ventilů, které se dokonce rozpadne. Přesto všechno vše uvnitř motor vypadá ukázkově a u takových rozvodů Eric poukazuje na to, že motor je i přes nájezd asi 350 tisíc kilometrů v lepším stavu, než jednotky ostatních výrobců s poloviční porcí na kontě. Proto je také tak těžké určit, proč se tento exemplář H6 dostal do Ericovy dílny.
Pohonná jednotka v každém případě selhala při testu těsnosti. V jednom z válců tak mělo dojít na ztrátu kompresí, něco takového je ale obvykle doprovázeno poškozením vnitřních dílů. Nic takového zde ovšem není k vidění. Obecně však ploché šestiválce Subaru trochu dojíždí na větší objem, než jaký je spojen se čtyřválci. Agregát H6 je totiž o zhruba 8 centimetrů delší, což zmenšuje prostor pro chlazení. Šest válců přitom produkuje větší teplo než čtyři, i proto majitelé často doporučují koupi mimotovárního mezichladiče.
Krom toho je třeba poukázat na otevřený design válců, což často vede k selhání jejich těsnění, stejně jako k poškození stěn, případně k poškození těsnění pod hlavou. Čím více pak motor stárne, tím běžnější je únik oleje skrze zmiňovaný kryt rozvodů. Na nic z toho ale u pitvaného motoru taktéž nedošlo, stejně jako bychom ani netipovali zanedbanou péči - majitelé Subaru jsou povětšinou nadšenci, kteří si klidně vymontované kusy auta berou do ložnice, aby na nich mohli po večerech pracovat a zároveň se jimi kochat... Přeháníme, ale jen trochu.
Je totiž nakonec možné, že osud tohoto šestiválce byl podobný - původní majitel u něj chtěl vyměnit rozvody či třeba vodní pumpu skrývající se taktéž za čelním víkem, ovšem přes korozi se k nim nedostal. A rozborku odkládal tak dlouho, až ji nakonec vzdal a motoru se zbavil. S ohledem na ukončení výroby něco takového působí poněkud smutně, zvláště když agregát po přidání turbodmychadla snadno může produkovat 400 koní a zůstávat nadmíru spolehlivý. Třeba ale Eric ještě zjistí něco, co mu zatím uteklo - ostatně v případě tohoto motoru je skoro každá těžká závada záhadou, kterou není od věci zkusit rozluštit.



U druhé generace motoru EZ30 automobilka snížila hmotnost o devět kilo, stejně jako přišla s aktivním zdvihem ventilů. Výkon se tak zvednul na 245 koní, spolehlivost však zůstala. Jedním z modelů, které byly šestiválcem osazeny, je Outback třetí generace. Níže jej můžete vidět rozebraný - zevnitř vypadá na svůj nájezd skvěle, přesto selhal. Foto: Subaru
Zdroj: I Do Cars@Youtube
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
„Deelektrifikovaný” Fiat 500 zná svou cenu, použitelnější auto prodávají Italové dramaticky levněji
před hodinouPopulární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
včeraOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
včeraHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včeraDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva