K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h

Nejspíše jste o něm nikdy neslyšeli, ani to ale nebrání tomu jeden takový vlastnit. Jde prý o jediný řidičský motorhome svého druhu a přestože vznikl již v roce 1989, stále dokáže zaujmout vzhledem i chytrými doplňky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h

5.9.2020 | Petr Prokopec

K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h

/

Foto: Caraworld.de

Nejspíše jste o něm nikdy neslyšeli, ani to ale nebrání tomu jeden takový vlastnit. Jde prý o jediný řidičský motorhome svého druhu a přestože vznikl již v roce 1989, stále dokáže zaujmout vzhledem i chytrými doplňky.

Pokud jste fanoušky obytných vozů, pak je možná vaším celoživotním snem EleMMent Palazzo. Za jeho designem stojí nedávno zesnulý Luigi Colani, který se ve spodní části přídě nejspíše nechal inspirovat Hvězdnými válkami. Daleko více však pozornost přitahuje oválné prosklení kabiny. Díky němu vůz vypadá prapodivně až ošklivě, nicméně luxus, který se za odvážně střiženou karoserií skrývá, již dokáže rozehnat mnohé předsudky. S ohledem na cenu 65 milionů korun však bude málo těch kdo rakouskou společnost March Mobile opravu osloví.

Momentálně pro vás přitom máme o trochu jiný tip, kterak zaujmout. I tentokrát jde o jakýsi pokus o modernu, kořeny ale má v hloubi předchozího milénia. Historie obytného vozu Vixen 21 se začala psát v roce 1986, kdy s tehdejší novinkou přišel Bill Collins. Ten se rozhodl, že stejně jako o mnoho let později Colani způsobí revoluci v jinak poněkud nudném světě motorhomů. Proto mimo jiné nechal svou novinku testovat ve větrném tunelu. Zásluhou zcela zakrytého podvozku se dočkal výjimečně nízkého odporu vzduchu Cd 0,30.

Vixen se zároveň dočkal také nízkého těžiště, stejně jako poměrně širokého rozchodu kol. Nebylo tedy překvapením, když jej odborný tisk začal nazývat jediným řidičským obytným vozem nebo sporťákem mezi motorhomy. Collins nechal do vozu instalovat různé motory, mezi nimi i řadové dieselové šestiválce od BMW, což pověst řidičského obytného auta jen umocnilo. Kousek, který máme dnes před sebou, ale disponuje vidlicový benzinový šestiválec o objemu 3,8 litru, který nabízí až 165 koní výkonu. S ohledem na onu aerodynamiku pak bylo možné vytáhnout maximálku až na 160 km/h, což je u aut tohoto ražení něco naprosto mimořádného.

Jen špičkovými jízdními vlastnostmi se ale Vixen nechlubí. S délkou 6,4 metru a výškou 1,83 metru byl totiž navržen tak, aby se ideálně vešel do typické americké garáže. Díky tomu mnohem snadněji odolával výkyvům počasí. Nicméně i přes malé rozměry nabízel vůz naprosto vše, co daleko větší konkurence. Uvnitř je tedy možné počítat třeba s kuchyňkou zahrnující mikrovlnku, ledničku či dřez a rezervoár s pitnou vodou. S jejím ohřevem napomáhalo odpadní teplo turbodieselu.

Mimo to se Vixen chlubí také do jedné strany výklopnou střechou, díky čemuž si uvnitř mohou stoupnout i lidé vysocí až 190 centimetrů. Pokud si uvědomíme výšku samotného vozu i skutečnost, že jeho podlaha je logicky hezkých pár čísel nad zemí, pak propracovanost detailů skutečně bere dech, zvláště na vůz starý více než tři dekády. Vixen však ani tak nezvládl oslovit širší veřejnost, nakonec tak vzniklo jen 587 kusů rozprostřených mezi série 21 TD, 21 SE a 21 XC.

Na prodej je momentálně exemplář spadající do té druhé, který za celý svůj život urazil pouze 69 580 km. Jeho majitel jej díky oněm kompaktním rozměrům nechával po celou dobu pouze v garáži, zároveň se o něj také pečlivě staral. Na bílé karoserii tedy prý nenajdete jediný škrábanec či stopu po korozi a interiér je též velmi zachovalý, třebaže nevypadá dvakrát moderně. Ale buďme realisté - jde o 31 let staré auto.

Tento kus historie ani po takové době není levný, v Německu se prodává za skoro 40 tisíc euro, tedy asi 1,06 milionu Kč. Je to ale také výrazně nižší cena než v případě Colaniho kreace, přitom o pozornost nebudete mít nouzi ani tak, kterou je umocní částečně zakrytá zadní kola. Obávat se navíc nemusíte ani o náhradní díly, přestože firma Vixen již zanikla. Její pozůstatky však odkoupili majitelé, na něž se lze kdykoliv obrátit.


K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h - 1 - Vixen 21 SE 1989 prodej 01K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h - 2 - Vixen 21 SE 1989 prodej 02K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h - 3 - Vixen 21 SE 1989 prodej 03K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h - 4 - Vixen 21 SE 1989 prodej 04K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h - 5 - Vixen 21 SE 1989 prodej 05K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h - 6 - Vixen 21 SE 1989 prodej 06K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h - 7 - Vixen 21 SE 1989 prodej 07K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h - 8 - Vixen 21 SE 1989 prodej 08K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h - 9 - Vixen 21 SE 1989 prodej 09K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h - 10 - Vixen 21 SE 1989 prodej 10K mání je vzácný sporťák mezi obytnými auty, 1 z 587 kusů jede až 160 km/h - 11 - Vixen 21 SE 1989 prodej 11
Vixen 21 SE je vskutku netradičním obytným vozem z dob, kdy jsme ještě byli dětmi. Přesto i dnes představuje na tomto poli něco výjimečného. Foto: Caraworld.de

Zdroj: Caraworld.de

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše