K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky”

Škoda 135? To musí být Favorit, řekne si většina lidí. Omyl, řeknou znalejší, komunistické AZNP na samém sklonku éry typu 742 vyráběly „stodvacítku” tak trochu s motorem z Favoritu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky”

24.4.2021 | Petr Miler

K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky”

/

Foto: Dresdner Klassiker Handel, publikováno se souhlasem

Škoda 135? To musí být Favorit, řekne si většina lidí. Omyl, řeknou znalejší, komunistické AZNP na samém sklonku éry typu 742 vyráběly „stodvacítku” tak trochu s motorem z Favoritu.

Nemusíte být až tak staří, abyste pamatovali éru komunistických Škod 742, ostatně něčím docela běžným byly na českých silnicích ještě před nějakými 20 léty. Pokud je vám alespoň mezi 30 a 40 roky, je skoro nemožné, abyste je nepoznali alespoň jako děti coby spolujezdci. Tyto vozy má většina lidí zafixované jako modely 120 L, protože právě ty byly těmi nejtypičtějšími, sbor přátel režimu nebo zahraniční zákazníci si ale mohli dopřát i víc.

Že tu od poloviny 80. let byl model 130 s motorem 1,3 o výkonu 43 kW (58 koní), ještě dost lidí zaznamenalo, na samém sklonku éry těchto vozů ale přišlo něco ještě zajímavějšího - modely 135 a 136. Zejména ten druhý si znalejší ještě spojí s kupé Rapid, Škody 135 a 136 ve vrcholné výbavě GL se ale dělaly i jako sedany. A zahlédnou nějaký v ČR byl a je skoro nemožné.

Tahle auta mířila primárně na export a byla opravdu tím nej, co šlo tehdy koupit. Technicky to byl Rapid, což znamenalo motor technicky v zásadě totožný s tím, který později poháněl i Škodu Favorit. A už ten dělal z vozu o dost jiné auto - jemnější a tišší chod, osmikanálová hlava válců usnadňující mimo jiné studené starty či možnost používání bezolovnatého benzinu (u verze 135) posouvaly Škodu 742 o třídu výš.

Znovu 58koňový motor v tom ale nebyl sám - víceprvková zadní náprava (s dvojicí vlečených ramen navíc) ponechávala vozu více stability za všech okolností, pětistupňová převodovka dovolovala vozu relativně tiše a úsporně cestovat i nějakými 150 km/h a ne být každý den postaven před dilema „jeď 110 a nebo ti upadnou uši”. A interiér? To byla také jiná kapitola - znovu vnitřek téměř zcela z Rapidu (jiná palubka, volant, řadička, výplně dveří, spousta věcí) činil z verze 135 o dost zajímavější volbu.

Samozřejmě, západ byl jinde, ale našli se tam lidé, kteří si jeden z těchto posledních výkřiků koupili. Vidět nějaký v prodeji, zvlášť v pěkném stavu, je skoro nemožné, právě teď je ale jedna 135 GL na prodej v Drážďanech. A připomíná alespoň o trochu lepší tvář komunistických AZNP.

Není to voňavka z dědovy garáže, ale málo jetý stroj s 98 tisíci km po dílčí renovaci. Vypadá ale pěkně, byť nikoli perfektně a prý je i technicky velmi dobře udržovaný. Co je podstatné - koroze prý není téma. Na každý pád je to zajímavý pohled zpět na to, jsme za komunismu mít nemohli a jiní ano. Skvělé auto už ani verze 135 GL ze Škody 742 neudělala, ale zajímavější ano. Kdybyste se o tom chtěli přesvědčit sami dnes, bude to chtít 10 500 euro (asi 271 tisíc Kč) složených u německého prodejce klasiků. Tím už dnes tento stroj nepochybně je - zda má takovou hodnotu, musíte zvážit sami.


K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 1 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 01K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 2 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 02K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 3 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 03K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 4 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 04K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 5 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 05K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 6 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 06K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 7 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 07K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 8 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 08K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 9 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 09K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 10 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 10K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 11 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 11K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 12 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 12K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 13 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 13K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 14 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 14K mání je vzácná Škoda 135 GL, pro mnohé neznámý vrchol evoluce „stodvacítky” - 15 - Skoda 135 GL 1988 pekna prodej 15
Škoda 135 nemusí být Favorit, ale i typ 742 v jedné ze svých nejmodernějších verzí. Jedna z těchto vesměs exportních vzácností je nyní na prodej v Drážďanech. Foto: Dresdner Klassiker Handel, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler