Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold
13.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tatru 613 máme zafixovanou jako černý přízrak kolon převážejících komunistické papaláše, tahle má ale jiné kořeny.
Tatru zná asi každý, ale méně už se ví, že jde o třetí nejstarší automobilku světa. V Kopřivnici se auta vyrábí od roku 1897 a díky je vůbec nejstarší firmou svého druhu ve střední Evropě. Život plný vzestupů a pádů, investic a marných slibů se v posledních letech stabilizoval. Továrna si mohla dovolit navýšit své kapacity, investovat do modernizace technologií a vrátila se na světové trhy.
To se ale bavíme pouze o produkci nákladní vozů, nic jiného dnes Tatra nevyrábí. V dávné minulosti stála i za jedněmi z nejpokrokovějších osobních automobilů světa, okovaná bota plánovaného hospodářství je ale bohužel zadusila. V socialistickém Československu se musela omezit na výrobu reprezentativních limuzín pro papaláše. Komunisté jezdili nejprve v modelu 603 a později i Tatra 613, prodávaném od roku 1974 do 1996. Z velké části ručně vznikaly malé série pohodlného vládního vozidla na odděleném pracovišti v Příboru. Dlouhých 42 let na trhu přineslo několik variant od obyčejné Tatry 613 po Tatru 613-4 Mi Long Model 95, která vznikla v pouhých 18 kusech.
Poslední evoluce už pochopitelně mířily za jinými uživateli, než komunistickými prominenty a jeden z takových vozů dnes máme před sebou. Jde o jedno z nejvyšších provedení vyrobené speciálně pro vládu ČSFR, v originální výbavě a původním odstínu barvy je na prodej. Prodloužená Tatra 613 obarvená zlatou metalízou z roku 1993 čeká v Praze na někoho, kdo ocení nájezd necelých 150 000 kilometrů a podle všeho pěkný vizuální i technický techniky. Vyšívané koberečky, semišové obložení a dřevěný volant jsou samozřejmostí. Tehdejší pojízdnou kancelář v prodloužené verzi poháněl 3,5litrový čtyřválec s karburátorem o výkonu 120 kW (163 koní), který dovolil dosahovat rychlostí okolo 190 km/h.
Takto zachovaných exemplářů není mnoho a už vůbec ne v této barvě. Nejčastěji jsme T613 vídali v černé a i když porevoluční kousky byly vyráběny i v poněkud barevnějších provedeních, zlatá je vážně výjimka. Kolik bude stát tento kus zůstává otevřené, cena je předmětem dohody. Čekejme ale částku minimálně ve vysokých statisících korun - Tatra 613 už dávno není něco, nad čím by sběratelé ohrnovali nos...








Z Příboru přijela tato zlatá Tatra v roce 1993. Stáří na sobě nedává příliš znát
Zdroj: Ráj veteránů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nejčtenější články
Škoda dál počítá s elektrickými novinkami, i když ostatním způsobují tolik problémů. Její Epiq nabídne leda „epickou“ cenu
22.7.2025Poslednímu moderátorovi Top Gearu ukradli vzácné BMW, které vlastní 19 let. Fanoušci mu ho našli dřív, než si policisté dojedli koblihy
22.7.2025Ještě hůř: Mercedes už na elektromobily v USA ani nebere objednávky a zastaví jejich výrobu, i když je přímo tam vyrábí
22.7.2025Nové Audi A5 je tak nepřesvědčivé, že v testech dostává nakopáno nejen od 6 let starého BMW, ale i od mainstreamu
22.7.2025Aukce ukázala skutečný zájem o elektrickou dodávku VW. Nikdo ji nechtěl tak moc, že na ceně ztratila 230 tisíc během 640 km
22.7.2025
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 08.22. 05:33 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.21. 21:10 - řidičBOB
- Onboard videa 08.21. 17:47 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 08.21. 14:31 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 20:18 - Spectral
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda