Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
22.1.2025 | Petr Miler
Naftové vozy mívaly image aut pro šetřílky, kteří by si nechali vrtat koleno pro korunu uspořenou díky nižší spotřebě. Jak moc se časy změnily... V Nizozemsku jsou to teď auta pro bohaté. A také pro policii.
Bude to do jisté míry generační záležitost, ale vyrostl jsem v době, kdy naftová osobní auta měla image těch zapáchajících kouřících lenochů, kterou v očích některých mívají dodnes. Lidé je ale přesto už tehdy kupovali pro jejich velmi nízkou spotřebu paliva.
Můj strýček si hned po revoluci jako správný kamioňák inkasující diety ve valutách přivezl z Německa „západní auto”. Nepřekvapivě šlo o VW Golf, ale jaký... Červený hatchback druhé generace s motorem 1,6 D. Tedy atmosférickým nafťákem o objemu 1,6 litru, který měl 54 koní výkonu. I Škoda Favorit 136 vedle něj byla raketa, auto to bylo nesmírně líné, hlučné, po startu se z něj vyvalilo víc dýmu než z Jana Husa v Kostnici a v tuhé zimě (tehdy ještě byly...) ani nešlo nastartovat. Ale to víte, bylo mimořádně úsporné, a to stačilo.
V jeho případě bylo samozřejmě úsporné na druhou, neboť takový kamion nikdy reálně nebere tolik paliva, kolik se řidiči svým zaměstnavatelům snaží namluvit, že? Bylo to prostě auto jezdící optikou spotřeby paliva skoro zadarmo a to... A to stačilo k velmi uspokojivým pocitům, třebaže ve mě tehdy už jako v mladém klukovi vyvolávalo rozpaky. Koupil bych si v tu dobu v Německu BMW 325i E30 nebo něco na ten způsob, ne podobné pojízdné zoufalství. Jak moc se situace od té doby změnila.
Nafťáky dnes dávno nemají vlastnosti, které mívaly, a nakonec i u nás platí v nových autech za motory pro relativně bohaté lidi, protože do levnějších modelů je vůbec nekoupíte. A pokud jsou pořád k dispozici pro něco jako Škodu Octavia, jsou o dost dražší než benzinové alternativy. Pokud tu budete chtít najít typické naftové auto, bude to něco jako Audi A6 (loni 75 % nově prodaných vozů), žádná láce. Nic to ale není ve srovnání s tím, jakou image si tyto modely vydobyly v mé druhé současné domovině, v Nizozemsku.
Už jsem o tom psal, když kolegové právě z této země vtipně popisovali, jak „lůza čeká u nabíječek, zatímco borci valí v naftě”. Protože tak to dnes v této zemi je - maximum řidičů je zejména daňovými opatřeními tlačeno do elektrických aut, která málokdy někam dojedou, naopak od koupě dieselových aut s téměř nekonečným akčním radiem jsou zrazováni extrémně vysokými daněmi placenými při pořízení i v rámci provozu. Většina dieselových aut se tak v zemi vůbec neprodává, protože kdo by si koupil základní Octavii 2,0 TDI za milion a ještě za ježdění s ní každý měsíc odváděl majlant? Ale když jste dost bohatí na to, aby vám to bylo jedno?
Právě hrstka takových lidí si v Nizozemsku kupuje zejména dieselová BMW a naftové Mercedesy, relativně extrémně drahá auta, u kterých si ale kupci nemají problém připlatit za „luxus dojezdu”. Bavíme se o skutečné smetánce, neboť podle dat RDW se loni u 380 tisíc nově prodaných vozů prodalo s naftovým motorem pouze 0,3 procenta aut. Konkrétně jde o pouhých 1 237 vozů a pro představu podobný podíl, jakého u nás dosahuje na trhu značka Porsche. A to už jsou auta pro bohaté, co říkáte?
Tohle ale víme, co zarazí, jsou data o tom, jaké vozy to jsou. V tom se povrtali znovu kolegové z Autoblogu, kteří došli k pozoruhodnému závěru - vedle oněch luxusních libůstek typu Mercedesy E a GLE nebo BMW 5 a X5 jde totiž v 35 případech o Audi A6, ve 200 případech o Mercedes B 200d a v 91 případech o Volkswageny Touran 2,0 TDI.
Říkáte: A co? Odpovíme: A nic, akorát se ani jeden z těchto modelů v dieselové verzi do Nizozemska oficiálně nedováží (i Audi diesely zcela vyřadilo z nabídky) a všechny byly dodány v bílé barvě. Modří už vědí, těm ostatním to napovíme starším článkem o pokrytectví státu při vnucování elektrických aut.
Jde do jednoho o policejní vozy, které byly do země dovezeny speciálně kvůli kontraktu se státem, jenž si pro policii nové diesely výslovně vyžádal. A byť jde někdy o historické smlouvy, není to žádný historický manýr, protože znovu Autoblog informuje o tom, že přežité naftové á-šestky 3,0 TDI určené primárně pro stíhání silničního neřádstva nově policie nové nahrazuje Mercedesy E 450 d. Ani hybridní E 300 de nebyly dost dobré, budou to čisté (mild-hybridy nepočítáme) diesely.
Musíme k tomu něco dodávat? Máme pocit, že to není třeba. Státy se tváří, jak jsou elektromobily tím nejlepším pod sluncem a jediná budoucnost, kterou je třeba vynutit nejlépe už včera, když jde ale o jeho potřeby, znovu a znovu sahá po naftových autech. Proč asi? Protože „lůza čeká u nabíječek, zatímco borci valí v naftě”. A oni chtějí být za borce, ne si lámat hlavu s dojezdem, dokonce na váš účet. A i kdybychom chtěli být dokonale smířliví, stát tím zcela jednoznačně potvrzuje námi už dekádu opakovanou tezi, že prostě existují využití, pro která se elektrická auta nehodí. Tak proč všechny alternativy zakazovat?
Stát je už v Nizozemsku fakticky oklikou zakazuje, ani naftovou Škodu tam nekoupíte jedinou. Ale to platí to vás, pro „lůzu”, stát si vyhoví. Po-kry-tec-tví. Je to živoucí definice pokrytectví jako z výkladového slovníku.



Nizozemská policie se stará o prodej asi čtvrtiny nových dieselů v Nizozemsku, kde byly běžnému lidu téměř zakázány. Bohatí si je dál koupit mohou, vedle nich už jen policie, která si dokonce na přání nechává dovážet stovky jinak nedostupných modelů ročně. O čem to asi vypovídá? Foto: Politie Infra Assen, CC0 Public Domain
Zdroje: RDW, Autoblog.nl poprvé a podruhé
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 5 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
Nejnovější články
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před hodinou
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 3 hodinami
 Toyota jde dál proti proudu, potvrdila příchod nového motoru V8. Použije neobvyklý základ a řekla i víc Toyota jde dál proti proudu, potvrdila příchod nového motoru V8. Použije neobvyklý základ a řekla i víc
 před 4 hodinami
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 5 hodinami
 Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro
 před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter