Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
22.1.2025 | Petr Miler
Naftové vozy mívaly image aut pro šetřílky, kteří by si nechali vrtat koleno pro korunu uspořenou díky nižší spotřebě. Jak moc se časy změnily... V Nizozemsku jsou to teď auta pro bohaté. A také pro policii.
Bude to do jisté míry generační záležitost, ale vyrostl jsem v době, kdy naftová osobní auta měla image těch zapáchajících kouřících lenochů, kterou v očích některých mívají dodnes. Lidé je ale přesto už tehdy kupovali pro jejich velmi nízkou spotřebu paliva.
Můj strýček si hned po revoluci jako správný kamioňák inkasující diety ve valutách přivezl z Německa „západní auto”. Nepřekvapivě šlo o VW Golf, ale jaký... Červený hatchback druhé generace s motorem 1,6 D. Tedy atmosférickým nafťákem o objemu 1,6 litru, který měl 54 koní výkonu. I Škoda Favorit 136 vedle něj byla raketa, auto to bylo nesmírně líné, hlučné, po startu se z něj vyvalilo víc dýmu než z Jana Husa v Kostnici a v tuhé zimě (tehdy ještě byly...) ani nešlo nastartovat. Ale to víte, bylo mimořádně úsporné, a to stačilo.
V jeho případě bylo samozřejmě úsporné na druhou, neboť takový kamion nikdy reálně nebere tolik paliva, kolik se řidiči svým zaměstnavatelům snaží namluvit, že? Bylo to prostě auto jezdící optikou spotřeby paliva skoro zadarmo a to... A to stačilo k velmi uspokojivým pocitům, třebaže ve mě tehdy už jako v mladém klukovi vyvolávalo rozpaky. Koupil bych si v tu dobu v Německu BMW 325i E30 nebo něco na ten způsob, ne podobné pojízdné zoufalství. Jak moc se situace od té doby změnila.
Nafťáky dnes dávno nemají vlastnosti, které mívaly, a nakonec i u nás platí v nových autech za motory pro relativně bohaté lidi, protože do levnějších modelů je vůbec nekoupíte. A pokud jsou pořád k dispozici pro něco jako Škodu Octavia, jsou o dost dražší než benzinové alternativy. Pokud tu budete chtít najít typické naftové auto, bude to něco jako Audi A6 (loni 75 % nově prodaných vozů), žádná láce. Nic to ale není ve srovnání s tím, jakou image si tyto modely vydobyly v mé druhé současné domovině, v Nizozemsku.
Už jsem o tom psal, když kolegové právě z této země vtipně popisovali, jak „lůza čeká u nabíječek, zatímco borci valí v naftě”. Protože tak to dnes v této zemi je - maximum řidičů je zejména daňovými opatřeními tlačeno do elektrických aut, která málokdy někam dojedou, naopak od koupě dieselových aut s téměř nekonečným akčním radiem jsou zrazováni extrémně vysokými daněmi placenými při pořízení i v rámci provozu. Většina dieselových aut se tak v zemi vůbec neprodává, protože kdo by si koupil základní Octavii 2,0 TDI za milion a ještě za ježdění s ní každý měsíc odváděl majlant? Ale když jste dost bohatí na to, aby vám to bylo jedno?
Právě hrstka takových lidí si v Nizozemsku kupuje zejména dieselová BMW a naftové Mercedesy, relativně extrémně drahá auta, u kterých si ale kupci nemají problém připlatit za „luxus dojezdu”. Bavíme se o skutečné smetánce, neboť podle dat RDW se loni u 380 tisíc nově prodaných vozů prodalo s naftovým motorem pouze 0,3 procenta aut. Konkrétně jde o pouhých 1 237 vozů a pro představu podobný podíl, jakého u nás dosahuje na trhu značka Porsche. A to už jsou auta pro bohaté, co říkáte?
Tohle ale víme, co zarazí, jsou data o tom, jaké vozy to jsou. V tom se povrtali znovu kolegové z Autoblogu, kteří došli k pozoruhodnému závěru - vedle oněch luxusních libůstek typu Mercedesy E a GLE nebo BMW 5 a X5 jde totiž v 35 případech o Audi A6, ve 200 případech o Mercedes B 200d a v 91 případech o Volkswageny Touran 2,0 TDI.
Říkáte: A co? Odpovíme: A nic, akorát se ani jeden z těchto modelů v dieselové verzi do Nizozemska oficiálně nedováží (i Audi diesely zcela vyřadilo z nabídky) a všechny byly dodány v bílé barvě. Modří už vědí, těm ostatním to napovíme starším článkem o pokrytectví státu při vnucování elektrických aut.
Jde do jednoho o policejní vozy, které byly do země dovezeny speciálně kvůli kontraktu se státem, jenž si pro policii nové diesely výslovně vyžádal. A byť jde někdy o historické smlouvy, není to žádný historický manýr, protože znovu Autoblog informuje o tom, že přežité naftové á-šestky 3,0 TDI určené primárně pro stíhání silničního neřádstva nově policie nové nahrazuje Mercedesy E 450 d. Ani hybridní E 300 de nebyly dost dobré, budou to čisté (mild-hybridy nepočítáme) diesely.
Musíme k tomu něco dodávat? Máme pocit, že to není třeba. Státy se tváří, jak jsou elektromobily tím nejlepším pod sluncem a jediná budoucnost, kterou je třeba vynutit nejlépe už včera, když jde ale o jeho potřeby, znovu a znovu sahá po naftových autech. Proč asi? Protože „lůza čeká u nabíječek, zatímco borci valí v naftě”. A oni chtějí být za borce, ne si lámat hlavu s dojezdem, dokonce na váš účet. A i kdybychom chtěli být dokonale smířliví, stát tím zcela jednoznačně potvrzuje námi už dekádu opakovanou tezi, že prostě existují využití, pro která se elektrická auta nehodí. Tak proč všechny alternativy zakazovat?
Stát je už v Nizozemsku fakticky oklikou zakazuje, ani naftovou Škodu tam nekoupíte jedinou. Ale to platí to vás, pro „lůzu”, stát si vyhoví. Po-kry-tec-tví. Je to živoucí definice pokrytectví jako z výkladového slovníku.



Nizozemská policie se stará o prodej asi čtvrtiny nových dieselů v Nizozemsku, kde byly běžnému lidu téměř zakázány. Bohatí si je dál koupit mohou, vedle nich už jen policie, která si dokonce na přání nechává dovážet stovky jinak nedostupných modelů ročně. O čem to asi vypovídá? Foto: Politie Infra Assen, CC0 Public Domain
Zdroje: RDW, Autoblog.nl poprvé a podruhé
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejčtenější články
Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají
12.1.2025EU jde Muskovi po krku, pravidla té samé EU ale přihrají jeho Tesle čistých 25 miliard z kapes všech, kteří nechtějí elektromobil
12.1.2025V Kapském Městě postavili skutečný Iron Manův dům. A můžete si ho sami vyzkoušet, bez jeho bohatství to ale nepůjde
12.1.2025K mání je dodnes nejeté poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba po 1. majiteli, už z „dřevíčka” na jeho palubce půjdete do kolen
12.1.2025VW chce na rok 2024 co nejdřív zapomenout, i proto předčasně zabil „Passerati” a dál šetří
13.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva