Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují
10.10.2018 | Petr Prokopec
Zřejmě nešťastná konstrukce motoru má za následek technické problémy, které auta jím osazená zcela vyřazuje z provozu. Honda o problému ví přes rok, dosud s ním ale nic neprovedla.
Svolávací akce nejsou ve světě automobilů v posledních letech ničím mimořádným. Dáno je to především složitostí moderních aut a komplikovaností celého procesu výroby. Jakkoliv výroba především u masových značek probíhá na montážních linkách, ze kterých by měly sjíždět identické produkty, o sestavování se na mnoha úsecích starají lidé se sklony k chybám. Kromě toho je vše závislé také na dodavatelích, pročež stačí jedno selhání kdekoli v celém řetězci a na jeho konci vznikne problémový produkt. S ohledem na to, co vše se může pokazit, se skoro divíme, že problémů není ještě víc.
I to relativní málo z pohledu zákaznického pochopitelně není ničím příjemným, nicméně pokud vás automobilka o všem zavčas informuje a servisní zákrok není složitý, ve výsledku si s tím asi nebudete dělat hlavu. Jakmile však výrobce zkusí hrát mrtvého brouka, může stoprocentně počítat s tím, že taková strategie se nakonec obrátí proti němu a zasáhne ho mnohem citelněji, než kdyby byl vstřícnější.
Proč o tom dnes hovoříme? Kvůli Hondě, která se poněkud překvapivě rozhodla, že zákazníky ponechá řadu měsíců v nejistotě. A co hůře, že je požene ke konkurenci. Teprve nyní totiž zareagovala na problém týkající se 1,5litrového přeplňovaného motoru, na který si ale zákazníci stěžují již od loňského roku. Nikoliv však kvůli jeho vlastnostem, problémem je míchání benzinu a motorového oleje.
Na celou záležitost aktuálně upozornil magazín Consumer Reports, který na maloobjemovou pohonnou jednotku eviduje řadu stížností přímo od majitelů. Kupříkladu Kurt Witzig uvedl, že si povšiml něčeho podivného pouhé čtyři měsíce po koupi zcela nové Hondy CR-V. Jen pár kilometrů od domova pohonná jednotka jeho auta začala stávkovat, až mu na křižovatce zcela vypověděla službu. Jakmile se jí poté Kurtovi povedlo znovu nastartovat, nemohl jet rychlostí vyšší než 30 km/h. Šnečím tempem tak zamířil rovnou k dealerovi.
Tím však anabáze celého případu začíná. Teprve po dvou týdnech totiž servis konečně zjistil, že problémem je prosakování benzinu do olejového okruhu. Mechanik ale bohužel neměl ani ponětí, jak závadu odstranit. Pochopitelně by pomohla alespoň výměna oleje, ani to ale servis nakonec neudělal, a tak došlo ke zcela jiné výměně - Witzig poslal CR-V k šípku a místo toho koupil Toyotu RAV4.
Se stejným problémem se jen na severoamerickém trhu potýkají minimálně stovky řidičů, kteří z velké části hovoří o tomtéž - motor začne mít nedlouho po studeném startu problémy s pravidelným chodem a při prvním zastavení, typicky na světelné křižovatce, vypoví službu zcela a obvykle už vůbec nejde nastartovat. Co přesně za problémem stojí, není jasné, o chybný design motoru jde ale nepochybně. Experti zmiňují buď problematické vstřikování rozprašující palivo přímo na stěny válců, nebo pomalý ohřev jednotky, kdy se benzín na stěnách sráží.
Jak jsme přitom zmínili v úvodu, něco takového se může stát. Dotyčný výrobce by však rozhodně neměl strkat hlavu do písku. Přesně to ale udělala Honda, ač o problému věděla již od počátku roku 2017. V Americe však teprve nyní, po medializaci případu a dotazech Consumer Reports, oznámila, že pracuje na nápravě, se kterou chce vyrukovat nejpozději do půlky listopadu.
Japonská automobilka zatím nezveřejnila, kolik vozů bude muset do opravy. Nicméně naznačila, že problém se týká hlavně těch exemplářů, které jsou provozovány v místech s chladnějším počasím a s nimiž jejich majitelé podnikají spíše krátké cesty. Nicméně s nesnázemi se ozvali i lidé z Texasu, takže podmínkou jistě nebude nic jako sibiřská zima, spíše budou stačit jen ony krátké jízdy se studeným motorem.
Honda navzdory závažnosti věci říká, že situaci nepovažuje za bezpečnostní problém. Toto zlehčování by se ale Japoncům mohlo ještě více vymstít, koneckonců možné náhlé vypnutí pohonné jednotky někde na dálnici či jen pouhé prudké zpomalení může mít za následek nehody. Navíc riziko, že se tak stane, je opravdu velké, neboť Honda jen ve Státech prodala od počátku loňského roku přes půl milionu kusů CR-V s tímto motorem. Stejný motor navíc používá i Civic a Accord, další americké prodejní hity. A stejný motor se prodává i v Evropě a Číně, odkud jsou též hlášeny potíže.
Jakých všech aut se problém týká, ovšem s jistotou nevíme, neboť Honda není zrovna sdílná. Ve výsledku se ale jistá liknavost vlastně dá pochopit - Japonci totiž v podstatě vše vsadili na jednu kartu, tedy na onen motor 1,5 turbo, který je dnes páteří nabídky všech důležitých modelů. Jeho špatná pověst by tak Hondu mohla stát draho, hra na mrtvého brouka ale může nakonec způsobit ještě větší škody.






















Sázka Hondy na 1,5litrový turboagregát se zatím nejeví být šťastnou, přinejmenším majitelé CR-V hlásí s tímto motorem vážné problémy
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nejčtenější články
BMW ukázalo první auto z možná revoluční rodiny Neue Klasse, řidičům bavoráků sebere jednu z jejich oblíbených „libůstek”
12.6.2025Cosi piccola... Nový Fiat Panda se dočká menšího a ještě levnějšího sourozence, Italové s ním nebudou otálet
12.6.2025Aston Martin pustí 10 šťastlivcům nejrychlejší auta, která kdy vyrobil, nechá si za ně řádně zaplatit
12.6.2025V dobách „motorové svobody” se v Evropě dalo koupit i tohle: Normální kompakt s motorem 2,0 V6
12.6.2025Okřídlené ruské supersporty moří nepřestávají fascinovat, na vodu spustili už šestý moderní kus
13.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva