Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Rozdíly jsou obrovské, Škoda dává lekci
10.12.2025 | Petr Miler
Když si koupíte nové auto, část jeho ceny pochopitelně skončí v kapsách majitelů automobilek. Jak velká? Letos to není taková sláva, jako v minulosti.
Pro firmu v jakémkoli oboru by měl být hnacím motorem zisk. Pochopitelně, většina kultivovaných firem se dnes nežene za penězi za každou cenu a jsou ochotny jeho část obětovat pro ten či onen nefinanční prospěch, pořád se ale snaží vydělat. Automobilky nejsou výjimkou, ostatně nemohou dlouhodobě přežít, pokud nebudou končit v černých číslech.
Většině se to dlouhodobě daří, letošek je ale poněkud specifický, neboť celý průmysl je zasažen koronairovou krizí a opatřeními s ní spojenými. Pohled na výsledky jednotlivých výrobců je tak zajímavější než jindy a právě na ně zaměřil profesor Ferdinand Dudenhöffer z Centra pro automobilový výzkum při univerzitě v Duisburg-Essenu. Ten se ve své tradiční analýze ziskovosti jednotlivých automobilek zaměřil na to, kolik firmy vydělávají resp. prodělávají na každém prodaném autě v prvním pololetí letošního roku. A rozdíly mezi jednotlivými značkami jsou vážně pozoruhodné.
Nejdůležitější výsledky jeho studie najdete v tabulce níže, která ukazuje výsledky letos sledovaných firem. Chybí tentokrát ty úzkoprofilově zaměřené, jako třeba Ferrari, které tradičně vydělává na každém prodaném voze miliony korun. Letos by to jistě bylo méně, Ferrari ale zůstalo v zisku, stejně jako Porsche, které letošnímu žebříčku vládne.
Je to skutečně pozoruhodný stroj na peníze, neboť Porsche není zase tak malá firma prodává statisíce vozů za rok. Přesto i letos dosáhla u každého prodaného vozu průměrného zisku 9 853 Eur (asi 257 tisíc Kč). Je ale třeba dodat, že v minulých letech to bylo i skoro dvakrát tolik, a tak možná i u Porsche mají letos těžkou hlavu. Druhá se v žebříčku ocitla Tesla, u ní je pro změnu nutné dodat, že to je hlavně výsledek jejího „kreativního účetnictví” a přerozdělování peněz jiných. Tesla na každém autě ve skutečnosti prodělává, ale díky prodeji emisních povolenek, vybírání peněz od Fiatu za na oko společný prodej aut v Evropě a podobným operacím vykazuje zisk 2 890 Eur (asi 75 tisíc Kč) na každé auto.
Na dalších místech je pozoruhodné jednak třetí pozice koncernu General Motors, který se v těžkých časech drží též velmi slušně nad vodou (780 Eur, asi 20 300 Kč na jeden vůz) a pro nás hlavně čtvrté místo Škody. Mezi masovými evropskými značkami tak škodovka dává lekci všem ostatním, neboť poblíž je jen koncern PSA-Opel (707 Eur). Z Evropy už jinak v černých číslech nevidíme nikoho a Toyota s 533 Eury na jedno auto je poslední ziskovou značkou ze sledovaných.
Ostatní se propadli do ztrát. V minusu je třeba i Audi, BMW, Mercedes, Volvo a dokonce i Seat. Ze sledovaných firem stojí za zmínku hlavně VW jako značka (-313 Eur na autě, asi -8 150 Kč) i koncern (-415 Eur) a Bentley, které letos opravdu nemůže být šťastné. Prodělat 19 800 Eur, tedy přes 516 tisíc korun na každém voze, to už je opravdu síla.
Podívejte se na celý žebříček sami, podle Dudenhöffera naznačuje, jak je kdo na krizové časy připraven. Vše je ale relativní a ne vždy podávají účetnictví firem věrný obraz o tom, jak fungují, viz případ Tesly. Jistě ale nemusí být jediný, i některé další značky se mohou snažit navenek vypadat lépe, než jak na tom ve skutečnosti jsou, a tak jako každou statistiku berte i tuto s jistým nadhledem.
Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě v roce 2020?

Grafika: CAR Duisburg-Essen, Autoforum.cz



Automobilovému světu ze sledovaných značek vládne i v těchto časech Porsche, na každém prodaném autě vydělá přes čtvrt milionu. Foto: Porsche



Takový Volkswagen se letos musí smířit e ztrátou - jako značka i koncern. Foto: Volkswagen
Zdroj: CAR Duisburg-Essen
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
včera
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nejnovější články
Mercedes vyvinul elektromotor s extrémním poměrem výkonu a hmotnosti. Řeší tím ale problém, který neexistuje
před hodinou
Toyota ukázala Corollu pro Evropu v novém. Jedinou viditelnou novinkou asi zkouší zastřít snížení výkonu
před 3 hodinami
Rusové už si postavili vlastní náhradu za Tatru 815, firmy dostanou první kusy zadarmo
před 4 hodinami
Z Hujera rebelem za 24 hodin: Šéfka GM chtěla prodávat jen elektromobily, teď brečí, že kvůli jejich nařizování málem zavřela továrny
před 6 hodinami
Někdo si koupil dieselové BMW v ikonické barvě ze vzorníku ostrých Audi, bizarní spojení fanouškům motá hlavu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.06. 14:41 - pavproch
- Politický koutek 12.06. 11:54 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 09:55 - Brus
- Onboard videa 12.05. 22:28 - abgx1
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 21:25 - řidičBOB
