Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Korejci dostali od Němců na letišti stručnou a rychlou lekci z efektivity, musí se ještě učit
21.10.2021 | Petr Miler
Vzestup korejských automobilek v posledních letech je ohromující a úctyhodný. Pořád ale platí, že dekády zkušeností s vývojem jedněch z nejlepších aut svých tříd nedohoníte během pár let.
Popravdě řečeno jsme k oběma autům, která se tentokrát sešla v letištním srovnání Mata Watsona z Carwow, docela kritičtí. Na jedné straně stojí Kia Stinger GT, podle nás jedno z nejpřeceňovanějších aut posledních let. Slyšeli jsme na něj hodně chvály, když jsme jej ale konečně mohli vyzkoušet, bylo to obrovské zklamání. Je to jeden z těch vozů, které kolega vrací s trochou nadsázky se slovy: „Nejede, nebrzdí, nezatáčí.”
Tohle auto nedělá nic tak dobře, jak by se od více jak 360koňového sportovního sedanu dalo očekávat. Ani jeho dynamika v přímce není adekvátní faktu, že jde o takové korejské BMW, vůz s dvakrát přeplňovaným šestiválcem vpředu a pohonem zadních či všech kol. Převodovka je rozpačitá, ovladatelnost též, brzdy absolutně nezvládají sekundovat ani oné ne až tak ohromující dynamice (nakonec jde o skoro 1,9 tuny vážící vůz) a i zatáčkami se tohle auto plácá se salónní nepřesvědčivostí. Dokud s ním jedete pomalu, máte pocit, jaký dobrý obchod jste udělali, však máte zadokolku s šestiválcovým turbem za solidní cenu. Jakmile jej ale vezmete u úst, zjistíte, že máte jen hru na takové auto a že by jej snad rozsekal i dobře postavený čtyřválec primitivnější koncepce.
Přesně takový postavil proti Stingeru Mat. Jde o VW Arteon R Shooting Brake, též trochu rozpačitý vůz. Vyvíjen byl po léta s cílem dostat též šestiválcové turbo, nový motor VR6 dnes dostupný jen v Číně, viděli jsme i jeho prototyp. Pod tlakem emisních regulací ale VW na poslední chvíli couvl a sáhl raději po kompletním pohonu z Golfu R, tedy čtyřválcovém turbu v tomto případě s výkonem 320 koní, a pohonem všech kol. Není na něm nic špatného, naopak, je to jeden z nejlepších takových pohonů vůbec. Ale pro Arteon R? Auto střední třídy s cenou daleko za hranicí 1,5 milionu Kč? To prostě není adekvátní.
Jak se ale říká, do toho správného světla zasadí vaše vlastní schopnosti až schopnosti soupeřů a v tomto případě VW nenarazil na těžkého soka. Kia by jej se svou koncepcí docela jiné úrovně (V6 v autě s klasickou koncepcí vs. R4 v autě s koncepcí „vše vpředu” jsou dvě odlišné ligy), mnohem objemnějším motorem se sofistikovanějším přeplňováním (3,3 biturbo vs. 2,0 turbo) měla rozjezdit bez zaváhání. A s ohledem na absenci pohonu všech kol možná jen na začátku trochu zaváhat, na suchu při těchto výkonech rozhodně. Ona ale při startu z místa krutě prohrává.
Přes několik pokusů se korejskému stroji nepovedlo prohrát o méně než půl sekundy, to je při časech okolo 13 s rozdíl třídy. Uvážíme-li vstupní parametry, je to pro Korejce jasná lekce z efektivity - vysoce ctíme jejich posun směrem výš v posledních letech, ale jedna věc je udělat dobrého konkurenta obyčejných modelů a jiná věc udělat dobrého konkurenta vrcholných sportovních provedení. Tady se prostě ještě Korejci mají dost co učit, však v tomto případě zcela marní lepší koncepci, 1,3 litru objemu motoru a jedno turbo. A nejen to, oni i s takovým náskokem jasně prohrávají.
V případě letmých startů se Kia drží vpředu, tady už je dominantní ryzí výkon motoru, při deceleraci se ale opět ukáže propracovanější konstrukce a také nižší hmotnost VW. A tušíme, že kdyby obě auta vyrazila na technickou trať, bude to znovu Arteon, který bude při své lehčí konstrukci ukazovat cestu. Příště lépe, Kio. Tedy bude-li nějaké příště - vzhledem k nepřesvědčivým prodejům Stingeru se hovoří o tom, že žádný nástupce tohoto modelu s podobnou technikou nemusí dorazit.



Kia Stinger GT se svou technikou... Foto: Kia
...působí vedle VW Arteon R na papíře jako auto z jiné ligy. V praktickém srovnání ale VW stačí čtyřválec, lepší automat a efektivnější přenos výkonu, aby Kiu navzdory handicapu nejen vyrovnal, ale rozdílem třídy porazil. Foto: Volkswagen
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 5 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
Nejnovější články
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 5 hodinamiSliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před 6 hodinamiPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před 8 hodinamiPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 9 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva