Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker
26.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to trochu populární interpretace některých médií, realita ale k tomuto kroku daleko nemá. Zakladatel Fiskeru se chce vrátit zpátky ke kormidlu.
Z našeho zpravodajství v posledních dnech vám patrně neuniklo, že o koupi společnosti Fisker Automotive, která se nachází na hranici bankrotu stojí bývalý šéf GM Bob Lutz a s ním spřízněná firma VL Automotive. Jejich motivy mohou být různé, jedním z nich je ale jistě fakt, že na základech nepříliš úspěšné Karmy staví konvenčně pojaté VL Destino. Aktiva Fiskeru každopádně chtějí s pomocí předpřipraveného řízeného bankrotu převzít za 20 milionů dolarů.
Lutz a spol. ale nebudou jedinými, kteří se o zbytky Fiskeru budou ucházet. Podle zpráv agentury Reuters je dalším na řadě i sám její zakladatel Henrik Fisker, který vedení firmy opustil v průběhu března. Není známo, jak velký podíl ve společnosti nadále drží (jistě není majoritní, když jej z firmy vyhnaly rozepře z dalšími z investorů, kteří do Fiskeru od roku 2007 nalili 1,2 miliardy dolarů), to ale nakonec není podstatné. Ačkoli oficiální stanovisko dotčených stran chybí, Reuters zmiňuje, že se Fisker spojil s hongkongským miliardářem Richardem Li, který je dalším ze známých spolumajitelů, s cílem zachránit společnost před bankrotem a převzít nad ní kontrolu.
Jejich plán se ale od toho, který spřádá VL Automotive, podstatně liší. Záměrem je totiž odkoupit za částku mezi 25 a 30 miliony dolarů zatím nesplacenou část úvěru amerického ministerstva energetiky (DOE), které Fiskeru stihlo poskytnout 192 z původně plánovaných 529 milionů a 21 si stihlo zabavit z účtů firmy. Zbývající závazek ve výši 171 milionů je tím, který Fisker nejvíce tíží a jeho eliminace by dovolila firmě fungovat dále.
Podobné odkoupení pohledávky je u státních úvěrů nezvyklé, DOE ale má dle zákona možnost i k takovému kroku přistoupit, pokud to bude znamenat záchranu alespoň části prostředků (nedobrovolně) poskytnutých americkými daňovými poplatníky. A to by v tomto případě zřejmě znamenalo - úplný konec Fiskeru znamená pro DOE čistou nulu, z 20 milionů nabízených VL Automotive by si Ministerstvo zřejmě utrhlo jen část. S tímto řešením by navíc spíše souhlasili i další věřitelé z řad dodavatelů, neboť jejich pohledávky by byly nadále evidovány jako platné v plné výši a Fisker Automotive by fungoval nadále. Řízený bankrot pro ně znovu znamenal většinu pohledávek prostě odepsat.
Řešení situace Fiskeru je dále v běhu a je možné, že se objeví další investor, který nabídne ještě lepší řešení. To si ostatně DOE jistě přeje, neboť každá další přebíjející nabídka bude znamenat navrácení větší části poskytnutých prostředků. V tuto chvíli je ovšem podle zdrojů Reuters na koni Henrik Fisker, který by v případě převzetí dluhu získal s podporou Richarda Li znovu i faktickou kontrolu nad fungováním Fiskeru. Jestli se to opravdu stane, ukážou nejbližší týdny či měsíce.















Záchrana Fiskeru řízená jeho zakladatelem by jistě znamenala nejen obnovení výroby Karmy, ale i vývoje menšího a levnějšího Atlanticu
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 1. den včera 22:03
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
- Hlavní změny pro Moto2 a Moto3 podle nových pravidel Liberty 15.9.2025
- Marquez a Bezzecchi jak z jiného světa 14.9.2025
Nejnovější články
Mercedes po poprasku okolo říká, že motory BMW odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
před 10 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 11 hodinamiPrezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
včeraŠéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí. Přijde ještě letos, levnější auta ale nebudou
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva