Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc
19.8.2024 | Petr Miler
V Československu to dlouho bylo jedno z nejobyčejnějších aut, čas jej ale stále více přetváří v cosi výjimečného. Tento kousek má všechno - minimální nájezd, dokonalý stav, pečlivě zmapovanou historii a navíc jde o (z pohledu Čecha) vzácné vývozní provedení.
Škoda 105 a obdobné modely se staly jedním ze symbolů neschopnosti komunistického zřízení držet krok se zbytkem světa a jako takové si neudělaly bůhvíjakou pověst. Ačkoli z aut tzv. východního bloku šlo o jedny z lepších vozů, je třeba si přiznat, že postupem času šlo o stále více zastaralé stroje, které měly být původně nahrazeny moderněji koncipovaným modelem. AZNP ale nebylo s to vdechnout mu život za únosných nákladů a až do příchodu Škody Favorit drželo v nabídce vůz koncepčně vycházející z dávného předchůdce zrozeného v 60. letech minulého století. Mělo to i své výhody, nevýhody ale jasně převažovaly.
Už pár let po revoluci by si tak o „stopětku” a spol. většina lidí neopřela ani kolo, jenže tyhle časy jsou dávno pryč. Uplynulo pár dekád a zachovalé kousky typu 742 se navzdory velkému množství vyrobených exemplářů vidí už jen zřídka. Ze zcela obyčejných verzí (o těch výjimečných ani nemluvě) se staly stále více ceněné veterány a i ne až tak zachovalé kusy se dnes prodávají klidně za vysoké statisíce.
Auto, které vám ukážeme dnes, je i mezi nimi perlou, přestože jde skutečně o model 105 L, tedy po verzi 105 S tu vůbec největší bídu, kterou šlo v časech AZNP koupit. Ani u nás nešlo o nejprodávanější verzi, tou se stala varianta 120, tohle je navíc vůz prodaný jako nový v SRN, tedy v tehdejším západním Německu. Pokud už si někdo ze západu kupoval Škodu 742, obvykle sahal po špičkových specifikacích, i tam ale žili a žijí skromní, spořiví nebo prostě relativně chudí lidé.
Jde o vůz s pár extra prvky, takže vidíme třeba obě vnější zpětná zrcátka, střešní okno či autorádio, jinak je to ale pořád provedení L s motorem o objemu 1 046 cm3, který na zadní kola posílal výkon až 33,1 kW (45 koní) při 4 800 ot./min a točivý moment nejvýše 72,8 Nm v 3 000 ot./min. Uragán na kolech to nebyl ani tehdy a tím spíše jím není dnes, maximálka 130 km/h hovoří za vše. Ale o to tu nejde.
Tohle auto je pozoruhodné hlavně tím, že za 39 let na světě od roku 1985, kdy vzniklo, najelo jen něco málo v přes 26 tisíc km v rukou jediného majitele, který si jej v polovině 80. let koupil v oficiálním dealerství provozovaném legendárním Willim Obermannem, obchodníkem a úspěšným závodníkem v jedné osobě. Představte si, že si třeba ve 30 letech koupíte na ježdění Škodu 105 a znovu do oběhu ji pustíte ve svých 69 letech po necelých 27 tisících ujetých km. To je skoro definice asketismu.
A není to jen pohádka pro naivní kupce, k autu jsou veškeré nezbytné dokumenty to dokládající, včetně servisní knížky. Vůz navíc vypadá opravdu perfektně, třebaže je v zachovalém originálním stavu. Prodávající se dušuje, že kilometry jsou reálné, stejně jako stav jednotlivých prvků, čemuž lze snadno uvěřit. Auto má od pohledu lehce vysleplé kryty zadních světel, což byla u škodovek 742 nevyhnutelná degradace, většina lidí je ale vyměnila - protože stály pár korun a autu vizuálně značně pomohly. Tady to nikdo neudělal, což se nyní jeví jako plus - originální stav je obecně ceněná věc. A podívejte se na pneumatiky...
Přesto jsou tu jistě ústupky oproti standardu, zejména v interiéru, jinak je to ale skoro muzejní kousek. Cena 7 900 Eur, tedy asi 199 tisíc Kč, na „stopětku” není malá, ale na tuhle vývozní stopětku? Za podobné peníze sice pořád jde koupit i řadu novějších aut, ale málo lepších strojů času svého druhu asi těžko. A škodovek tím tuplem - hledáte-li Škodu 105 v minimálně jetém originálním stavu, na nabídku lepšího exempláře narazíte jen zřídka.
























Toto auto na 39 let starý, svého času nijak zvlášť milovaný vůz v opravdu mimořádném stavu. Je to zachovalá rarita v nevídaném stavu s bezchybnou historií, cena s ohledem na to není zase tak vysoká. Foto: Jens Vogt, publikováno se souhlasem
Zdroj: Skoda 105 L RGW Export 26 TKM original HU/AU NEU@Mobile.de
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nejčtenější články
Ikonický kombík se loučí s jednou érou brutálním provedením, je výkonnější než Bugatti Veyron
14.11.2025
Další stát zrušil povinnost používat často ohyzdné přední poznávací značky aut, stačí splnit jedinou podmínku
15.11.2025
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- IT poradna 12.13. 17:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.13. 13:09 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.13. 13:07 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
