Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Krize současného fungování Evropy zašla už tak daleko, že se do služby musí vrátit komunistické tramvaje z 60. let
5.7.2022 | Petr Prokopec
Současný chaos už se dostal do situace, kdy mnohé moderní věci nejenže nevznikají, už se nedaří udržet při životě ani ty dříve vyrobené. Německá metropole tak nezvládá zajistit provoz moderních tramvají, a tak musela do služby povolat stroje jinak zralé leda do muzea.
Říká se, že pokrok nezastavíte. Mnohokrát se ukázalo, že tomu tak skutečně je, momentálně by ale s tímto rčením patrně nesouhlasili obyvatelé německých Drážďan, ti si naopak musí myslet, že přes noc vrátili o několik desetiletí zpátky. Ve městě totiž znovu začaly jezdit tramvaje společnosti ČKD Tatra. Konkrétně pak jde o modely T3, jejichž výroba odstartovala již v roce 1960. O osmadvacet let později pak byla česká firma zapsána do Guinnessovy knihy rekordů jako největší výrobce tramvají na světě, modelu T3 totiž vzniklo více než 14 tisíc kusů.
První exemplář přitom drážďanský dopravní podnik převzal v roce 1965, zejména po roce 2010 však svůj vozový park již takřka kompletně zmodernizoval. Přeživší kousky T3 pak následně zamířily do muzejních sbírek a depozitářů. Teď ale byly znovu povolány do služby, neboť na opravy jejich následníků chybí komponenty, zejména pak ty elektronické jako konvertory výkonu. Máme zde tak další důsledek krize fungování současné Evropy a vlastně nejen jí, nedostatek kde čeho se projevuje i v tomto odvětví.
Město oznámilo, že letité tramvaje budou operovat pouze na vybraných linkách a pouze přes den. S jejich využitím se prozatím počítá přes prázdniny, na podzim se má vše vrátit do normálu. Zda tomu tak ale skutečně bude, je ve hvězdách. Němci nicméně bezesporu budou pracovat na tom, aby chybějící komponenty měli k dispozici co nejrychleji. Jakkoliv jsou totiž tramvaje T3 považovány za nadmíru spolehlivé, kvůli zvýšené podlaze nevyhovují všem.
Tramvaje T3 do Německa zamířily ve specifikaci D (Deutschland), přičemž operovaly jako jednotlivé vagóny s vlastním pohonem či jako soupravy, ve kterých jeden vagón byl vlečený. Za tím stálo použití čtyř jednotek o celkovém výkonu 218 koní. Nejvyšší rychlost 14 metrů dlouhého, 2,5 metru širokého a 3,05 metru vysoké tramvaje přitom činila 65 km/h, v případě zapojení vlečeného vagonu ovšem klesala na 55 km/h.
V průběhu let byly vyráběny varianty se třemi bočními dveřmi, které disponovaly 23 sedadly a 87 místy k sezení, kupříkladu do Sovětského svazu však mířily verze se dvojicí dveří. U nich počet míst k sezení vzrostl na 32, nastoupit však v té chvíli mohlo už jen dalších 59 stojících. Posléze však i provedení T3SU přešlo na trojici dveří. Zachována však byla uzavřená kabina řidiče i lepší zateplení kvůli chladnějšímu prostředí. Je to legenda svého druhu, přesto tušíme, že za jízdu s ní do práce a zpět - zvlášť v současném počasí - Němci rádi nejsou.

Tramvaj T3 se začala vyrábět již v roce 1960, do Drážďan pak první kousek zamířil o pět let později. Nyní se české legendy vrací z muzeí do provozu, Němci totiž nemají díly na opravu jejich nástupců. Ilustrační foto: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0
Zdroj: Focus
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva