Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu
8.8.2018 | Petr Prokopec
Češi nad novými diesely zlomili hůl, to už se zdá být jasné. Obzvláště zajímavé je to ale v kontextu s vývojem na trhu ojetých aut, kde naopak naprosto kralují.
S příchodem nového měsíce si můžeme zrekapitulovat české prodeje nových aut za předchozí období, v tomto případě tedy za červenec. Prodáno bylo 21 638 aut, což je o 10 % více než loni. V rámci prozatímní bilance za prvních sedm měsíců letošního roku již situace tak růžová není, 165 422 aut ale pořád představuje meziroční posun skoro o procento.
S ohledem na aktuální vývoj v Evropě nás samozřejmě nejvíce zajímalo, zda se také v případě Čechů mění vztah k dieselům. Na trhu ojetých aut zažívají díky dovozům levných ojetin z Německa zlaté časy a člověk by mohl čekat, že je Češi budou brát na milost i v případě nových vozů. Realita ale nemůže být odlišnější - zájem o nové diesely během července razantně poklesl, když se v jejich prospěch vyjádřilo jen 26,86 procenta kupujících. Takřka 70 procent ovšem již oslovil benzin, zbytek pak další alternativy.
Aktuální stav tak není pro „naftožrouty“ vůbec dobrý, ještě loni je žádalo 37,88 procenta kupujících. To je obrovský propad během jediného roku - přes 11 procentních bodů a 30procentní pokles. To je bezprecedentní změna, však předloni činil jejich podíl 40,43 procenta a v roce 2015 to bylo 41,28 procenta, tedy relativně stabilní čísla. Ani propuknutí kauzy Dieselgate bezprostředně nic podstatného nezměnilo, nicméně stále větší mediální i politické odsuzování nakonec nejspíše vedly k razantnímu poklesu zájmu, který se má postupem času projevit i na trhu ojetin.
Zajímavé pak je, jací zákazníci si diesely stále kupují. Aktuálně se již role obrací také v jedné z neochvějných bašt těchto pohonných jednotek, a sice ve vyšší střední třídě. Díky Škodě Superb jsou sice diesely i nadále ve většině, ovšem třeba Mercedes třídy E již více táhne v benzinovém provedení (!). A situace se začíná vyrovnávat rovněž u šestkového BMW, byť u pětky lidé stále sahají častěji po vozech s naftovým pohonem.



Volvo by sice velmi rádo skoncovalo s diesely, ovšem zákazníci v showroomech chtějí hlavně ty
Naprosto jasnou vládu tak diesely přebírají hlavně v segmentu velkých a luxusních SUV, kde benzinové vozy válcují v poměru 1:9, respektive 2:8. V tomto ohledu přitom musíme poukázat hlavně na Volvo, které by chtělo vyřadit diesely z výrobního programu. Pohled na registrace ovšem dokazuje, že u modelů XC40, XC60 a XC90 je toto palivo v nadvládě, stejně je tomu i u Volva S90, V90 a V90 Cross Country.
Švédové by samozřejmě velmi rádi danou klientelu přeorientovali na hybridní vozy, ostatně jak jako řada dalších výrobců. To se ale snadněji řekne než udělá, hybridy stále nejsou tak provozně efektivní a pro mnohé ani tak uživatelsky příjemné jako diesely.
Jelikož u členění dle paliv jsme se trochu zdrželi, nastal čas zbytek prodejního reportu prolétnout na nejvyšší rychlost. Lídrem trhu je nadále Škoda, která si dokonce připsala takřka šestiprocentní zlepšení. Nicméně registrace Volkswagenu či Hyundai narostly dokonce o více než 40 %. Celkový podíl mladoboleslavské automobilky tak v červenci poklesl jen na 26,22 %. V rámci roku je Škoda nad 30 procenty a trhu dále neochvějně vládne.
Škoda je sice nadále lídrem českého trhu, její pozice v červenci však byla slabší než v minulých letech
Přesto stojí za pozornost pokles zájmu o Superb a bůhvíjak dobře na tom nejsou ani Karoq a Kodiaq. Česká dvojice totiž nevládne segmentu SUV a vlastně nemá na kontě ani stříbrnou medaili. Místo toho se musela sklonit před Dacií Duster a především pak před Volkswagenem Tiguan, který překvapivě vyšplhal na první příčku. Když přitom do rovnice zakomponujeme jeho vyšší cenu, ukazuje se, že v Mladé Boleslavi by opravdu měli začít bít na poplach.
Volkswagenu se daří i o třídu výše, zlato v příslušném segmentu bral Touareg. Audi Q7 pro změnu převálcovalo konkurenci mezi luxusními SUV, kde sebralo vítr z plachet hlavně BMW X5. Řada 4 pro změnu opětovně prohrála s Fordem Mustang mezi sporťáky, i tato značka tak začíná ztrácet pevnou půdu pod nohama. Ač stále celkově je před Audi, vůči loňsku na rozdíl od čtyř kruhů zaznamenala velký propad.
Za dalšími informacemi vás odkážeme na níže přiložené tabulky, ve kterých si můžete povšimnout i Tesly. Ta má pro letošek na kontě 56 prodaných aut, což může vypadat působivě. Nicméně Ferrari jich má 42 a Maserati 49. Ač tedy lidé kalifornskou značku rádi vynášejí až do nebes, ke koupi se odhodlá málokdo.
Celkové registrace aut v ČR, 2004 - 2018
Celkové registrace aut v ČR, červenec a leden až červenec 2018
Celkové registrace dle jednotlivých tříd, červenec 2018
Registrace mini vozů, červenec 2018
Registrace malých vozů, červenec 2018
Registrace v nižší střední třídě, červenec 2018
Registrace ve střední třídě, červenec 2018
Registrace ve vyšší střední třídě, červenec 2018
Registrace luxusních vozů, červenec 2018
Registrace sportovních vozů, červenec 2018
Registrace terénních vozů, červenec 2018
Registrace MPV, červenec 2018
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
včeraLahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
včeraŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva