Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času
1.5.2023 | Petr Miler
Dnes je to legenda, svého času to ale bylo vlastně docela obyčejné auto, které si mohli koupit docela obyčejní lidé, pokud ovšem pobírali „západní” platy. U nás to byl skoro nesplnitelný sen, který si dnes můžete splnit za mnohem přijatelnější peníze.
Pokud jste si na tomto světě odkroutili víc než pár dekád a alespoň trochu žijete auty, těžko vás mohly minout časy velké slávy japonských aut přelomu 80. a 90. let. Značky ze země vycházejícího slunce tehdy dostaly na trh řadu dnes nezřídka ikonických modelů se sportovním šmrncem, které byly rychlé, řidičsky podmanivé a přitom dostupné. Jedním z těch nejslavnějších byla Honda CR-X druhé generace.
Je to jeden z těch vozů, které chtěl mít po Sametové revoluci kde kdo, vzhledem k místní životní úrovni si jej ale nemohl dovolit skoro nikdo. Někteří si tento sen stihli splnit alespoň na trhu ojetin třeba o dekádu později, dnes je druhá generace v bazarech spíše raritou. A naprostá většina nabízených kusů je beztak dávno na odpis. Nyní se ale v prodeji objevil stroj, který je všechno, jen ne to.
Je to CR-X generace EF z roku 1990, kterou si dodnes nikdo nekoupil. Auto bylo podle informací od současného vlastníka majetkem švédského zastoupení samotné Hondy a je vůbec prvním CR-X dovezeným do Švédska. Mělo být použito jako prezentační, svůj smysl ale naplnilo jen částečně. Nikdy totiž nebylo ani přihlášeno a pouze mimo veřejné silnice stihlo najet 2 535 km na okruhu v Knutstorpu hned v 90. letech. Pak skončilo v muzejní sbírce, ve které setrvalo po další dekády.
Takhle prostý a zároveň komplikovaný osud tento vůz má. Není tedy divu, že je dodnes nejetý a prakticky nový. V útrobách má legendární jedna-šestku VTEC se 150 koňmi, o jejichž přenos se stará pětistupňový manuál, který posílá celý výkon na přední kola. Při hmotnosti pouze 1 010 kilogramů to bylo docela rychlé auto schopné akcelerovat na stovku za 7,2 sekundy a rozjet se díky aerodynamicky příhodné, subtilní stavbě až na 222 km/h. To je jaksepatří lidový sporťáček, i dnešní optikou.
Nabízený kousek je ve skoro dokonalém, v tomto případě doslova muzejním stavu. Že auto zůstalo déle jak 30 let bez užitku, je svým způsobem smutné, zlobit se za to ale nemusíme, neboť tak vznikl hotový stroj času modrém laku s černo-červeným interiérem. Auto je nabízeno aukčním portálem Collecting Cars, přičemž dražba končí v úterý, a tak finální cenu zatím neznáme. V tuto chvíli přihazování skončilo na 20 251 Eur, tedy asi 476 tisících Kč a dle dosavadního vývoje aukce bychom nečekali, že se cena ve zbytku dražby třeba ještě zdvojnásobí.
Dost pravděpodobně tak půjde o možnost splnit si kdysi nesplnitelný sen za relativně menší peníze - třeba 15 (a i kdyby to bylo 20...) průměrných českých platů. O něčem takovém jsme si v roce 1990 mohli nechat jen zdát.























Kdo si nezvládl koupit Hondu CR-X EF v době její největší slávy jako novou ani lehce jetou, má nyní možnost vrátit se v čase do roku 1990 a ze Švédska si odvézt jednu dodnes prakticky nejetou. Je to hotový stroj času. Foto: Collecting Cars, tiskové materiály
Zdroj: Collecting Cars
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
dnesMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nejnovější články
Jediné Ferrari, které kdy vlastnil Jeremy Clarkson, je na prodej. Od koupě dalšího ho odradilo na zbytek života
před 6 hodinamiAmerické prodeje elektrických aut se po měsících uvadání náhle propadly, ukazují křehkost složitě vybuzeného zájmu o ně
před 8 hodinamiDědic Fiatu říká, že čtvrtinu jeho techniků už zaměstnává jen vyhovění předpisům EU. Zlomit to chce radikálně novým typem aut
před 9 hodinamiMalá elektrická Honda byla takové fiasko, že skončila po čtyřech letech, proto značka přichází s další
před 11 hodinamiAudi po letošním roce už nikdy nebudou vypadat stejně, šéf se snaží umlčet kritické hlasy
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva