Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času

Dnes je to legenda, svého času to ale bylo vlastně docela obyčejné auto, které si mohli koupit docela obyčejní lidé, pokud ovšem pobírali „západní” platy. U nás to byl skoro nesplnitelný sen, který si dnes můžete splnit za mnohem přijatelnější peníze.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času

1.5.2023 | Petr Miler

Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času

/

Foto: Collecting Cars, tiskové materiály

Dnes je to legenda, svého času to ale bylo vlastně docela obyčejné auto, které si mohli koupit docela obyčejní lidé, pokud ovšem pobírali „západní” platy. U nás to byl skoro nesplnitelný sen, který si dnes můžete splnit za mnohem přijatelnější peníze.

Pokud jste si na tomto světě odkroutili víc než pár dekád a alespoň trochu žijete auty, těžko vás mohly minout časy velké slávy japonských aut přelomu 80. a 90. let. Značky ze země vycházejícího slunce tehdy dostaly na trh řadu dnes nezřídka ikonických modelů se sportovním šmrncem, které byly rychlé, řidičsky podmanivé a přitom dostupné. Jedním z těch nejslavnějších byla Honda CR-X druhé generace.

Je to jeden z těch vozů, které chtěl mít po Sametové revoluci kde kdo, vzhledem k místní životní úrovni si jej ale nemohl dovolit skoro nikdo. Někteří si tento sen stihli splnit alespoň na trhu ojetin třeba o dekádu později, dnes je druhá generace v bazarech spíše raritou. A naprostá většina nabízených kusů je beztak dávno na odpis. Nyní se ale v prodeji objevil stroj, který je všechno, jen ne to.

Je to CR-X generace EF z roku 1990, kterou si dodnes nikdo nekoupil. Auto bylo podle informací od současného vlastníka majetkem švédského zastoupení samotné Hondy a je vůbec prvním CR-X dovezeným do Švédska. Mělo být použito jako prezentační, svůj smysl ale naplnilo jen částečně. Nikdy totiž nebylo ani přihlášeno a pouze mimo veřejné silnice stihlo najet 2 535 km na okruhu v Knutstorpu hned v 90. letech. Pak skončilo v muzejní sbírce, ve které setrvalo po další dekády.

Takhle prostý a zároveň komplikovaný osud tento vůz má. Není tedy divu, že je dodnes nejetý a prakticky nový. V útrobách má legendární jedna-šestku VTEC se 150 koňmi, o jejichž přenos se stará pětistupňový manuál, který posílá celý výkon na přední kola. Při hmotnosti pouze 1 010 kilogramů to bylo docela rychlé auto schopné akcelerovat na stovku za 7,2 sekundy a rozjet se díky aerodynamicky příhodné, subtilní stavbě až na 222 km/h. To je jaksepatří lidový sporťáček, i dnešní optikou.

Nabízený kousek je ve skoro dokonalém, v tomto případě doslova muzejním stavu. Že auto zůstalo déle jak 30 let bez užitku, je svým způsobem smutné, zlobit se za to ale nemusíme, neboť tak vznikl hotový stroj času modrém laku s černo-červeným interiérem. Auto je nabízeno aukčním portálem Collecting Cars, přičemž dražba končí v úterý, a tak finální cenu zatím neznáme. V tuto chvíli přihazování skončilo na 20 251 Eur, tedy asi 476 tisících Kč a dle dosavadního vývoje aukce bychom nečekali, že se cena ve zbytku dražby třeba ještě zdvojnásobí.

Dost pravděpodobně tak půjde o možnost splnit si kdysi nesplnitelný sen za relativně menší peníze - třeba 15 (a i kdyby to bylo 20...) průměrných českých platů. O něčem takovém jsme si v roce 1990 mohli nechat jen zdát.


Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 1 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 01Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 2 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 02Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 3 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 03Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 4 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 04Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 5 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 05Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 6 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 06Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 7 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 07Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 8 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 08Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 9 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 09Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 10 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 10Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 11 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 11Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 12 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 12Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 13 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 13Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 14 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 14Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 15 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 15Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 16 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 16Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 17 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 17Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 18 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 18Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 19 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 19Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 20 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 20Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 21 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 21Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 22 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 22Lidový sporťák Hondy z dob Sametové revoluce je k mání dodnes nejetý a nepřihlášený, je jako stroj času - 23 - Honda CRX 1990 nejeta prodej 23
Kdo si nezvládl koupit Hondu CR-X EF v době její největší slávy jako novou ani lehce jetou, má nyní možnost vrátit se v čase do roku 1990 a ze Švédska si odvézt jednu dodnes prakticky nejetou. Je to hotový stroj času. Foto: Collecting Cars, tiskové materiály

Zdroj: Collecting Cars

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.