Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Majitel jediného slovenského LaFerrari Aperta měl s bratry zpronevěřit 5,3 miliardy
18.9.2020 | Petr Miler
Jsou lidé, v jejichž rukou ta nejdražší auta planety tak nějak čekáte, jak na ně vydělal Josh Cartu, bylo ale po léta záhadou. Teď se zdá, že je v tom o poznání jasněji, prý je zpronevěřil.
Z podstaty nejsme závistí lidé a nekoukáme skrz prsty na kohokoli, kdo si v životě vydělal na drahé věci. Obvykle to bývá vykoupeno soužením, které ostatní nevnímají - ať už je někdo úspěšný v práci, podnikání, sportu, umění nebo čemkoli jiném, běžně to znamená spoustu odříkaní skrytých za pozlátkem života na vysoké noze, za kterým často stojí roky či dekády tvrdé dřiny bez hmatatelné odměny.
Jsou tak lidé, u kterých se nedivíte, že na to či ono mají. Nemusí to nakonec být ani velcí pracanti nebo skvělí umělci, může jít o dědice, výherce v loterii, cokoli podobného. Pak jsou tu ale ještě takoví, na které se díváte a říkáte si, jak se mohli dostat k věcem, o kterých i velmi bohatí lidé sní. Nejsou to ani známí byznysmeni, ani velcí sportovci, ani proslulí dědici, neví se o ničem, co by stálo za jejich extrémním bohatstvím, navíc se chovají tak, jako by se ani o nic nemuseli strachovat. V takovém případě mohou být pozvednutá obočí na místě.
Podobné rozpaky budil svým vystupováním Kanaďan Josh Cartu, který na konci minulé dekády emigroval do Izraele a později přesídlil do Maďarska. Stal se jedním z prvních majitelů vzácného Ferrari LaFerrari Aperta, které bylo registrované na Slovensku a nebál se jej ostře řídit ani v běžném provozu. Své aktivity vágně popisoval jako „obchod” a „marketing” a stala se z něj i celebrita sociálních sítí, v posledních měsících o sobě ale na Instagramu sotva dával vědět. Jeho bezstarostný život totiž skončil, alespoň pro tuto chvíli.
Jak se ukazuje, Cartu se svými mladšími bratry Davidem a Jonathanem postupně založili řadu firem, které zajišťovaly obchody s tzv. binarními opcemi. Jde o poměrně jednoduchý finanční instrument, se kterým lze ale podobně jednoduše páchat podvody. Proto bylo jeho nabízení drobným investorům později ve většině civilizovaných zemí mezi léty 2017 a 2018 zakázáno. Tato omezení Cartu respektoval, ještě než se tak ale stalo, měl se svými bratry zpronevěřit 233 milionů amerických dolarů, tedy asi 5,3 miliardy Kč.
Hovoří o tom žaloba ontarijské komise pro cenné papíry (OSC), dle níž jen lidé z této kanadské provincie svěřili Cartuovým firmám v letech 2013 až 2017 celkem 1,4 milionu USD (asi 32 milionů Kč), které popřeváděli na účty jiných společností a před investory pouze předstírali, že s jejich penězi provádí reálné obchody. Dotčené firmy ani neměly platné patřičné licence, které by je k něčemu takovému opravňovaly. Dle závěrů šetření OSC jde navíc jen o špičku ledovce, z celého světa mělo jen na účty firem UKTVM a Greymountain přijít zmíněných 233 milionů, se kterými nebylo dále nijak reálně nakládáno a ani být nemohlo.
Rozsah podvodu mohl být ještě mnohem širší, neboť firem provozujících weby nabízející „hru na obchodování” bylo ještě více, stejně jako společností, které se na všem podílely jako dodavatelé technických řešení. Není navíc ani jasné, kým je také Cartu vyšetřován. Jak jsme ale zmínili, jeho podezřelý klid na sociálních sítích svědčí o tom, že je v problémech a na rozdíl od minulosti nechce informace o místě svého pobytu a životním stylu ventilovat.
Pochopitelně, do jakéhokoli definitivního rozsudku je nutné jej považovat za nevinného, už chování popsané v žalobě OSC je ale třeba označit za přinejmenším nekorektní a pochybné. Pokud je pro stejné jednání vyšetřován i na jiných místech světa, bez ohledu na výsledek jej minimálně pár let nic pěkného nečeká.








Cartu se rád chlubil svým životním stylem, teď už to nedělá. Když si v roce 2016 jako jeden z prvních vzácné koupil LaFerrari Aperta, pochlubil se na Instagramu celou sadou fotek. Foto: Josh Cartu@Instagram
Cartuovo slovenské LaFerrari Aperta v akci objektivem Marchettina. Foto: Marchettino@Youtube
Zdroje: Times Of Israel, OSC
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Mercedes je nepoučitelný. Takto jeho poslední novinka „falšuje osmiválec”. A „kůže” uvnitř má ke kůži ještě dál
před hodinouDěje se to. Číňané si připsali rekordně vysoký podíl na evropském trhu s auty. Už nejde o drobné, bez nich by prodeje šly dolů
před 3 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
včeraNová verze Lady Niva vypadá na první pohled jako veterán z roku 1977, je to ale úplně nové auto
včeraČíňané dál chtějí absolutní rekord „naší” Severní smyčky. Jsou na dostřel, jejich auto zvládá v Liščí noře 313 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva