Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Majitel jediného slovenského LaFerrari Aperta měl s bratry zpronevěřit 5,3 miliardy
18.9.2020 | Petr Miler
Jsou lidé, v jejichž rukou ta nejdražší auta planety tak nějak čekáte, jak na ně vydělal Josh Cartu, bylo ale po léta záhadou. Teď se zdá, že je v tom o poznání jasněji, prý je zpronevěřil.
Z podstaty nejsme závistí lidé a nekoukáme skrz prsty na kohokoli, kdo si v životě vydělal na drahé věci. Obvykle to bývá vykoupeno soužením, které ostatní nevnímají - ať už je někdo úspěšný v práci, podnikání, sportu, umění nebo čemkoli jiném, běžně to znamená spoustu odříkaní skrytých za pozlátkem života na vysoké noze, za kterým často stojí roky či dekády tvrdé dřiny bez hmatatelné odměny.
Jsou tak lidé, u kterých se nedivíte, že na to či ono mají. Nemusí to nakonec být ani velcí pracanti nebo skvělí umělci, může jít o dědice, výherce v loterii, cokoli podobného. Pak jsou tu ale ještě takoví, na které se díváte a říkáte si, jak se mohli dostat k věcem, o kterých i velmi bohatí lidé sní. Nejsou to ani známí byznysmeni, ani velcí sportovci, ani proslulí dědici, neví se o ničem, co by stálo za jejich extrémním bohatstvím, navíc se chovají tak, jako by se ani o nic nemuseli strachovat. V takovém případě mohou být pozvednutá obočí na místě.
Podobné rozpaky budil svým vystupováním Kanaďan Josh Cartu, který na konci minulé dekády emigroval do Izraele a později přesídlil do Maďarska. Stal se jedním z prvních majitelů vzácného Ferrari LaFerrari Aperta, které bylo registrované na Slovensku a nebál se jej ostře řídit ani v běžném provozu. Své aktivity vágně popisoval jako „obchod” a „marketing” a stala se z něj i celebrita sociálních sítí, v posledních měsících o sobě ale na Instagramu sotva dával vědět. Jeho bezstarostný život totiž skončil, alespoň pro tuto chvíli.
Jak se ukazuje, Cartu se svými mladšími bratry Davidem a Jonathanem postupně založili řadu firem, které zajišťovaly obchody s tzv. binarními opcemi. Jde o poměrně jednoduchý finanční instrument, se kterým lze ale podobně jednoduše páchat podvody. Proto bylo jeho nabízení drobným investorům později ve většině civilizovaných zemí mezi léty 2017 a 2018 zakázáno. Tato omezení Cartu respektoval, ještě než se tak ale stalo, měl se svými bratry zpronevěřit 233 milionů amerických dolarů, tedy asi 5,3 miliardy Kč.
Hovoří o tom žaloba ontarijské komise pro cenné papíry (OSC), dle níž jen lidé z této kanadské provincie svěřili Cartuovým firmám v letech 2013 až 2017 celkem 1,4 milionu USD (asi 32 milionů Kč), které popřeváděli na účty jiných společností a před investory pouze předstírali, že s jejich penězi provádí reálné obchody. Dotčené firmy ani neměly platné patřičné licence, které by je k něčemu takovému opravňovaly. Dle závěrů šetření OSC jde navíc jen o špičku ledovce, z celého světa mělo jen na účty firem UKTVM a Greymountain přijít zmíněných 233 milionů, se kterými nebylo dále nijak reálně nakládáno a ani být nemohlo.
Rozsah podvodu mohl být ještě mnohem širší, neboť firem provozujících weby nabízející „hru na obchodování” bylo ještě více, stejně jako společností, které se na všem podílely jako dodavatelé technických řešení. Není navíc ani jasné, kým je také Cartu vyšetřován. Jak jsme ale zmínili, jeho podezřelý klid na sociálních sítích svědčí o tom, že je v problémech a na rozdíl od minulosti nechce informace o místě svého pobytu a životním stylu ventilovat.
Pochopitelně, do jakéhokoli definitivního rozsudku je nutné jej považovat za nevinného, už chování popsané v žalobě OSC je ale třeba označit za přinejmenším nekorektní a pochybné. Pokud je pro stejné jednání vyšetřován i na jiných místech světa, bez ohledu na výsledek jej minimálně pár let nic pěkného nečeká.








Cartu se rád chlubil svým životním stylem, teď už to nedělá. Když si v roce 2016 jako jeden z prvních vzácné koupil LaFerrari Aperta, pochlubil se na Instagramu celou sadou fotek. Foto: Josh Cartu@Instagram
Cartuovo slovenské LaFerrari Aperta v akci objektivem Marchettina. Foto: Marchettino@Youtube
Zdroje: Times Of Israel, OSC
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejnovější články
Poláci sestrojili létající motorku jako z Hvězdných válek, chtějí ji sériově vyrábět a prodávat
včeraKarta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia
včeraNěmci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
včeraFirma, ve které VW loni utopil 44 miliard, po ohlášení výsledků dál ztrácí svou hodnotu, VW do ní musí přisypat dalších 22 miliard
včeraChevrolet sebral Corvette C8 jeden z jejích typických prvků a zamířil s ní k moderní tuctovosti
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.08. 22:52 - Brus
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 17:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.08. 16:38 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.08. 15:30 - pavproch
- Politický koutek 05.08. 12:59 - jerry
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda