Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Majitel jediného slovenského LaFerrari Aperta měl s bratry zpronevěřit 5,3 miliardy
18.9.2020 | Petr Miler
Jsou lidé, v jejichž rukou ta nejdražší auta planety tak nějak čekáte, jak na ně vydělal Josh Cartu, bylo ale po léta záhadou. Teď se zdá, že je v tom o poznání jasněji, prý je zpronevěřil.
Z podstaty nejsme závistí lidé a nekoukáme skrz prsty na kohokoli, kdo si v životě vydělal na drahé věci. Obvykle to bývá vykoupeno soužením, které ostatní nevnímají - ať už je někdo úspěšný v práci, podnikání, sportu, umění nebo čemkoli jiném, běžně to znamená spoustu odříkaní skrytých za pozlátkem života na vysoké noze, za kterým často stojí roky či dekády tvrdé dřiny bez hmatatelné odměny.
Jsou tak lidé, u kterých se nedivíte, že na to či ono mají. Nemusí to nakonec být ani velcí pracanti nebo skvělí umělci, může jít o dědice, výherce v loterii, cokoli podobného. Pak jsou tu ale ještě takoví, na které se díváte a říkáte si, jak se mohli dostat k věcem, o kterých i velmi bohatí lidé sní. Nejsou to ani známí byznysmeni, ani velcí sportovci, ani proslulí dědici, neví se o ničem, co by stálo za jejich extrémním bohatstvím, navíc se chovají tak, jako by se ani o nic nemuseli strachovat. V takovém případě mohou být pozvednutá obočí na místě.
Podobné rozpaky budil svým vystupováním Kanaďan Josh Cartu, který na konci minulé dekády emigroval do Izraele a později přesídlil do Maďarska. Stal se jedním z prvních majitelů vzácného Ferrari LaFerrari Aperta, které bylo registrované na Slovensku a nebál se jej ostře řídit ani v běžném provozu. Své aktivity vágně popisoval jako „obchod” a „marketing” a stala se z něj i celebrita sociálních sítí, v posledních měsících o sobě ale na Instagramu sotva dával vědět. Jeho bezstarostný život totiž skončil, alespoň pro tuto chvíli.
Jak se ukazuje, Cartu se svými mladšími bratry Davidem a Jonathanem postupně založili řadu firem, které zajišťovaly obchody s tzv. binarními opcemi. Jde o poměrně jednoduchý finanční instrument, se kterým lze ale podobně jednoduše páchat podvody. Proto bylo jeho nabízení drobným investorům později ve většině civilizovaných zemí mezi léty 2017 a 2018 zakázáno. Tato omezení Cartu respektoval, ještě než se tak ale stalo, měl se svými bratry zpronevěřit 233 milionů amerických dolarů, tedy asi 5,3 miliardy Kč.
Hovoří o tom žaloba ontarijské komise pro cenné papíry (OSC), dle níž jen lidé z této kanadské provincie svěřili Cartuovým firmám v letech 2013 až 2017 celkem 1,4 milionu USD (asi 32 milionů Kč), které popřeváděli na účty jiných společností a před investory pouze předstírali, že s jejich penězi provádí reálné obchody. Dotčené firmy ani neměly platné patřičné licence, které by je k něčemu takovému opravňovaly. Dle závěrů šetření OSC jde navíc jen o špičku ledovce, z celého světa mělo jen na účty firem UKTVM a Greymountain přijít zmíněných 233 milionů, se kterými nebylo dále nijak reálně nakládáno a ani být nemohlo.
Rozsah podvodu mohl být ještě mnohem širší, neboť firem provozujících weby nabízející „hru na obchodování” bylo ještě více, stejně jako společností, které se na všem podílely jako dodavatelé technických řešení. Není navíc ani jasné, kým je také Cartu vyšetřován. Jak jsme ale zmínili, jeho podezřelý klid na sociálních sítích svědčí o tom, že je v problémech a na rozdíl od minulosti nechce informace o místě svého pobytu a životním stylu ventilovat.
Pochopitelně, do jakéhokoli definitivního rozsudku je nutné jej považovat za nevinného, už chování popsané v žalobě OSC je ale třeba označit za přinejmenším nekorektní a pochybné. Pokud je pro stejné jednání vyšetřován i na jiných místech světa, bez ohledu na výsledek jej minimálně pár let nic pěkného nečeká.








Cartu se rád chlubil svým životním stylem, teď už to nedělá. Když si v roce 2016 jako jeden z prvních vzácné koupil LaFerrari Aperta, pochlubil se na Instagramu celou sadou fotek. Foto: Josh Cartu@Instagram
Cartuovo slovenské LaFerrari Aperta v akci objektivem Marchettina. Foto: Marchettino@Youtube
Zdroje: Times Of Israel, OSC
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 10 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 11 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včeraDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včeraSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.07. 22:55 - rhinos
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 22:30 - Spectral
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan