Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Malým autobazarům zvoní hrana, ojetiny v nich kupuje stále méně lidí
2.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ptáte se, kdo vůbec může kupovat - a kdo prodávat - ojetá auta v těch malých bazarech u silnic? Odpověď je prostá, málokdo, patří jim jen zlomek trhu.
Před nedávnem jsme při pohledu na prodej ojetých vozů na českém trhu museli zopakovat, že především vůči západu Evropy jde stále o jiný svět. I u nás sice obliba dieselů meziročně lehce poklesla, stále ale jde o jasně nejvyhledávanější typ pohonných jednotek. Mimo to je pak favorizována třeba bílá barva či modely Škody, ani to pochopitelně jinde není obvyklé.
Dnes se podíváme na to, kde lidé ojetá auta nejčastěji nakupují, což má také zajímavý vývoj. Podle dat společnosti Cebia bylo z celkových 750 tisíc prodaných ojetin 412 500 (tedy 55 %) koupeno přímo od vlastníka. To vás může překvapit a nemusí, prodej přímo mezi původním a novým majitelem je na trhu na každý pád dominující. Zbývajících 45 % tedy připadá na autobazary, kde dochází v posledních letech k zajímavému posunu.
Jednak stále více lidí preferuje rozličné certifikované programy automobilek, tedy nákup u oficiálního dealera té které značky. Loni bylo skrze ně prodáno 77 933 vozů, tedy o 15,7 % více než předloni. „Prodeje ojetin od autorizovaných dealerů stouply dvakrát více než celý trh ojetých vozidel, jenž vloni narostl o 7 %. Důvodem je orientace zákazníků na dražší, kvalitnější a prověřené vozy, větší prodejní aktivity dealerů, rostoucí počet dealerů zapojených do programů a podpora importérů,“ říká k výsledkům ředitel Cebie Martin Pajer.
Lídrem v této oblasti je program Škoda Plus, který se na oněch zhruba 78 tisících prodaných vozech podílel z 54 procent. To představuje 41 990 aut, což je 17procentní meziroční nárůst. Zajímavé je, že ještě rychleji roste prodej tzv. ročních vozů, tedy aut, která nejsou jen rok stará, ale od jejichž první registrace uplynulo maximálně 18 měsíců. Těch bylo loni prodáno 15 697, tedy dokonce o 23 procent více než v roce 2016.
Největšího nárůstu doznal program Volvo Selekt, v jehož rámci byl objem prodaných vozů meziročně zdvojnásoben. Český importér ale nespoléhá jen na místní „zásoby“ a organizuje i dovoz ojetin ze zahraničí, zejména pak ze Švédska. Takřka dvojnásobné prodeje vykazuje také oficiální program Kie, růstu ale dosáhla i Toyota nebo Das WeltAuto, za kterým stojí dovozce značek VW Group, Porsche Česká republika.
Je samozřejmě otázkou, nakolik tento trend bude pokračovat. Nicméně jelikož letos spustí svůj program Selection také Renault, můžeme usuzovat, že v příštích letech se čeká další růst. Role autobazarů tak začíná klesat, přičemž o svou budoucnost se zatím nemusí bát pouze ty největší z nich. Skrze dvacítku lídrů na trhu bylo loni realizováno na 110 tisíc prodejů ojetých vozů.
Největší podíl na trhu má v tomto ohledu AAA Auto, na které připadá s 46 744 kusy 43procentní podíl na bazarových prodejích. Na dalších 19 firem tedy zbývá asi 54 tisíc vozů. A pokud si oněch 110 tisíc aut sečteme se 78 tisíci vozy z dealerských programů, dostáváme se k cifře 188 000 kusů, což představuje více než polovinu prodejů mimo soukromý sektor - doslova pár firem tu tedy ovládá většinu prodejů ojetin přes prostředníka a na všechny zbývající menší bazary připadá pouze zhruba 150 tisíc prodaných aut.
To je bezprecedentně nízké číslo a naznačuje, kam prodej ojetin touto cestou spěje - buď jste jak autobazar velcí a dokážete širokou nabídkou oslovit spoustu rozličných zájemců o koupi a tím i o prodej, nebo nejste vůbec. Nakonec to není až tak překvapivé, však člověk se kolikrát diví, kdo by si přišel koupit auto do bazaru s pár desítkami vozů kdesi na konci menšího města. A pokud ano, kdo by jej tam nabídl. Jde tedy nejspíše o část trhu, kterou čeká přežití maximálně někde v zapadlejších koutech země - ať už se nám to líbí nebo ne...



Statistika společnosti Cebia, jenž se zabývá prodejem ojetin, odhaluje stále větší význam certifikovaných dealerských programů a velkých zprostředkovatelů. Malé autobazary tak za chvíli budou minulostí
Zdroj: Cebia
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 9 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mokrý warm-up pro Joana Mira 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 2 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 3 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 5 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 6 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva