Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Budou brzy mechanici potřebovat doktorát z výpočetní techniky, aby opravili váš vůz?
30.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je to trochu nadnesené, ale ne až tak moc. Blíží se chvíle, kdy oprava běžného auta u „staré gardy” autoservisu Na Rozcestí bude prakticky nereálnou věcí.
Na mechaniky a opraváře aut není v rámci společenského žebříčku nahlíženo nijak zvlášť uctivě. Ale když se něco pokazí, přijdou vhod. Nicméně i tak v nich většina lidí vidí jedince, kteří to dotáhli maximálně na učiliště, a proto skončili s rukama zamazanýma od oleje. S tím bude ale za chvíli konec. Dnešní automobily jsou technikou a elektronickými systémy prošpikovány do takové míry, že na ně se závistí můžou pohlížet i kosmická plavidla nedávné minulosti. A z jejich údržby a oprav se stává úkol, na který šikovné ruce jednoduše nestačí.
„Dnešní auta jsou v podstatě pojízdné počítače,“ říká k tématu James Armitage, vyučující na Waubonsee Community College ležící na předměstí Chicaga. A dodává, že stejně jako se změnily vozy, muselo být logicky upraveno také vzdělání absolventů. Spuštěn byl proto Automotive Technology Program, který studentům umožní přejít od momentového klíče k pokročilejším činnostem.
Jejich podstatou je pochopitelně práce s elektronikou vozu, která je dnes příčinou problémů častěji než mechanické komponenty. A když náhodou není, její pochopení může k odhalení mechanické příčiny rychle vést. Posun tímto směrem v automobilismu není nový, v posledních letech ale nabírá na extrémních obrátkách. Ani ty nejlevnější vozy na trhu nenechávají fungovat základní mechanické komponenty bez rozličných elektronických berliček, které mohou být dobrým sluhou, ale také zlým pánem.
Už dnes, když se zeptáte v malých neautorizovaných servisech, jak vypadá jejich práce, vykreslí vám obraz obrovské změny od dob, kdy se staraly o auta jako Škoda Felicia. Už dnes by byly bez znalosti fungování elektronických systému ztracené a to opravují auta stará 10, 20 let. Až jednoho dne budou opravovat ta dnešní, bude situace ještě úplně jiná. Opravář automobilu bude v prvé řadě „ajťák”, až teprve v té druhé mechanik.
Ale zpátky do Ameriky, kde na zmíněný program zareagovaly již některé automobilky. I ty jsou si vědomy, že nejsou s to vždy běžného mechanika naučit práci s veškerými elektronickými systémy, a tak preferují lépe vzdělané uchazeče. Takové severoamerické Hyundai se dokonce stalo oficiálním partnerem programu a dodalo univerzitě vozy, nářadí i náhradní díly, přičemž samozřejmě počítá s tím, že studenti následně zamíří do jejích služeb.
„Jakmile kdokoliv absolvuje, má víceméně garantovaný přinejmenším pracovní pohovor, ve většině případů má jistou i práci,“ popisuje benefity programu Armitage. A přiznává, že tak erudovaných lidí je dnes na trhu nedostatek. Třeba GM tak uzavřelo smlouvu se dvěma studenty, jež program ani nedokončili, přesto však již mají garantovanou mzdu 69 000 USD, resp. 74 000 USD (cca 1,4 a 1,5 mil. Kč) ročně. Pokud se podíváme na aktuální průměrnou americkou mzdu běžného mechanika, pak ta činí pouze 37 261 USD (760 tisíc korun).
Vývoj ve světě aut navíc neustává, dále míří kupředu zběsilou rychlostí. A tak i když nadpisem tohoto článku trochu přeháníme, připravte se na to, že mechanici budou stále více kvalifikovaní lidé, kteří budou spíše než „ušmudlaného opraváře” připomínat lidi, kteří vám dnes opravují počítače. Aby nakonec i to vysokoškolské vzdělání jednou nebylo potřeba...



S příchodem moderních aut napěchovaných elektronikou je více než jasné, že tradiční převážně mechanické opravárenství aut vezme za své
Zdroj: Chicago Tribune
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 8 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nejnovější články
Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
před hodinouNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 2 hodinamiČíňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 4 hodinamiŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
před 5 hodinamiNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva