Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mechanik rozebral motor Škody Octavia 1,9 TDI se skoro 700 000 km. A nestačil se divit
19.5.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tohle auto stálo necelých 6 000 Kč a najelo toho tolik, že by se za svůj život dostalo skoro na Měsíc a zpět. Co na to jeho technika? I mechanik se divil.
Minulý týden jsme vám ukázali, jak vypadá Škoda Octavia 1,9 TDI se skoro 700 tisíci km. Právě k takové se dostal Alex z Car Throttlu, a protože nemá ve zvyku nechávat si takové věci pro sebe, do detailu nám ji představil. Po vizuální stránce to nebyla žádná nádhera - zvenčí to ještě šlo, interiér ale vypadal spíše jako mobilní vepřín a nefunkčnost některých docela zásadních věcí (dveře řidiče...) naznačovala, že předchozí dva majitelé nebyli zrovna puntíčkáři.
Po stránce péče o vnitřek a zevnějšek jistě ne, auto ale po prý celou dobu jeho života servisovali, jak se patří. Na Alexe tak navzdory svému věku (jde o vůz z roku 1998, tedy o čerstvého dvacátníka) auto působilo mechanicky velmi robustním dojmem, jenže pocity mohou být jedna věc a realita druhá. Octavii tak vzal do servisu specializujícího se vozy koncernu VW, aby ji mechanik nejen pořádně prohlédl, ale také rozebral její motor. A teprve tady začínají být věci opravdu zajímavé.
Mechanik od auta s 695 tisíci km nečekal žádné zázraky, předpokládal zejména velké zanesení motoru karbonem a vysoké opotřebení některých částí. Jenže to bylo skoro naposledy, co o takových věcech hovořil. Od té doby už jen neustále opakoval slova o nevíře, překvapení a schopnosti auta zapůsobit tím, v jakém stavu je. Schválně si zkuste spočítat, kolikrát řekne slova jako „surprised”, „impressed”, „can not believe” či podobná, sám jsme to vzdal, když mi přestaly stačit prsty všech končetin.
Nejprve je z motoru odmontován EGR-ventil, u tak jetého auta obecně problematická část. Ani tady není zdrojem radost, stará se o část úniků oleje a je hodně zakarbonovaný, jenže funguje bez potíží. A už to je zdrojem překvapení. Dále je zkoumán spodek vozu, zejména výfuková soustava, která je skutečně dodnes originální. Nevyhnula se jednomu svařování poblíž katalyzátoru, původní zadní tlumič s vyraženým datem výroby 07/1998 je ale ve skoro neuvěřitelném stavu.
To samé říká mechanik o celém spodku, který prý vypadá jako na autě s necelými 160 tisíci kilometry. Podobná slova volí po demontáži hlavy válců - vůbec první za dobu existence vozu -, která odhalí mimořádně zachovalé vačky. Jejich nejnamáhanější součásti jsou opotřebované mnohem méně, než čekal. Kdyby měl jen podle sundané hlavy odhadovat počet najetých km, tipne si něco kolem 220 tisíc - u auta se skoro 700 tisíci by prý očekával mnohem více opotřebení.
Podobné chvály se dočká zbytek motoru. Karbonu je tu dost, očekával jej ale mnohem více. Vložky válců nejsou viditelně vydřené, písty vypadají též dobře a prohlédnout si můžeme i vysokotlaké vstřikovače, též v dobré kondici. Demontováno je pochopitelně i turbo, v němž též vidíme nějaký ten karbon a jisté vůle, ale znovu je ve velmi dobrém stavu, na původní díl rozhodně.
Mechanik říká, že motor vypadá trochu jako by auto mělo kilometry „stočené” dopředu a přičítá to pravidelnému servisu. Je zajímavé, že minimálně poslední majitel, který očividně neznal slovo „vysavač”, dopřával vozu řádnou péči v servisu, ale... dobře že tak.
Na této Octavii tak v podstatě ani nebylo co opravovat - motor dostal nový olej apod., preventivně vyměněno bylo i těsnění pod hlavou, a to i spolu s čištěním dotčených částí od karbonu. Mechanik říká, že je očistil jen částečně, protože karbon tu vše spíše utěsnil a kdyby na motor ani nesáhl, možná by vydržel déle než takto.
Je to každopádně zajímavý rozbor, který se hned tak nevidí. Podívejte se na něj níže - i když víme, že tahle věta některé z vás rozdráždí, také tato zkušenost ukazuje, že motor 1,9 TDI si svou slávu nevydobyl náhodou. Uměl přesně to, co mají lidé rádi - slušně zabrat, moc „nežrat” a hodně vydržet...

































Motor 1,9 TDI této Octavie I je fit nejen pocitové, rozborka ukázala i jeho nečekaně dobrý faktický stav
Zdroj: Car Throttle@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici včera 14:15
- Jose Antonio Rueda může odletět domů včera 14:10
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur včera 14:00
Nejnovější články
Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
před hodinou
Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
před 2 hodinami
Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
před 4 hodinami
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před 5 hodinami
Subaru překvapilo hned dvěma ostrými novinkami, centrální výfuk jedné z nich dává naději
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
