Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vzácný vrchol německého sportovního luxusu 90. let je k mání v úžasném stavu, vzniklo jen 12 takových aut
29.6.2024 | Petr Miler
Je to spojení toho nejlepšího, co byli Němci schopni v té době dát dohromady. Zapojilo se Porsche, zapojil se Mercedes a zapojilo se AMG a výsledkem je úchvatné skloubení luxusu, výkonu a výjimečnosti.
Když Porsche ukončilo výrobu ikonické 959, nemělo pro její továrnu rozumné využití, a tak Němci rozhodli sítě s dotazem, zda by uvolněných kapacit nevyužil někdo jiný. Záhy se ozval nedaleko sídlící Mercedes s tím, že naopak vyrábět nestíhá. Jeho ideou bylo, že by pro něj v Zuffenhausenu mohli dělat nový vrchol jeho tehdejší sportovní nabídky. A přesně to se také stalo, takto se skutečně zrodil model 500 E, dodnes ceněný osmiválcový sleeper.
Je to výjimečné auto, ale vzniklo jej asi deset tisíc kusů, takže vyloženě vzácnost není. Pod kapotou mělo pětilitr, který na zadní kola posílal 326 koní výkonu a 480 Nm točivého momentu. To stačilo na stovku za 5,9 vteřiny, maximálka byla omezena na 250 km/h. To vše s pouze čtyřstupňovým automatem a veškerou výbavou, kterou jste si v roce 1991 mohli přát. Tou dobou ale Mercedes ještě nevlastnil tuningovou firmu AMG a ten chtěl k typu 500 E také říci své.
Pro modelové roky 1992 a 1994 tak vzniklo 45 aut s ještě silnějším motorem, které byly nazvané E 60 AMG. Vycházely z nejvyšší varianty 500 E Limited a oním motorem pod kapotou byl šestilitrový osmiválec M119 upravený u AMG, který nabízel 381 koní a 580 Nm. To znamenalo snížení času potřebného ke zrychlení na stovku na 5,2 vteřiny. Jiný tu ale byl jen motor, zbytek pohonného ústrojí i podvozku zůstal standardní. I u AMG práci Porsche zjevně respektovali.
To nicméně nemuselo být všechno. Tuto variantu bylo možné vybavit také paketem AMG Technology a vznikl tak pravý vrchol německého sportovního luxusu - auto našlapané veškerou technickou i komfortní výbavou, jakou tou dobou šlo mít. Těchto aut vzniklo pouhých 12 a jedno je teď na prodej ve Francii u tamního Artcurialu ve vskutku úžasném stavu.
I když jde o vůz z roku 1995, má najeto jen 79 992 kilometrů a jen přes 2 500 km se dočkal velkého servisu. K zachovalému výchozímu stavu si tedy přidejme i doladěnou techniku, který z tohoto exempláře dělá vskutku nevídanou nabídku. Nakonec se podívejte, jak dobře vypadá zvenčí i zevnitř na fotkách ve vysokém rozlišení - najít na něm zřetelné projevy brzy 30letého stáří je skoro nemožné.
Je to skoro stroj času do 90. let, některá řešení jsou až úsměvně dobová. Mrkněte se třeba jen na ovládání sedadel a další ovladače poblíž - zběžně jsme napočítali 30 tlačítek pro řidiče a podobné množství pro spolujezdce na ploše vždy asi 10x20 centimetrů. Další desítky ovladačů se najdou v jiných částech vnitřku, to vše v prostředí plném kůže a dřeva.
Pochopitelně, něco takového nevyjde levně, Artcurial očekává prodej v probíhající aukci až za 180 tisíc Eur, tedy přes 4,5 milionu Kč. To je pořádná darda, ovšem kdo může říci, že jezdí jedním z pouhého tuctu existujících (a to se říká kdo ví jestli) aut, která se svého času mohla označovat za jeden z absolutních vrcholů světové produkce?






























Mercedes 500 E je vzácný, verze E60 AMG supervzácná a varianta Limited s paketem AMG Technology mimořádně raritní. Přesně ta je ale k mání s necelými 80 tisíci km. LEvná ovšem nebude. Foto: Artcurial, tiskové materiály
Zdroj: Artcurial
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 8 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Bugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, majitel si ho nechal spravit za 26 korun
před 2 hodinamiCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
před 4 hodinamiNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
před 5 hodinamiVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, jehož existenci neví nikdo krom jeho autorů
před 7 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva