Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc
29.8.2018 | Mirek Mazal
Lidé od Mercedesu se museli pýchou dmout, když se v jejich hlavách zrodil nápad, jak se dostat k úspěšnému elektrickému autu konkurenční firmy. Svůj ďábelský plán ale nedomysleli.
Průmyslový vývoj se neobejde bez praktiky, která se pohybuje na hraně průmyslové špionáže. Je obvyklé, že se výrobce snaží dostat co nejdříve ke konkurenčnímu výrobku, aby mu takříkajíc nahlédl pod sukni a zjistil, co ho samotného nenapadlo. Nabyté znalosti pak logicky použije pro urychlení vývoje vlastních produktů nebo jejich zdokonalení.
Nelze nikomu zabránit koupit si úspěšný výrobek a poté ho zkoumat k vlastnímu prospěchu, do takové hry se zapojují snad všechny automobilky. Známý příběh z Japonska odhalil, jak si Honda koupila Porsche 911 GT3 kvůli vývoji NSX, psali jsme také o Teslách pitvaných Němci a dobře známý svými postupy je také koncern Daimler, výrobce Mercedesů. Ten se své snahy o získávání informací obvykle snaží maskovat a nejinak tomu bylo i v případě, o kterém bude řeč dnes. Podobně jako minule se to ale ani tentokrát nakonec neobešlo bez pozornosti médií.
Poněkud tragikomický případ reverzního inženýrství se odehrál pod taktovkou Daimleru přímo přímo v jeho domovském městě, ve Stuttgartu. A opět u toho byly elektromobily. Cílem špehování se tentokrát stala firma StreetScooter, která v Cáchách vyrábí elektrické dodávky. Její unikátní stroje s maximální rychlostí 85 km/h jsou přizpůsobené pro expedici poštovních zásilek, například počítají 200 zastávkami denně, vydrží prý jezdit zhruba 16 let, 6 dní týdně a 10 hodin každý den.
Praktické vozy si našly zalíbení u skupiny Deutsche Post DHL Group, která z nich masivními odběry učinila vůbec nejprodávanější elektromobily v Německu. Není tedy překvapením, že se na ně zaměřují ostatní automobilky, chtějí také svůj kus koláče. Daimler ale nevěděl, jak se k jedné z nich dostat, a tak lidi z automobilky napadl zdánlivě chytrý plán - zúčastnit se pod falešnou identitou akce StreetScooteru, která měla za cíl nalákat nové zákazníky.
Do prodejny tak pro testovací vůz přijela osoba z Daimleru vystupující jako zástupce firmy zajišťující převoz nemocných. Ošetřovatelská organizace se prý chtěla přesvědčit, jestli by bylo možné užitkový vůz používat v okolí Frankfurtu. U StreetScooteru byli potěšeni zájmem a auto pochopitelně zapůjčili. Problém se začal rodit v okamžiku, kdy se zjistilo, že jméno opatrovnického spolku neexistuje a adresa je falešná. Výrobce a majitel dodávky tak začal pátrat, kam jeho odjelo. A nebylo to pro něj složité.
Všechny automobily StreetScooteru totiž obsahují systém umožňující jejich lokalizaci přes GPS, dnes ne zase tak výjimečnou věc. To lidi od Daimleru vůbec nenapadlo, a tak se rychle provalilo, že vůz pod falešnou identitou uzmuli právě oni a dodávku zavezli do vlastního vývojového centra, kde jej podrobil zkoumání. Jaké asi muselo být překvapení lidí ze StreetScooteru, když ztracenou dodávku lokalizovali uprostřed továrny Daimleru ve Stuttgartu, kam jinak nikdo nepovolaný nemá přístup. Vůz se dokonce z laboratoře dostal na testovací dráhu jinak vyhrazenou prototypům třícípé hvězdy.
Na místo činu se vydala delegace StreetScooteru v čele s právníky a po půl hodině před branami ztrapněné automobilky získali zkušební auto zpět. Teprve následující den společnost Daimler vydala zvláštní prohlášení, že pronájem automobilů pro takové výrobce je „společným postupem“ v automobilovém průmyslu. Později ale pýchu nahradil zdravý rozum a ve Stuttgartu za své chování omluvili. Dnes z toho má Mercedes ostudu. A to vše zprvu vypadalo jako skvělý plán...

Systém sledující pohyb dodávky StreetScooteru odhalil, že za údajným zákazníkem z řad pečovatelských firem se skrývá sám velký koncern Daimler, který auto podrobil zkoumání ve své továrně
Takto vypadá poštovní dodávka firmy StreetScooter, aktuálně nejprodávanější elektrické auto v Německu
Zdroj: Der Spiegel
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program v Assenu včera 10:00
- MS side pokračovalo v Mostě - Top-3 dělí 3 body 23.6.2025
- Honda Gold Wing mazinárodní sraz Pivovar Kněžínek 10.-13.7.2025 23.6.2025
- #93 vyhrálo dnes 93. Grand Prix 22.6.2025
- Moto2 vyhrál Gonzalez, 12. Salač 22.6.2025
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
včeraNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včeraTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.25. 22:04 - Stepan
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.25. 15:32 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan