Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes ořezává náklady, bude používat pouze čtyři platformy. A BMW? Jen dvě
15.3.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Náklady je třeba snižovat a v Německu o tom zjevně ví své. Mercedes i BMW značně přitopí pod kotlem sdílených komponentů, u BMW opravdu vydatně.
Dnešní článek o loňských ziscích Porsche jsme uzavírali konstatováním, že cenu vozu si sice automobilka může vymýšlet jak chce, nakonec jej ale prodá jen za částku, kterou ji budou ochotni zákazníci zaplatit. Pro Porsche je to velmi pozitivní stav věcí, neboť klienti jsou mu ochotni platit podstatně více, než by nutně potřebovalo k životu a nezdá se, že by tento stav měl polevit - zisková marže na prodaný vůz s rostoucí produkcí neklesá.
U BMW a Mercedesu si na neochotu zákazníků platit dost peněz za nabízené modely také stěžovat nemohou. Zatím. Faktem totiž je, že jak obě automobilky při honbě za navyšováním objemů produkce míří k níže a níže situovaným zákazníkům a logicky tak musejí jít dolů i s cenami, jejich ziskové marže na každý prodaný vůz klesají. Logicky si tak nemohou být jisté, jak dlouho jim budou kupující ochotni platit tolik, co dnes, a protože s cenou vážně mnoho neudělají, snaží se předem snižovat výrobní a vývojové náklady - tam je jejich manévrovací prostor takřka neomezený.
Shodou okolností v podobný čas tak vyplynuly na povrch informace o tom, jak se obě německé automobilky pokusí zredukovat počet platforem, na nichž jednotlivé modely stojí. Šéf vývoje Mercedesu Thomas Weber tak kolegům z Auto News prozradil, že do budoucna kalkuluje už jen se čtveřicí platforem - MFA pro malé předokolky (třídy A, B, GLA...), MRA pro větší modely s pohonem zadních kol (třídy C, E, S...), MHA pro SUV (třídy M, GL...) a konečně čtvrtou MSA pro sporťáky (třídy SL, SLK...).
To je vzhledem k šíři nabízených modelů automobilky slušná redukce, konkurenční BMW jde ale ještě dále, budou mu stačit platformy dvě - jedna pro předokolky, druhá pro zadokolky. Člen představenstva Herberd Diess řekl, že si s tím BMW prostě vystačí. Předokolková platforma poslouží všemu od Mini až po řadu 2 Active Tourer (zatím), zadokolková pro všechno ostatní včetně ikskových SUV a dokonce i modely značky Rolls-Royce.
Snaha německých firem je pochopitelná, zejména příklad volkswagenovského MQB jednoznačně táhne a maximalizace počtu sdílených komponentů k úsporám nákladů nepochybně povede. Z pohledu zákazníka je na jednu stranu třeba říci, že totožná platforma jistě neznamená totožné auto a právě MQB ukazuje, kolik rozličně orientovaných vozů lze na stejných základech s úspěchem postavit. Na druhou stranu ale nelze pominout fakt, že takové řešení jisté ústupky přece jen přináší a konstruktéry bude při vývoji docela jinak orientovaných vozů nějakým způsobem omezovat - aby BMW M3 a Rolls-Royce Phantom stály na částečně shodných základech, zní všelijak a na výsledném produktu to nikdy nemůže být zcela neznatelné.
Až čas ukáže, jak moc se to na kvalitách jednotlivých aut projeví, o pozitivním projevu na kasy obou zmiňovaných firem lze minimálně v krátko- či střednědobém časovém horizontu pochybovat jen stěží.


















BMW 2 Active Tourer je ukázkou toho, jak lze na stejných základech postavit městské supermini i rodinné MPV. BMW má v úmyslu stavět na jiných, ale jinak stejně totožných základech i malá BMW a luxusní Rolls-Roycy
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
 Prodeje elektrických Fordů s koncem dotací v USA zkolabovaly až šokujícím způsobem, ani šéf firmy nečekal takový pád
před hodinou
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
včera
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 07:07 - řidičBOB
 - Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
 - IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
 - Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
 - Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
 - BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
 - Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
 - Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
 
    
    
    
  
      
      
      
    