Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes ořezává náklady, bude používat pouze čtyři platformy. A BMW? Jen dvě
15.3.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Náklady je třeba snižovat a v Německu o tom zjevně ví své. Mercedes i BMW značně přitopí pod kotlem sdílených komponentů, u BMW opravdu vydatně.
Dnešní článek o loňských ziscích Porsche jsme uzavírali konstatováním, že cenu vozu si sice automobilka může vymýšlet jak chce, nakonec jej ale prodá jen za částku, kterou ji budou ochotni zákazníci zaplatit. Pro Porsche je to velmi pozitivní stav věcí, neboť klienti jsou mu ochotni platit podstatně více, než by nutně potřebovalo k životu a nezdá se, že by tento stav měl polevit - zisková marže na prodaný vůz s rostoucí produkcí neklesá.
U BMW a Mercedesu si na neochotu zákazníků platit dost peněz za nabízené modely také stěžovat nemohou. Zatím. Faktem totiž je, že jak obě automobilky při honbě za navyšováním objemů produkce míří k níže a níže situovaným zákazníkům a logicky tak musejí jít dolů i s cenami, jejich ziskové marže na každý prodaný vůz klesají. Logicky si tak nemohou být jisté, jak dlouho jim budou kupující ochotni platit tolik, co dnes, a protože s cenou vážně mnoho neudělají, snaží se předem snižovat výrobní a vývojové náklady - tam je jejich manévrovací prostor takřka neomezený.
Shodou okolností v podobný čas tak vyplynuly na povrch informace o tom, jak se obě německé automobilky pokusí zredukovat počet platforem, na nichž jednotlivé modely stojí. Šéf vývoje Mercedesu Thomas Weber tak kolegům z Auto News prozradil, že do budoucna kalkuluje už jen se čtveřicí platforem - MFA pro malé předokolky (třídy A, B, GLA...), MRA pro větší modely s pohonem zadních kol (třídy C, E, S...), MHA pro SUV (třídy M, GL...) a konečně čtvrtou MSA pro sporťáky (třídy SL, SLK...).
To je vzhledem k šíři nabízených modelů automobilky slušná redukce, konkurenční BMW jde ale ještě dále, budou mu stačit platformy dvě - jedna pro předokolky, druhá pro zadokolky. Člen představenstva Herberd Diess řekl, že si s tím BMW prostě vystačí. Předokolková platforma poslouží všemu od Mini až po řadu 2 Active Tourer (zatím), zadokolková pro všechno ostatní včetně ikskových SUV a dokonce i modely značky Rolls-Royce.
Snaha německých firem je pochopitelná, zejména příklad volkswagenovského MQB jednoznačně táhne a maximalizace počtu sdílených komponentů k úsporám nákladů nepochybně povede. Z pohledu zákazníka je na jednu stranu třeba říci, že totožná platforma jistě neznamená totožné auto a právě MQB ukazuje, kolik rozličně orientovaných vozů lze na stejných základech s úspěchem postavit. Na druhou stranu ale nelze pominout fakt, že takové řešení jisté ústupky přece jen přináší a konstruktéry bude při vývoji docela jinak orientovaných vozů nějakým způsobem omezovat - aby BMW M3 a Rolls-Royce Phantom stály na částečně shodných základech, zní všelijak a na výsledném produktu to nikdy nemůže být zcela neznatelné.
Až čas ukáže, jak moc se to na kvalitách jednotlivých aut projeví, o pozitivním projevu na kasy obou zmiňovaných firem lze minimálně v krátko- či střednědobém časovém horizontu pochybovat jen stěží.


















BMW 2 Active Tourer je ukázkou toho, jak lze na stejných základech postavit městské supermini i rodinné MPV. BMW má v úmyslu stavět na jiných, ale jinak stejně totožných základech i malá BMW a luxusní Rolls-Roycy
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 8 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Mercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 2 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 4 hodinamiDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 5 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 7 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva