Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mileniálové nikdy nemyjí svá auta, zjistila studie, připravme se na velkou generační změnu
22.5.2020 | Petr Prokopec
O tom, že přístup lidí k autům se mění, se mluví často a podle nejnovějších zjištění New York Times tomu tak skutečně je. Svědčí o tom už to, jak mladší lidé přistupují k mytí svých aut.
Pokud jste ještě před zhruba dvaceti lety byli jak vlastníkem řidičského průkazu, tak automobilu, pak jste si s ním skoro jistě užívali „intimní chvilky“. Tím nemáme na mysli nějakou úchylku, jakkoliv pro odpůrce čtyř kol musí mazlení se s plechovým miláčkem takto vypadat. Hodláme se bavit o mytí aut, ovšem nikoli takovém, kdy vjedete do myčky a necháte kartáče, aby vám poničily lak. Řeč je o kýblu, vodě, speciálním přípravku, houbě a jelenici, bez nichž jsme si život dříve pomalu ani nedovedli představit.
Jak je tomu ale u lidí, kterým se říká mileniálové nebo také generace Y? Tedy těch, kteří se dle obecně přijímané definice narodili po roce 1982? Možná vás nepřekvapí, že podle studie New York Times byl jejich vztah k autu často degradován na pouhé užívání dopravního prostředku. Tím ale pro mladší řidiče vše končí, jakýkoliv problém či potíž již nechávají řešit jiné. Možná i po vzoru majora Terazkyho z Černých baronů, který prohlašoval, že „na každú robotu je nám treba špecialistou“. Jakkoliv se dá předpokládat, že mileniálové mají jiné vzory než postavy z díla Miroslava Švandrlíka.
Soustřeďme se ale jen na samotné mytí vozu, které dříve bylo považováno za jedinou činnost, kdy se člověk mohl se svým vozem opravdu pomazlit, aniž by v kolemjdoucích vzbuzoval zdání, že má o kolečko méně nebo naopak navíc. Aktuálně k ní však z mileniálu nepřistupuje prakticky nikdo, zvláště pak ve městech. Důvodem je podle průzkumu The New York Times i ta skutečnost, že mladí ztrácí zájem o auta obecně. A pokud pro ně čtyři kola představují pouze způsob, jak se dostat z jednoho místa na druhé, nechtějí s nimi ztrácet čas.
Znamená to mimo jiné problém pro firmy, které se zabývají výrobou a prodejem autokosmetiky. Jejich tržby jdou totiž soustavně dolů, jak dokládá třeba společnost Turtle Wax, která eviduje sestupný trend od roku 2013. Meguiar's, součást skupiny 3M, je na tom ještě hůře, neboť v případě této firmy začal odliv zákazníků již v roce 2007 a trend se od té doby nikdy ani na chvíli nezměnil.
RJ de Vera, šéf zákaznické divize zmíněné firmy Meguiar's, jen potvrzuje, že vše souvisí právě se ztrátou zájmu lidí o auta jako taková. Tento vývoj má přímo před očima ve své rodině. Když mu totiž bylo osm či deset, čtyřmi koly v podstatě žil. Jeho synovcům a neteřím však již auta pranic neříkají, nezdobí si jimi stěny dětských pokojů a neotočí se za každým jadrným zvukem nabušeného motoru. A jelikož tep jim navíc nezvedají ani elektromobily, je zřejmé, kam celá branže míří.
Pokud tedy automobilky a veškeré firmy pohybující se v tomto průmyslu doufají ve světlé zítřky, tedy alespoň poté, co se jim povede přežít následky koronavirové pandemie, máme pro ně špatné zprávy. Jakkoli je možné, že se trendy ještě změní, v tuto chvíli to vypadá, že jakási automobilová éra je u konce a auta budou u lidí vzbuzovat stále menší nadšení.





Mytí auta bylo dříve jednou z mála kratochvíli, kdy jste se mohli se svým vozem pomazlit, aniž byste budili pohoršení. Dnešním mileniálům je ale tato činnost již cizí, stejně jako auta samotná
Zdroj: The New York Times
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně včera 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? včera 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru 1.7.2025
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejčtenější články
Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.03. 10:58 - Truck Daškam
- BMW Divize 07.03. 10:32 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.03. 00:41 - Kavis
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB