Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Motorsport už auta neprodává, investice do něj jsou vyhozené peníze
13.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Říká to Bob Lutz, významný manažer mnoha automobilových firem. Neinvestoval by už do žádných monopostů, seriálů sedanů ani NASCARu.
„V dnešní době bych jako automobilka neutrácel peníze za automobilové závodění,” říká Bob Lutz, někdejší člen nejvyššího vedení gigantů jako General Motors, BMW, Ford či Chrysler. Motorsport podle něj nestojí za hromady peněz, které na něj automobilky vynakládají a nepřináší žádný efekt. Jako marketing už prý zkrátka nefunguje.
„Přístup 'vyhrajete v neděli, prodáte v pondělí' nefungoval už pro Pontiacy Grand Prix a Monte Carlo s šestiválcovými motory,” uvedl ve svém sloupku v magazínu Road & Track. „Rozhodně bych neinvestoval do Formule 1 ani do žádného seriálu monopostů, do DTM, seriálů sedanů a už vůbec ne do NASCAR,” pokračoval Lutz. Dost často se podle něj peníze na marketing utrácely na motorsport, protože si střední manažeři užívali návštěv závodních tratí, setkání s jezdci a rautů.
Zejména v případě NASCARu je veškerá mediální pozornost věnovaná zejména závodníkům, nikoliv strojům, které pilotují, uvádí dále Lutz. A pro někoho, kdo není fanouškem tohoto sportu, jsou si tato auta dost podobná a snad ani nemusíme připomínat, že se sériovými auty nemají společného vůbec nic až na logo výrobce na různých místech karoserie.
Podobně také s formulemi nemají silniční auta mnoho společného, pokud se tedy nebavíme o silničních autech typu LaFerrari, která si nemůžete koupit ani pokud máte peněz třikrát dostatek, když si Ferrari usmyslí, že vám ho neprodá. A v případě některých týmů už ani nevíte, jaké firmy za jejich auty stojí, pokud se o tento sport skutečně nezajímáte. Lotus není Lotus, Caterham není Caterham a Marussia jako výrobce zkrachovala dříve než jako formulový tým. A znáte automobilku Red Bull? Ne, tahle firma vyrábí limonády.
Bob Lutz nicméně připouští, že závodění před veřejností vykreslovalo pokrok, kterého ta či ona automobilka dosáhla, zejména v případě aerodynamiky, motorů, brzd a pneumatik. To ale platilo v raných érách motorsportu, zejména pak v dřívější Formuli 1, kdy proti sobě mohly soutěžit rozdílné technologické přístupy. Například mohli výrobci sáhnout po 4,5litrových atmosférických motorech nebo 1,5litrových turbech. Zejména díky tomu není třeba diskutovat o tom, že například Porsche získalo ohromnou reputaci jen na poli automobilového sportu a podobně Mercedes, Ferrari, Maserati a Lotus vděčí za mnohé ze svého současného image právě úspěchům v závodění.
Všechno to se ale stalo právě v dobách, kdy závodění bylo opravdu konkurenční, kdy byla povolena rozličná řešení a auta nebyla téměř identická. Důraz byl kladen i na vítězící techniku, nikoli jen na krmení diváků vším tím cirkusem. A zejména v tomto bodě s Lutzem nemůžeme nesouhlasit.
Pro úplnost dodejme, že Bob Lutz stojí mimo jiné za Fordem Sierra, BMW řady 3 nebo Dodgem Viper. Dnes vlastní společnost s názvem Lutz Communications a je generálním ředitelem Via Motors, firmy, která se specializuje na přestavby pick-up trucků General Motors na hybridy, třebaže byl v minulosti spíše skeptický v otázce změn klimatu.


Bob Lutz (ilustrační foto)
Zdroj: Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 10 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nejnovější články
Elektrické Kie a Fordy už v USA skoro nikdo nechce ani v momentě, kdy měly růst v jakési předsmrtné křeči
před 4 hodinamiHonda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
před 5 hodinamiBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
před 7 hodinamiPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
před 8 hodinamiMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva