Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na prodej je nový Fiat Ritmo Super 75, i po 35 letech má krycí fólie
22.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
VW Golf I pozná snad každý, u jeho soudobého konkurenta z Itálie už to tak snadné být nemusí. Chcete-li ho někomu připomenout, tento je nový.
Hatchbacky a 70. léta spojuje hlavně Volkswagen Golf, který se představil v roce 1974. O chvíli později se ale na svět dostal konkurent z Itálie - Fiat Ritmo. Byl to nástupce modelu 128, ovšem inovací byla zejména karoserie, technicky Ritmo ze 128 vycházelo. Hatchback s ostře řezanými hranami má ale do značné míry unikátní design a také na svou dobu slušný odpor vzduchu.
Ritmo se představilo v roce 1978 a vyrábělo se až do roku 1988. Za tu dobu mělo pod kapotou spoustu motorů od litrového benzínového čtyřválce po turbodiesel s objemem 1,9 litru. Zpočátku bylo kritizováno třeba pro úplnou absenci dveřních výplní, přesto ale bylo dost dobré na to, aby v roce 1978 skončilo těsně druhé v anketě Evropské auto roku.
Dnes si člověk Ritmo asi nebude kupovat jako normální auto, spíš se mu zalíbí unikátní design plastových nárazníků, které zasahují vysoko do karoserie a u první série objímají přední i zadní světla. Právě takový stroj tu máme nyní - a nepsali bychom o něm, kdyby nebyl úplně nový. Má najeto 108 kilometrů od výroby v roce 1980, i když najeto - tyto kilometry se na tachometru objevily pouze při rozličných přesunech, reálně nebylo nikdy používáno.
Není to jeden z úplně prvních kusů bez výbavy, má už drobné úpravy, které Fiat představil pro rok 1979. A také má silnější než základní motor, je to verze Ritmo Super 75. Tušíte správně, 75 je počet koní pod kapotou. Dává je atmosférická dvanáctistovka, která oproti prvním verzím dostala jinou vačku, dvojitý karburátor a dvojitý výfuk, mimo jiné.
V nabídce pro Ritmo Super 75 bylo i centrální zamykání. Nevíme, jestli je jím zrovna tenhle kousek vybaven. Co ale víme, je, že je v krásném stavu, aniž by prošel renovací. Vlastnil ho jistý italský doktor, který si jej nepořídil s cílem s ním jezdit a ve svých 90 letech se rozhodl rozprodat svou malou sbírku aut, aby usnadnil rozdělování dědictví. Alespoň to jsou dostupné informace, jisté je, že „novost” tohoto stoje není blud. Je to zjevné z jeho stavu i třeba přítomnosti originálních krycích fólií v místech, kam by je někdo zpětně instaloval jen stěží.
Auto bylo zkrátka jedním člověkem 35 let uchováváno v suché garáži, takže na něm není žádná rez. Stačilo ho pořádně umýt a vyčistit od prachu a mohlo stát modelem pro fotografie, kterých níže najdete hromadu. Bude určitě potřebovat nějakou práci, většina z ní ale bude rozsahu větší údržby. A jeho cena? Hezkých 45 tisíc zlotých, tedy asi 280 tisíc korun. Inzerát je zde.
A pro fajnšmekry a skalní fanoušky Ritma tu máme ještě jeden stroj. Je jím vůz po prvním faceliftu, při kterém se změnila příď a záď - a přibyl do nabídky kabriolet a právě o něm je řeč. Má šedozelenou barvu, která nemusí být dvakrát lákavá, ale také vypadá krásně - protože je také ve stavu nového. Má najeto asi 150 kilometrů a pod kapotou pracuje patnáctistovka.
Karoserii Ritma Cabrio navrhlo Bertone, ovšem mimo přídě a zádě, zde stojí za faceliftem sám Fiat. Zda je to lepší než u první série, posuďte sami; změny se udály, aby Ritmo mělo trochu lepší pozici v boji s konkurencí, které v roce 1982, kdy facelift proběhl, už bylo docela dost. Tohle Cabrio vzniklo v roce 1984, takže i ono dnes dosáhne na veteránskou registraci. Je na prodej v Nizozemí. Cenu neznáme, ale nižší než u modrého hatchbacku jistě nebude.
Galerie fotografií nového Fiatu Ritmo hatchback z roku 1980























































































Fotky modrého Ritma ukazují, v jak dokonalém je stavu
Galerie fotografií nového Fiatu Ritmo Cabrio z roku 1984
Zelené Cabrio je na tom podobně
Zdroje: Klasyka Gatunku, Marktplaats
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Bizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
před hodinouJeden z největších propadáků velkých moderních aut nikdo nechce ani ojetý, sotva použitý je k mání za jednotky procent původní ceny
před 3 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 4 hodinamiNejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva