Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na ruských autech se v zimě objevuje tento u nás nepoužívaný symbol. Co značí?
5.11.2018 | Petr Prokopec
U nás prakticky neznámé označení se v Rusku v zimě stává koloritem. Jeho nepoužití může vést i k pokutě, řidiči ale momentálně bojují za jeho zrušení.
Zima se blíží a s ní i ježdění na zasněžených cestách. Svatý Martin, který dle pranostik jezdí na bílém koni, není daleko, a tak existuje jistá pravděpodobnost, že nás příroda překvapí a přinese letos bílou zimu. Meteorologové ale pro následující týdny předpovídají spíše druhé babí léto než mráz, led a sněžení. Nicméně Rusko není Česko, a tak tamní řidiči řeší o trochu jiné problémy než to, kdy přesně přezout na zimní pneumatiky.
Na velké části území se i nadále počítá s tím, že teploty v příštích měsících budou klesat až k minus 40 stupňům Celsia. Za takového počasí asi nepřekvapí, že mnohé silnice zůstávají ukryty pod sněhem od října až někdy do poloviny dubna. A stejně tak nezaskočí, že klasické pneumatiky, ať již letní, zimní nebo celoroční, na nich nepoužívá prakticky žádný ruský motorista. Místo toho přichází ke slovu u nás zakázané obutí osázené hřeby. Používají se třeba i ve skandinávských zemích, v Rusku ale pro jejich nasazení platí pravidla, s nimiž se jinde nesetkáme.
Pokud tedy zamíříte do Norska, Finska či Švédska, pak vězte, že pneumatiky s hřeby můžete mít nasazeny až po 1. listopadu, respektive po 1. říjnu v případě poslední zmíněné země. Nejzazším termínem pro jejich sejmutí je pak druhé pondělí následující po Velikonocích. Ve Švédsku jsou pak stejné regule spojené také s použitím sněžných řetězů, přičemž za porušení zákona padají opravdu přísné pokuty.
Rusko je pak na tom obdobně, i když zde je vymezení používání těch či oněch pneumatik ještě striktnější. Kupříkladu letní jsou zcela zakázány v prosinci, lednu a únoru. Obutí s hřeby je pak dovoleno od září do května, během června, července a srpna je ovšem pro změnu také zcela zakázáno. A co je možná nejpodstatnější, řidiči na použití takových pneumatik musí upozornit okolí viditelnou speciální nálepkou.
Jde právě o znak s „položeným E“, který vidíte na snímcích. Nálepka má sloužit k varování ostatních řidičů, kteří díky ní snadno rozpoznají, že vůz před nimi je osazen pneumatikami s hřeby a jeho vlastnosti mohou být na některých úsecích výrazně jiné než na klasických zimních. Za použití pneu s hřeby a neosazení auta nálepkou pak hrozí pokuta až 500 rublů (cca 175 Kč). Stejná suma se platí také za porušení zákazu jejich užívání během zmiňovaných tří letních měsíců.
Proč o tom ale hovoříme zrovna nyní? Právě toto pravidlo se v posledních měsících stalo předmětem možné změny legislativy. Ministerstvo vnitra již od května pracuje na novele, která by nutnost použití oné nálepky zrušila. Autoři návrhu dodávají, že v podstatě „ztratila na významu, neboť jízdní dynamika moderních vozů je z převážné části ovlivňována zcela jinými faktory“. Zatím jde ale jen o návrh - povinnost tedy v tuto chvíli platí, včetně hrozby oné pokuty za její nedodržení.
Jakkoliv jde o poměrně malou sumu, asi nikdo z nás by ji nechtěl platit opakovaně. Nálepky, jaké ve světě nemají obdoby, jsou tedy v Rusku běžným koloritem. A jak můžete vidět na záběrech níže, někteří Rusové si z nich trochu utahují. Možná naposledy, návrh na zrušení je již v závěru legislativního procesu a je možné, že „Éčka“ si letos Rusové na auta lepí naposledy...
Rusové musí mít na autě vylepenou tuto nálepku, pokud užívají pneumatiky s hřeby
Jak vidíte, řada z nich si z této povinnosti dělá spíše legraci. Vláda tedy již pracuje na tom, že tuto specificky ruskou povinnost zruší
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch