Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínské továrny na falešná superauta jsou extrémním případem tamního plagiátorství
10.2.2019 | Petr Prokopec
Napodobeniny rychlých a drahých aut vznikají odnepaměti, obvykle se tak ale děje u někoho v garáži. Číňané k tomu přistupují jinak, z falešných supearaut si udělali lukrativní byznys.
Pokud je čínským firmám něco opravdu cizího, pak je to respekt k duševnímu vlastnictví. Na nějaká práva a ochranné známky se v zemi s velkou zdí viditelnou až z Vesmíru jednoduše nehledí. Neplatí to jen u automobilek, které bez sebemenších skrupulí zkopírují třeba BMW X4. Stále více se v Číně rozjíždí i kopírování aut v rámci jakési druhovýroby. Tamní společnosti vyrábí bodykity nejlepších, zejména evropských superaut, jimiž je následně osazováno kde co - od běžných aut až po skutečné sporťáky.
Asi vůbec nejprodávanějším bodykitem je replika Lamborghini Veneno. Tento italský supersport vznikl v pěti exemplářích (respektive ve čtrnácti, pokud v to počítáme i Roadster), přičemž jeho cena startovala na 4,5 milionech dolarů (cca 113,65 milionu korun). Jde tedy o jeden z vůbec nejdražších vozů, jaké byly k mání, a to i dnešní optikou. Natož pak v roce 2013, kdy přišel na trh. Není tedy překvapivé, že se najdou lidé, kteří po této extravagantní kreaci zatouží i bez stovek milionů v kapse.
Nejde však pouze o ty řidiče, kteří by sklolaminátovou karoserií osadili třeba Hondu Prelude, jež díky dvojici dveří, nízkému profilu a snadné dostupnosti velmi často slouží jako dárcovský vůz. Kitem Veneno bývají osazována i skutečná Lamborghini, povětšinou dvanáctiválcový Aventador, který jako základ posloužil i samotné automobilce. Působivé přitom je, že Číňané u tohoto vozu nekladli velký důraz jen na kvalitu bodykitu, zároveň sklolaminát doplnili i kopií unikátních originálních kol.
Veneno je ale ve výsledku jen špičkou ledovce, stranou zájmu nezůstává ani „standardní” Aventador, stejně jako třeba Ferrari LaFerrari, Maserati MC12 nebo Pagani Zonda. A jak dokazuje jeden ze snímků, došlo dokonce i na ligu úplně nejvyšší, tedy na Bugatti Chiron. V případě superstroje z Molsheimu ale z naší strany obdiv čekat, jakkoliv karoserie vypadá jako ta od automobilky. Číňané v jejím případě použili plech, originál je z karbonu.
Suma sumárum, stejně jako u zcela originálních vozů i u čínských replik nakonec záleží na velikosti peněženky. Zákazníci totiž nemají k dispozici jen plech, nýbrž rovněž již zmiňovaný sklolaminát a dokonce i karbon. Svému vysněnému vozu se tedy mohou často přiblížit opravdu blízko, i když ten i nadále bude mít v „občanském průkazu“ jako rodiště zapsanou Čínu a nikoliv Itálii nebo Francii. V Číně to ale zřejmě nikomu nevadí...
Číňané začínají ve stále větší míře vyrábět repliky bodykitů světoznámých hypersportů. Těmi pak nejsou osazovány jen mainstreamové vozy, ale dokonce i reálné supersporty. Zákazníci si navíc mohou vybrat, zda budou z plechu, sklolaminátu či karbonu
Zdroj: GT Spirit
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024