Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Něco jako jediné Lamborghini s motorem TDI od VW nikdo nechce, dáte mu šanci po slevě 100 tisíc?
25.9.2024 | Petr Miler
Živě si pamatuji moment, kdy z tohoto auta při jeho premiéře strhli plachtu a sál jen zašuměl překvapením - až takovou nudu ani od VW nikdo nečekal. Je to Golf V, který nikdy neplatil za nic krásného, tahle verze ale krásná je. A to právě díky své spojitosti s Lambem.
Čtvrtá generace Volkswagenu Golf tak trochu otočila kormidlo dějin a ze sice nadále populárního, ovšem technicky nijak zvlášť vypiplaného Golfu III udělala znovu kompakt, ke kterému všichni vzhlíželi. Koncernu VW tehdy velel Ferdinand Piëch, který moc dobře věděl, že je to právě Golf, který celý německý ansámbl živí. A tak s pátou generací Golfu též nechtěl šlápnout vedle.
Upřímně řečeno nešlápl, bylo to po technické i kvalitativní stránce velmi povedené auto, jeho design byl ale poplatný tehdejšímu přístupu VW. A žádný krasavec to nebyl. Člověk vozu leccos odpustil, když šlo o verze GTI nebo R32 - s oběma jsem měl svého času tu čest a jde o dodnes excelentní auta. Navíc vzhledem ke svým bodykitům i docela dobře vypadala. Jenže co když chcete hezký Golf V a nechcete „užrané benzinové bestie”? I na to měl tehdy VW řešení, akorát možná nevíte, že vůbec vzniklo.
Auto na fotkách níže vypadá trochu jako Golf R32, ale není to R32, je to verze 2,0 TDI. Takže domácí hrátky s továrními nárazníky a spol.? Chyba lávky, díváte se na nejvzácnější Volkswagen Golf V, který byl kdy vyroben. Říká si Speed, v tomto případě Orange Speed a vznikl jen ve 100 kusech. Dalších 100 vzniklo ve verzi Yellow Speed a to je vše, žádný další svět nepoznal. Dnes jde o ceněné zboží, protože jde ale o zapomenutou specialitu, musíme nejprve připomenout, co Golf Speed vlastně byl.
Lak vozu vám hodně napoví. VW jako koncern byl tehdy v rauši a převzal i Lamborghini, které pod jeho vedením dalo za vznik modelu Gallardo. Golf Speed pak nebyl ničím jiným než „Lamborghini pro chudé”. Ony žluté a oranžové laky byly Arancio Borealis a Giallo Midas, speciality Lamba. Takže ano, Volkswagen oficiálně prodával Golf právě v nich - ne v podobných lacích, ale přesně v těchto.
Nešlo ovšem jen o hrátky s barvami. Jak už jsme naznačili, je tu bodykit složený z dílů z verzí R32 a GTI, ani to ovšem není zdaleka vše. Několik prvků je pro Speed zcela jedinečných, mj. intarzie v interiéru a prošívání sedadel. Znak na spodní straně volantu, který je znovu z R32 a GTI, stejně tak hlavice řadicí páky je ze sportovních variant. Jsou tu také unikátní ráfky s lakovanými šrouby kol (!), která skrývají stejně zbarvené brzdové třmeny. Chromované kryty zrcátek též najdeme jen na Speedu a podobných lahůdek se najde opravdu dost.
Odvážně řeknu, že Volkswagen Golf Speed je krásné auto, i dnes se mi líbí, třebaže má na krku skoro 20 let. Je to prostě vypiplaná stylovka s jasnými pojítky se supersporty Lamborghini, o to více může překvapit technika. Nejsou tu motory ani verze GTI, ani R32, na výběr byly jednotky 2,0 TDI s výkonem 140 koní a atmosférický 2,0 FSI se 150 kobylami. To bylo vše. Vzhledově skutečně skvěle navržené auto tak jízdně nepředstavuje žádnou exotiku, na druhou stranu... Tohle je vlastně jediné Lamborghini na naftu. A právě výjimečnou verzi 2,0 TDI máme před sebou.
Jak už těž padlo, auto je to dnes ceněné a málo jeté varianty se objevují v prodeji i za ceny přes 500 tisíc Kč, jestli je ale někdo kupuje, je otázkou. Případ auta z fotek níže, mimochodem 97. oranžového Speedu ze 100 vyrobených, pozitivní odpovědi moc nenaznačuje. Najel už přes 205 tisíc km, přesto vypadá dobře, majitel se jej i proto pokoušel prodat za 12 990 Eur, tedy asi 326 tisíc Kč. Ale neuspěl, auto zůstalo na ocet skoro rok a teď je v prodeji za 8 900 Eur. To je asi 226 tisíc Kč a o 100 tisícovek míň než dřív. To už nezní špatně, co říkáte? Ano, je po pořád dost za takto jetý Golf V TDI, technicky opravdu tuctový vůz. Ale podívejte se na něj... Nemáte pro něj slabost? Já trochu ano, přiznám se bez mučení.















Žádný tuning, tohle je VW Golf Orange Speed, tovární specialitka jasně odkazující na tehdy nové Lamborghini Gallardo. Vzniklo jich jen 100 (a k tomu 100 Yellow Speedů), dnes jde o trochu zapomenuté, přesto velmi zajímavé zboží. Tento pěkný kousek je po velké slevě k dispozici za už docela zajímavé peníze. Foto: HM Cars, publikováno se souhlasem
Zdroj: HM Cars@Mobile.de
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejčtenější články
Kvůli clům na auta z Číny budeme propouštět a zastavovat výrobu, říká šéf Seatu. I to způsobují nepromyšlené kroky EU
26.3.2025Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila
27.3.2025Porsche za cenu Octavie od Xiaomi je z jedné vody načisto nejbezpečnější čínské auto historie, je to další špatná zpráva pro Evropu
27.3.2025Mazda najednou končí hned se čtyřmi modely, v Česku tvoří skoro pětinu jejích prodejů
27.3.2025Audi TT se má vrátit v té nejtrapnější možné podobě, vysnil si ho tak sám od reality odtržený šéf
27.3.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle