Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejklikatější silnice světa vznikla z liknavosti úřadů, 68 vraceček dnes fascinuje turisty
5.2.2020 | Mirek Mazal
Vznik mimořádných staveb obvykle provází mimořádný příběh. Je tomu tak i v tomto případě, nic jako výsledek zarputilé práce místních ale nečekejte.
Na jihu Čínské lidové republiky se rozkládá hornatý region provincie Jün-nan. Území hraničící s Laosem, Barmou a Vietnamem je na severozápadu historickou částí Tibetu, ale pro automobilové fanoušky je vysokohorská část nejlidnatější země světa poutavá z jiného důvodu. Největším lákadlem pro řidiče je tu závratně vlnitá silnice, která má skoro sedm desítek prudkých zatáček téměř do protisměru.
Přesně 68 vraceček na délce jen 6,3 kilometru naznačuje, jak moc uzavřený musí být každý oblouk. Cesta vytváří horské spojení dvou vesnic v okrese I-liang. Vzhledem k náročným přírodním podmínkám a průměrné nadmořské výšce 1500 m.n.m. se položení asfaltu a kostek považuje za mimořádný úspěch silničního stavitelství.
Rekordně točitá vozovka leží mezi vesnicemi Ťing-an-šao a Siao-pcho-ťiao od roku 1995. Obyvatelé a místní úřady investovali částku 1,35 milionů juanů (dnes 4,4 milionu Kč, za to u nás nepostavíme ani pár kilometrů cyklostezky...) na výstavbu silnice šplhající do výšin po hřebeni hory.
Tvar vyvolávající u slabších povah závratě ale nevznikl kvůli rozverností projektanta stavby a nebyl ani nevyhnutelně vynucen terénem. Čínští úředníci se v té době z nejasných důvodů vyhnuli snaze vykoupit lépe umístěné pozemky od místních venkovanů, a tak byla zvolena náročnější varianta, ovšem s menší administrativní zátěží. Výsledek je nejlépe viditelný z vrtulníku, teprve z nadhledu vynikne hadovitá charakteristika nekonečných serpentin.
Členitá plnohodnotná komunikace se stala cílem cest mnoha turistů z celého světa. Silnice je tak pro místní zdrojem ekonomické prosperity už kvůli tomu, ale má pořád také svůj faktický význam pro lokální trhovce. „Po otevření silnice jsme už nemuseli nosit naše zboží na ramenou, když jsme chtěli jít na trh,“ říká jeden ze starousedlíků.
Okolní horské stezky kopírující nejprostupnější místa hor napovídají, jak těžké muselo být položit souvislou vrstvu povrchu sjízdného ve dvou směrech. Nejvyšší hora v provincii dosahuje výšky 6 740 metrů nad hladinou moře a do srovnatelných výšin jako v níže do detailu vyobrazeném případě jiná silnice zdaleka nevede.

















Extrémní klikatice mezi dvěma vesnicemi vznikla v prvé řadě kvůli liknavosti vlády vykupovat pozemky - silnici tak postavila tam, kde se rovna dalo
Zdroj: Xinhua News
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
dnesStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 4 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 6 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 7 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 9 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 10 hodinami