Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejlepší klasické sporťáky podle Playboye
29.3.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Náročnou dámu těžko okouzlíte tuctovým autem. Taková podle Playboye touží po drsném muži s klasickým sporťákem. Jakým?
Americký Playboy vydal nový seznam nejlepších klasických sporťáků. Ačkoli ani tento časopis jistě nepominul technické kvality jednotlivých aut, důležitou roli zde nutně musela hrát i schopnost vozu reprezentovat pravého playboye.
Všem autům z přiloženého seznamu je dnes přes čtyřicet let, což je na hračku na čtyřech kolech věk opravdu vysoký. V šedesátých a sedmdesátých letech byla ale produkce aut zaměřena přece jen trochu jiným směrem než dnes a vrcholem bezpečnostních prvků byl tříbodový pás. Žádné ABS, žádné ESP, ani památky po airbagu, jen kov, benzín a řidič. To nutně znamená jedno - takové auto patří jen do rukou skutečného „chlapáka”, který se dokáže postavit tváří v tvář vlastnímu osudu...
Pomiňme pro tuto chvíli povrchnost takového uvažování a pusťme z hlavy i to, na koho zrovna s tímto přístupem uděláte dojem. Níže zmíněná auta jsou nesporně pozoruhodnými skvosty i pro ty, kteří s nimi chtějí dávat na odiv něco, co zpravidla nemají. Navíc nejsou zajímavá jen tím, jak vypadají nebo jezdí, mohou být i dobrou investicí. Zejména v poslední době, kdy u peněz hrozí ztráta jejich hodnoty, je uložení hotovosti do něčeho hmatatelného vhodnou příležitostí. A vůz jako BMW 507 Roadster cenu jen tak neztratí.
Pojďme se tedy podívat, co Playboy vybral jako „to nej”. Raději znovu připomeneme, že jde o dílo jeho americké redakce, a tak v seznamu najdete nejméně jedno auto, které vám zřejmě nebude příliš známé. Většina z nich ale patří mezi legendy silnic na obou stranách Atlantiku.
Nejlepší klasické sporťáky magazínu Playboy
BMW 507 Roadster

Vyráběn v letech 1956-1959, současná hodnota okolo 720 000 dolarů
Tento klasik u nás není příliš známý. V době jeho vzniku jsme v českých zemích budovali společenské zřízení, jenž už myšlenku na písmena BMW považovalo za zločin a vzhledem k jeho velmi omezené produkci u nás ani nikdy později nestihl zazářit. Při ceně přes 10 milionů korun a minimálním počtu dostupných kusů to navíc zřejmě nestihne ani nikdy v budoucnu.
Nic to ale nemění na tom, že jde o jedinečný automobil. Od začátku byl koncipován spíše jako hvězda bulvárů než nekompromisní sporťák a základem jeho atraktivity tak musel být vzhled. O slušivý kabátek se postaral Albrecht Goertz (mimochodem autor karoserie Nissanu 240Z, která nezapře podobné rysy), pod přední kapotou našel místo inovativní osmiválec 3,2 s hliníkovým blokem i hlavou válců. Jeho výkon 165 koní stačil na tehdy více než zajímavou maximální rychlost 225 km/h.
Vůz byl postaven jako konkurent slavnějšího Mercedesu 300SL řečeného Gullwing, přišel ale možná až s příliš optimistickou cenovkou, která cenu Gullwingu převyšovala. 507 Roadster se tak nakonec vyráběl jen necelé čtyři roky, během nichž si našel 254 zákazníků. Dnes patří mezi sběratelské rarity a tomu odpovídá i jeho velmi vysoká cena.
Ferrari Dino 246 GT
Vyráběno v letech 1969-1973, současná hodnota okolo 100 000 dolarů
Ačkoli dnes říkáme Dinu Ferrari, ve své době vůz toto označení nenesl. Byl označován za „skoro Ferrari” a i když byl prodáván v jeho prodejní síti, klasickým modelům značky se svou technikou nemohl rovnat. V sedmdesátých letech bylo Dino „sociální volbou”, dnes se ale řadí mezi legendy.
Verze 246 GT byla poháněna uprostřed uloženým šestiválcem 2,4 s výkonem okolo 195 koní, na který navazovala pětistupňová manuální převodovka. K dispozici byla i targa GTS, kupé ale vypadá lépe.
I když Dino si nakonec vydobylo slušné renomé, jeho ceny se i v Evropě drží v rozumných mezích a slušný kousek pořídíte bez problémů okolo 2 milionů korun.
Jaguar E-Type 1
Vyráběn v letech 1961-1968, současná hodnota okolo 65 000 dolarů
Kdo by neznal nejslavnější Jaguar všech dob, který právě letos slaví kulatých 50 let od svého vzniku. Úchvatný aerodynamický design spojený s vynikající technikou slavil úspěch okamžitě po uvedení na trh a dodnes sklízí obdiv.
Vůz byl ve svém prvním provedení poháněn šestiválcem 3,8 V6 uloženým pod přední kapotou, který svých 265 koní posílal na zadní kola přes čtyřstupňovou přímo řazenou převodovku. O krocení této divoké šelmy se staraly kotoučové brzdy mající původ v závodním D-Typu.
Ačkoli škarohlídové tvrdí, že Jaguar už později nic lepšího nevyrobil, cena zachovalých kupé se pohybuje na docela rozumné úrovni. Otevřené verze jsou navíc až o polovinu levnější.
Chevrolet Corvette Stingray
Vyráběn v roce 1963, současná hodnota okolo 55 000 dolarů
Pokud se k vám donesla sláva některé z klasických Corvette, byla to nejspíš jedna z verzí Stingray. První vůz tohoto jména z roku 1963 posunul Corvette mezi smetánku sportovních vozů, v které se s menšími či většími přestávkami drží dodnes.
Jen verze z roku 1963 se vyznačuje předělem zadního skla, což ji činí sběratelsky nejcennější. S 300 koňmi výkonu je dnes v Americe k mání za ceny mezi 55 a 77 tisíci dolary.
Pontiac Tempest Le Mans GTO
Vyráběn v roce 1964, současná hodnota okolo 60 000 dolarů
Tento vůz byste mohli znát z amerických filmů minulých dekád. Za jeho vznikem nestojí nikdo menší než John DeLorean, který tehdy ještě v řadách konstruktérů Pontiacu „napral” objemný osmiválec s výkonem 325 koní do decentního kupé resp. kabrioletu Tempest.
Na světě tak byl vůz schopný pokoŕit stovku za 4,6 sekundy, přičemž jeho cena byla činila i tehdy skromné 3 tisíce dolarů. Dnes jej pořídíte ve slušném stavu nejméně za 60 tisíc USD.
Chevrolet Bel Ar Nomad
Vyráběn v letech 1955-1957, současná hodnota okolo 100 000 dolarů
Tato ryze americká záležitost snad ani není sportovním autem, i když má jen dvoje dveře. Jde o auto ve stylu dnešních crossoverů, které kombinuje karoserie kombi a kupé a k tomu přidává techniku sportovně laděných vozů. S osmiválcem o výkonu o 283 koní, krátkou třístupňovou převodovku a obrovským zavazadlovým prostorem šlo o vskutku pozoruhodné spojení.
Automobilka se s koncem roku 1957 rozhodla dát vozu čtyři dveře, což z něj udělalo cosi tuctového. Tento krok ale učinil z dvoudvéřové verze cenný sběratelský kousek a katapultoval její cenu až k dnes obvyklým 100 tisícům dolarům.
To jsou tipy Playboye pro zájemce o klasické sporťáky. Vybrali byste si?
Zdroj: Playboy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 4 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 5 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 7 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 8 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.05. 20:13 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
