Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Největší jaderný ledoborec světa je stále větší průšvih, ani jedno z pěti monster nedokončili
19.9.2020 | Mirek Mazal
Atomová loď pro arktické oblasti je tak obrovská, že vypadá, jako by si na své palubě vezla panelový dům. Mělo jich vzniknout pět, hotová ale dodnes není jediná.
Arktika, největší ledoborec světa poháněný jadernou energií, sice první plavbu na vlastní pohon absolvoval už letos v únoru, ani v tuto chvíli ale není hotový. Při testovací plavbě došlo ke zkratu na jednom ze tří elektrických motorů, který jej výrazně poškodil a muselo dojít k jeho komplikované výměně. První ostré nasazení v ledových vodách se tak mělo odehrát v červnu, ani v tuto chvíli ale loď není dokončena. A tak došlo na první žaloby.
Ruská atomová loď byla totiž poprvé spuštěna na vodu již v červnu 2016 s cílem stát se nejmocnějším lamačem ledu na světě. Veškeré systémy stroje měly být funkční už v roce 2017, pak v roce 2018, pak v roce 2019 a nakonec letos. Ani se to ale zatím nestalo a k předání ledoborce Rosatomflotu stále nedošlo.
Státní firma tak ztratila trpělivost a podala celkem tři žaloby na firmu Baltic Shipyard, která stavbu lodě zajišťuje. Požaduje v přepočtu přes 300 milionů Kč za ztráty způsobené odklady, Baltic Shipyard se za ně ale necítí odpovědná. A tak pro změnu žaluje své tři dodavatele o obdobnou sumu. Spor bude muset vyřešit arbitrážní soud, který teprve zasedne.
Dosud tak došlo nanejvýš na cvičnou plavbu do Finského zálivu, která prověřila hlavně schopnosti stroje orientovat se na severu. Zkušební technici cvičně zatížili například balastní nádrže, navigační přístroje, manévrovací zařízení, zátěžový systém, kotevní techniku nebo spouštění člunů. Součástí zkoušek se ale nečekaně staly hlavně rezervní dieselové generátory, které musely nastoupit na místo nefunkčního jaderného pohonu.
Kromě dieselových agregátů používá Arktika pohonnou jednotku RITM-200 složenou ze dvou reaktorů s celkovým tepelným výkonem 175 megawattů. Zdroj atomové energie vznikl speciálně pro tento typ lodě o délce 173,3 metru, šířce 34 metrů, výšce 15,2 metru a výtlaku 33,5 tisíce tun. Ponor se může měnit od 8,65 metru po 10,5 metru a maximální rychlost byla stanovena na 22 uzlů (40,7 km/h).
Pokud bude Arktika někdy dokončena tak, jak je plánováno, má umět prorazit vodu zamrzlou do hloubky až 2,9 metru, což umožňuje zajišťovat doprovod nákladních lodí se surovinami z arktických nalezišť. Má jít o vůbec první použitelný ledoborec určený pro celoroční plavbu severovýchodní cestou, který bude obsluhovat 53 námořníků. To všechno je ale zatím jen teorie, ze které se v praxi stává jen a jen větší průšvih - odkladů byl již nespočet, a tak novému termínu dokončení stroje, ke kterému by mělo dojít letos v říjnu, málokdo věří.
Dodejme, že Arktika je první z nové třídy jaderně poháněných ledoborců, které se mají stát těmi světově největšími. Projekt dobývání severních oblastí pokračuje konstrukcí dalších dvou plně vybavených kusů lodí Sibiř a Ural, ani jejich výroba ale nejde podle plánu dokončeny měly být v letech 2021 resp. 2022.
Rusové měli už dávno uvést do provozu první ledoborec Arktika a po něm čtyři další. Ani v roce 2020 není hotový jediný. Foto: Rosatomflot
Zdroje: Atomic-energy.ru, 47news.ru, Rosatomflot
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda