Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou
29.4.2022 | Petr Miler
O tomhle autě spousta lidí ani neví, že vůbec vzniklo, neboť se jej postavilo mimořádně málo a do našich končin jich zavítala jen hrstka. Nebylo nezajímavé, za Saabem se ale zavřela voda právě ve chvíli, kdy se rozjela jeho sériová výroba.
Šance potkat na silnici v podstatě jakýkoli Saab je dnes extrémně malá a naděje na spatření SUV této značky chce už konstelaci hvězd blízkou zázraku. Ale stát se to může. Švédové v době překopávání modelů jiných značek na auta hodná nosit slavné logo neváhali ani se vstupem do segmentu SUV. Zvlášť z dnešního pohledu to byl logický krok, který mohl vést k záchraně, už nějaký ten pátek ale víme, že z červených čísel tonoucí automobilku nevytáhl.
Řeč je o Saabu 9-4X, snad pro většinu lidí zcela neznámém voze. Vznikl na platformě GM Theta Premium, podobně jako třeba Cadillac SRX. Spolu s ním byl také vyráběn v Mexiku, Saabů však před krachem firmy vzniklo jen 814 exemplářů, z nichž se do Evropy dostalo možná několik desítek. Automobil cílený převážně na americkou klientelu byl představen na Auto Show v Los Angeles konci roku 2010, do Evropy se měl propracovat v létě 2011. Smělé plány s ním spojené ale nadobro zůstanou jen na papíře.
Pro americký trh se nabízel s dvojicí šestiválcových benzinových motorů. Jeden atmosférický, druhý přeplňovaný turbodmychadlem. Záměry počítaly s nasazením naftových motorů pro Evropu, k tomu už ale nedošlo. Finanční kolaps Saabu se postaral o zbytek a SUV „s interiérem z letadla” se nikdy znovu nezačalo vyrábět.
Model 9-4X se tak stal nejvzácnějším moderním sériovým modelem značky (kombík 9-5 skutečně sériovou produkci nikdy nepoznal), který se navzdory zmíněnému dostal do výroby. Jepičí život a minimální produkce drží ceny dostupných exemplářů vysoko až dodnes, kdy se jedná o 11 let staré auto často s dost vysokým nájezdem. Evropě bývá na prodej v Evropě jen pár aut a platí to i dnes. Rozesetá jsou po celém kontinentu, nám nejvíce padlo do oka to nejdražší, protože je zároveň tím nejlepším. A stojí v ještě dostupném Nizozemsku.
Jde tedy o vrcholné provedení Aero XWD s přeplňovaným motorem 2,8 V6 o výkonu 300 koní. Vůz z roku 2011 (jak už padlo, výroba jindy ani neprobíhala) je ve skutečně špičkové specifikaci včetně zábavního systému pro zadní sedadla a byť jej dosavadní majitel docela šetřil, garážová královna to není. Přesně 76 600 najetých km naznačuje cosi o tom, že si za 11 let užíval sice umírněného, ale jinak normálního automobilového života.
Vzhledem k tomu, že jde o raritu pro nadšence do švédských aut, je hodně drahý - 47 500 Eur znamená více jak 1,16 milionu Kč. Možná je to nesmyslná cena vzhledem k tomu, co za auto dostanete, na druhou stranu jde o výjimečnou možnost uchvátit jednu ze sběratelských vzácností ze samého závěru existence Saabu ve výjimečném provedení a stavu. Je to memento jednoho z posledních pokusů zachránit švédskou klasiku, bohužel neúspěšného.
























Sympaticky působící SUV by se možná neztratilo ani v dnešní konkurenci, svérázný kokpit a mohutně působící zevnějšek by některé zákazníky zaujal. Bohužel, pořádně se o jejich přízeň ani nemohl ucházet, dnes jde o raritu mezi ojetinami. Foto: W. ter Braake Motoren, publikováno se souhlasem
Zdroj: Marktplaats
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 10 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva