Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé?
25.12.2018 | Petr Miler
Ve světě plném fúzí a akvizic bývá těžké se zorientovat v tom, kterou značku aut si kam zařadit. Pár obrázků tady ale řekne vše - významnějších nezávislých značek je dnes minimum.
Když se u nás řekne „koncern”, většina lidí si představí Volkswagen AG, protože jeho produkty jsou na našich silnicích nejvíce vidět a označení „koncernové auto” pro vozy VW AG zlidovělo. Jenže Volkswagen není ani zdaleka jediný automobilový koncern na světě, vv nějakých podobných uskupeních je naprostá většina známých automobilek a jen minimum značek stojí samostatně. Není to nový stav, ale velké koncerny stále pohlcují další značky a když už není co koupit, prodávají si je mezi sebou.
Níže vám nabízíme zajímavou infografiku, která tyto vztahy přehledně organizuje i po posledních akvizicích. Nejsou tu všechny značky světa, pochopitelně, ale ty v Evropě nejznámější tu vidíme a je tu i jedna čínská - protože vlastní Volvo a od loňska i Lotus. Čínských automobilek je ovšem nespočet a časem budou zřejmě vidět stále více - už proto, jaký význam pro svůj trh mají a kam se díky tomu dokážou posouvat. Takhle ale dnes vypadají nejznámější automobilové koncerny světa.
Kdo komu patří v automobilovém průmyslu slovy
Volkswagen AG: Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda, Volkswagen
Toyota: Daihatsu, Lexus, Scion (tak trochu v likvidaci)
General Motors: Buick, Cadillac, GMC, Holden, Chevrolet
Ford: Lincoln, Troller
Renault-Nissan (aliance, nikoli koncern): Dacia, Datsun, Infiniti, Lada, Mitsubishi, Nissan, Renault, Samsung
Hyundai: Hyundai, Kia
Daimler: Mercedes-Benz, AMG, Smart
Fiat Chrysler Automobiles: Alfa Romeo, Dodge, Ferrari, Fiat, Chrysler, Jeep, Lancia (opět tak trochu v likvidaci), Maserati, Ram
Honda: Acura, Honda
BMW: BMW, Mini, Rolls Royce
Suzuki: Maruti, Suzuki
PSA Peugeot Citroën: Citroën, Peugeot, Opel, Vauxhall
Tata Motors: Daewoo, Jaguar, Land Rover, Tata
Geely: Geely, Lotus, Volvo
Nezávislé značky: Aston Martin, Mazda, McLaren, Subaru, Tesla.
Kdo komu patří v automobilovém průmyslu obrazem


Infografika popisuje vztahy mezi automobilkami přehledně
Sluší se dodat, že nezávislých značek bychom mohli najít více, zmiňme třeba britský Ariel. Ale ve srovnání s těmito značkami nejsou příliš známé a vyrábějí jen pár stovek aut za rok. A také, že vztahy byly ještě nedávno v mnoha případech jinak - Volvo spolupracovalo s Fordem, Jaguar také, koncern Chrysler (tj. značky Chrysler, Dodge, Jeep a tehdy ještě i Plymouth) byl před několika lety součástí Daimleru a ještě předtím spolupracoval s Mitsubishi.
Mitsubishi je ale teď pod křídly Renaultu a Nissanu, proběhla už zmíněná akvizice Opelu ze strany PSA a takhle bychom mohli pokračovat i dále, změny probíhaly, probíhají a probíhat budou, proto také snadno ztrácíme přehled. Zmiňme ještě značku Subaru, která není koncernově spojena s žádnou jinou automobilkou, Toyotě ale patří nemalý podíl v mateřské firmě. A jak jistě každý nadšenec ví, tyhle dvě značky spolupracovaly na tzv. Toyobaru, tedy sporťáku, pojmenovaného Toyota GT86, Subaru BRZ nebo Scionu FR-S, dokud existoval.
A můžeme přidat i značku Roewe, tedy Rover vlastněný čínským gigantem SAIC nebo Proton, který s Lotusem spadl do klína už zmiňovanému Geely. A také některé značky končí svou pouť životem - Scion už jsme naťukli, na kahánku má i Lancia a vsadili bychom se, že všechny současné americké značky též další dekádu nepřežijí.
Lze tedy očekávat, že další změny budou přijdou a až se tak stane, „automobilovou mapu světa” si znovu překreslíme.
Dát dohromady klíčové značky koncernu Volkswagen není zase tak složité. Zorientovat se na celém kolbišti už je těžší...
Bleskovky
Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025
Nejnovější články
Porsche dál roztleskává zoufalou náplast na neatraktivitu svých elektromobilů, ani tímhle nic nezachrání
před 2 hodinamiHonda Civic v novém dorazila do Česka. Cenami vám vyrazí dech, jako BMW už nejen vypadá
před 3 hodinamiNový šéfdesignér Audi skutečně vykradl sám sebe. Otřesný Jaguar byl jeho nápad a velmi podobný německý sporťák je jím též
před 5 hodinamiRusové chtějí změnit své železnice k nepoznání. Chystají úplně nové vlaky, rychlý Bouřňák poprvé ukázali i zevnitř
včeraElektromobily v Evropě vážně frčí, mezi 30 nejprodávanějšími auty už není ani jeden. A Tesly vypadly i z pomyslné top 50
včera
Živá témata na fóru
- Mercedes - auto pro masy 09.03. 10:56 - M.Z.
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93
- Autokosmetika 09.02. 16:12 - Carrert93
- Policejní kontroly a měření 09.02. 15:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.02. 14:48 - pavproch
- Americké vozy a vše kolem nich 09.02. 08:40 - Stepan
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.01. 17:12 - pavproch