Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé?
25.12.2018 | Petr Miler
Ve světě plném fúzí a akvizic bývá těžké se zorientovat v tom, kterou značku aut si kam zařadit. Pár obrázků tady ale řekne vše - významnějších nezávislých značek je dnes minimum.
Když se u nás řekne „koncern”, většina lidí si představí Volkswagen AG, protože jeho produkty jsou na našich silnicích nejvíce vidět a označení „koncernové auto” pro vozy VW AG zlidovělo. Jenže Volkswagen není ani zdaleka jediný automobilový koncern na světě, vv nějakých podobných uskupeních je naprostá většina známých automobilek a jen minimum značek stojí samostatně. Není to nový stav, ale velké koncerny stále pohlcují další značky a když už není co koupit, prodávají si je mezi sebou.
Níže vám nabízíme zajímavou infografiku, která tyto vztahy přehledně organizuje i po posledních akvizicích. Nejsou tu všechny značky světa, pochopitelně, ale ty v Evropě nejznámější tu vidíme a je tu i jedna čínská - protože vlastní Volvo a od loňska i Lotus. Čínských automobilek je ovšem nespočet a časem budou zřejmě vidět stále více - už proto, jaký význam pro svůj trh mají a kam se díky tomu dokážou posouvat. Takhle ale dnes vypadají nejznámější automobilové koncerny světa.
Kdo komu patří v automobilovém průmyslu slovy
Volkswagen AG: Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda, Volkswagen
Toyota: Daihatsu, Lexus, Scion (tak trochu v likvidaci)
General Motors: Buick, Cadillac, GMC, Holden, Chevrolet
Ford: Lincoln, Troller
Renault-Nissan (aliance, nikoli koncern): Dacia, Datsun, Infiniti, Lada, Mitsubishi, Nissan, Renault, Samsung
Hyundai: Hyundai, Kia
Daimler: Mercedes-Benz, AMG, Smart
Fiat Chrysler Automobiles: Alfa Romeo, Dodge, Ferrari, Fiat, Chrysler, Jeep, Lancia (opět tak trochu v likvidaci), Maserati, Ram
Honda: Acura, Honda
BMW: BMW, Mini, Rolls Royce
Suzuki: Maruti, Suzuki
PSA Peugeot Citroën: Citroën, Peugeot, Opel, Vauxhall
Tata Motors: Daewoo, Jaguar, Land Rover, Tata
Geely: Geely, Lotus, Volvo
Nezávislé značky: Aston Martin, Mazda, McLaren, Subaru, Tesla.
Kdo komu patří v automobilovém průmyslu obrazem


Infografika popisuje vztahy mezi automobilkami přehledně
Sluší se dodat, že nezávislých značek bychom mohli najít více, zmiňme třeba britský Ariel. Ale ve srovnání s těmito značkami nejsou příliš známé a vyrábějí jen pár stovek aut za rok. A také, že vztahy byly ještě nedávno v mnoha případech jinak - Volvo spolupracovalo s Fordem, Jaguar také, koncern Chrysler (tj. značky Chrysler, Dodge, Jeep a tehdy ještě i Plymouth) byl před několika lety součástí Daimleru a ještě předtím spolupracoval s Mitsubishi.
Mitsubishi je ale teď pod křídly Renaultu a Nissanu, proběhla už zmíněná akvizice Opelu ze strany PSA a takhle bychom mohli pokračovat i dále, změny probíhaly, probíhají a probíhat budou, proto také snadno ztrácíme přehled. Zmiňme ještě značku Subaru, která není koncernově spojena s žádnou jinou automobilkou, Toyotě ale patří nemalý podíl v mateřské firmě. A jak jistě každý nadšenec ví, tyhle dvě značky spolupracovaly na tzv. Toyobaru, tedy sporťáku, pojmenovaného Toyota GT86, Subaru BRZ nebo Scionu FR-S, dokud existoval.
A můžeme přidat i značku Roewe, tedy Rover vlastněný čínským gigantem SAIC nebo Proton, který s Lotusem spadl do klína už zmiňovanému Geely. A také některé značky končí svou pouť životem - Scion už jsme naťukli, na kahánku má i Lancia a vsadili bychom se, že všechny současné americké značky též další dekádu nepřežijí.
Lze tedy očekávat, že další změny budou přijdou a až se tak stane, „automobilovou mapu světa” si znovu překreslíme.








Dát dohromady klíčové značky koncernu Volkswagen není zase tak složité. Zorientovat se na celém kolbišti už je těžší...
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 3 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejčtenější články
Japonská legenda dělá z obyčejných lidí milionáře, dodnes nejetá v ideální verzi má trhnout aukční rekord
13.11.2025
Audi poprvé ukázalo svůj monopost F1 pro příští rok. Tedy vlastně jen barvy, tedy vlastně vůbec nic
13.11.2025
Toyota znovu změnila svůj názor na elektromobily, varuje před tím, co přijde příští rok
13.11.2025
Lamborghini nechtěně potvrdilo, že hybridní technika jeho posledních novinek je vážně jen zbytečná přítěž
13.11.2025
Šéf Fordu říká, že zůstal v šoku poté, co jeho firma nakoupila čínské elektromobily a rozebrala je na díly
14.11.2025
Živá témata na fóru
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- Lampárna (stěžovatelna) 12.13. 22:40 - abgx1
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- whitelist & blacklist 12.13. 13:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
