Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdo dal do staré Škody Rapid turbomotor Saab, výsledek je i tak tristní
13.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Vzít starou škodovku a nadělit ji motor s výkonem 230 koní zní jako nápad na překvapivého krále sprintů. Kdyby ale zůstalo jen u toho.
Auta, která mají místo svého původního motoru nějaký jiný, výkonnější, máme obecně rádi. A máme je tím raději, čím extrémnější výsledek této operace je. Ukázali jsme vám jich už spoustu a nejzajímavější byly jistě ty, kdy nový motor znamenal proměnu z neškodného andílka v síru dštícího ďábla, jako třeba u VW Lupo 4,2 V8 nebo Trabantu Turbo Quattro. Jiný motor ale dostávají i auta schopná už v sériové verzi, která se s novým srdcem dostávají „jen” o něco dál, jako třeba BMW M3 E30 s V10 z M5 nebo BMW Z4 s 8,3 V10 z Viperu.
Chápeme nářky puristů nad tím, že jde o devastaci originálu, zvláště jedná-li se o něco jako M3 E30. Ale chápeme také úsměvy těch, kteří před sebou vidí prostě lepší a rychlejší auto, tedy je-li výměna motoru provedena opravdu kvalitně. Když jsme se tedy dozvěděli o původní Škodě Rapid s dvoulitrovým turbomotorem ze Saabu 9000 o výkonu 230 koní, pookřáli jsme. Však tento vůz měl z výroby nanejvýš 46 kW, tedy 63 koní a dělo by z něj udělala i zástavba 1,2 TSI z novějšího Rapidu. Jaké pak ale bylo naše zklamání, když jsme viděli výsledek...
Což o to, vůz avizovaný motor skutečně má a výměna nemusí být provedena nekvalitně. Jak takové auto jede, si ani nechceme představovat - i kdyby stroj prošel mohutným zpevněním, bude vážit okolo 1 tuny. Když si k tomu přidáte 230 turbokoní a pohon zadních kol s motorem za zadní nápravou, máte před sebou takové malé Porsche 911 Turbo - sprintera, na kterého by ani lecjaké skutečné Porsche nemuselo stačit. A auto by mělo moc překvapit každého, koho na silnici potká, protože od staré škodovky nečeká po dynamické stránce nikdo nic. Jenže nic takového se nekoná - na autě bylo krom motoru vyměněno... i skoro všechno ostatní.
Podívejte se na něj v galerii níže, tohle je podle nás tuning v té nejhorší podobě. Máme rádi technické přestavby a nenamítáme ani nic proti osvěžení vzhledu. Ale jakmile dojde na věci jako vytaženou přední kapotu, kompletní výměnu světel (podívejte se zejména na ta přední, to je bizarnost největšího kalibru - vypadá to, jako by tam žádná světla nebyla, realitou je ale umístění projektorových světel až kamsi do hloubi prostoru pro původní parabolu), absurdně velká kola s pneumatikami nevhodnými pro ráfky takové šíře nebo kompletní přestavbu interiéru na cosi pouťově vyhlížejícího (a také pouťově vyhrávajícího), není to náš šálek kávy.
Pochopitelně, může se vám to líbit, podle nás je to ale prostě škoda, s malým š. Kdyby původní auto dostalo jen onen motor, jehož olejová vana se nesměle rýsuje pod spodní hranou zadních částí karoserie, a k tomu související technické úpravy, mohl z toho být úžasný sleeper - auto, které zaujme až tím, jak jede. Takto je z toho UFO na kolech, které v prvé řadě zaujme tím, jak vypadá. A o to, jak jede, už se vlastně nikdo ani starat nebude.
Přestavba je to tak rozsáhlá, že vlastně ani přesně nevíme, co je to za model. Titulováno je jako Rapid-Garde a s ohledem na rok výroby 1984, může jít o obojí - Garde se tehdy ještě vyrábělo a Rapid se už vyráběl. S ohledem na první registraci až v prosinci toho roku hádáme, že jde o Rapid, ale může to být i dříve vyrobené a později prodané Garde.
Samotná zástavba motoru je ale pozoruhodná věc, auto dostalo i pětistupňovou manuální převodovku Saab. A pokud byly podobným způsobem nahrazeny i původní poloosy, diferenciál a další části, které na 230 koní prostě nejsou stavěné, může jít o dost zajímavý stroj. Pokud byste po něm zatoužili a třeba mu chtěli vrátit vzhled blízký originálu (to nebude zase tak složité, alespoň zvnějšku), můžete si jej koupit. Někdo tuhle žlutou věc prodává v Německu za 7 590 Eur, tedy lehce přes 200 tisíc Kč.
V autě jistě musí být „spáleno” dílů a práce za násobky této částky, takže čistě ekonomicky nepůjde o nezajímavou koupi a nemusí to být ani nezajímavé svezení. Jen si zkrátka nejsme jisti, jestli bychom se na tento tristně vyhlížející Rapid-Garde vydrželi dívat...
Díky za tip, Luboši!














Škoda zřejmě Rapid s motorem 2,0 turbo ze Saabu 9000 je jistě zajímavá věc. Jen tato konkrétní je na pohled zajímavá až příliš...
Zdroj: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
23.5.2025Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025
Nejčtenější články
Jedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
27.4.2025Bugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
27.4.2025Už tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
27.4.2025EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
27.4.2025Kupte si skutečný Jaguar, dokud ještě můžete, i nejetý vrchol s víc jak 500 koňmi dnes pořídíte za pakatel
28.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva